parende aardhommels in het voorjaar, wie heeft meer informatie?

Gestart door Anna Kreffer, april 08, 2016, 22:46:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anna Kreffer

Niet zozeer de soort als wel, wat doen ze hier, paring vind toch plaats in de zomer. Ze hingen een tijdje aan elkaar, de kleine hangende kwam los en vloog weg, de grotere zittende leek de angel uit te hebben?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/116243387
Aardhommel-groep - Bombus (Bombus) spec. gezien op 2016-04-08 Den Haag - Zorgvliet
Foto's:








bij voorbaat dank Anna Kreffer

gardensafari

Er zijn nog geen mannetjes.
Lesbische of vechtende koninginnen?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Anna Kreffer

Dag Hans
Geen mannen, dat dacht ik ook.
Kan me niet voorstellen dat er in de hommelwereld lesbische voorjaarsliefde bestaat, maar wie ben ik?
Heel raar vechten is het ook, een beetje aan elkaar hangen met de konten.
De onderste was wel een maatje kleiner en leek ook los te willen komen, wat uiteindelijk lukte.
Ben erg benieuwd of iemand ook zoiets heeft gezien en wat en waarom.
GrA

gardensafari

Ik ben net zo nieuwsgierig als jij.
Ook ik heb dit nooit waargenomen, dus suggesties van anderen zijn welkom.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Martijn Dijkhuizen

De onderste hommel ziet er wel uit als een mannetje vindt ik, geen idee wat die hier doet in het voorjaar...
Met vriendelijke groeten van Martijn Dijkhuizen

gardensafari

ALS het een mannetje is, heb ik wel een idee wat hij hier doet...
Maar vrouwtjes gaan toch al bevrucht de winter in?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Martijn Dijkhuizen

Ja koninginnen zijn al bevrucht voor de winter en mannetjes zijn alleem aanwezig in het najaar. Geen idee hoe dit mannetje dus in het voorjaar aanwezig is en waarom de koningin nog bevrucht moet worden.

Is deze foto echt van het voorjaar? 
Met vriendelijke groeten van Martijn Dijkhuizen

Anna Kreffer

Jaja echt gister genomen! 8 april 2016!
Via andere weg: iemand herkent de onderste als dar.
Het zal dus een paring zijn. Maar zij kon ook niet dit tijdstip verklaren.


Ivo Raemakers

Hier in Zuid-Limburg zijn de hele winter door stuifmeel verzamelende werksters gesignaleerd door Jacques Piters.
In het westen van het land is het weer vast nog milder geweest dan hier in het zuidoosten. Ik zou me niks verbazen dat dit gewoon het eindresultaat is van een winterkolonie.
In Engeland wordt al gedurende enkele jaren gesignaleerd dat aardhommels zomer en winter 'doorgaan'.
Groet Ivo

gardensafari

Tsjonge, de biologieboekjes moeten worden herschreven.
De winter als geheel was natuurlijk relatief mild, ondanks de kille maartmaand en hommels vliegen al bij zeer lage temperaturen.
Maar een "winterkolonie" was mij nog niet bekend.
Fascinerend.
Het maakt de foto extra waardevol als bewijs dat het bij ons ook voorkomt.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Anna Kreffer

Dag Ivo

Heb je een artikel of verwijzing voor me, naar de Engelse winterkolonie?




bartvanhoof

Mijn twee cent (tegenwoordig niet veel waard) :)

- kan het niet een ontsnapte hommel zijn van een van de kassen die toch niet zooo ver uit de buurt zijn van de vindplaats? ... Ik weet niet of er soms (per ongeluk) ook mannetjes zijn die gebruikt worden ver het verstuiven van gewassen in kassen etc. etc.

Als we het toch over Engeland hebben, daar zijn er zorgen dat de geimporteerde hommels (met name vanuit NL!) ontsnappen uit kassen en dus kruisen/compeet with de natuurlijk aanwezige soort aldaar (in dit geval zou dat Bombus terrestis audax zijn). Dit moet nog nader onderzocht worden (zie Dave Goulson) dacht ik.

Misschien ook een mogelijkheid?

gr,
bart.

ps - hier vliegen ook de bijna de hele winter door Bombus terrestis lusitanicus, maar heb tot op nu nog geen mannetje gezien dit jaar (wel erg veel werksters) ...

Anna Kreffer

Er was inderdaad nog iemand die mij wees op ontsnapping uit kassen. Den Haag grenst wel aan kassen gebied, maar kunnen dan én een dar én een onbevruchte vrouw ontsnappen en dan paren in een parkje? Of laten de bevruchte vrouwen zich nog een keer doen?





Anna Kreffer

http://waarneming.nl/soort/stats/1803?tab=&id=&user=0&area=0&year=0&month=0&sex=2

Zie boven onze "eigen" waarneming statistiek. Mannetje aardhommel worden vaker gezien in maart /april.
Martijn Kos wees mij hierop, hij heeft zelf een mannetje gevangen in maart in 2014, in Westbroekpark (vlakbij).

Hebben wij hier dan ook winterkolonie's?