Gewone Grootoorvleermuis

Gestart door Frank van de Putte, maart 30, 2016, 19:56:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Ongeveer een jaar geleden vond ik tijdens een zoektocht naar spinnen deze vleermuis onder een stuk loszittend schors, die heb ik toen ingevoerd als Gewone Grootoorvleermuis, helaas is de waarneming nog niet beoordeeld. Zou het ook nog een Grijze Grootoorvleermuis kunnen zijn? Die is wel bekend uit Zeeuws Vlaanderen, of is het op basis van deze foto niet te bepalen?

groetjes,

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100041695
Gewone Grootoorvleermuis - Plecotus auritus gezien op 2015-03-15 Veerse Meer - Schotsman Zuid
Foto's:


Toelichting:
Zat onder loszittend schors, na foto weer onder schorsafdakje geplaatst.

bij voorbaat dank,

Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

Rob Koelman

Keurige gewone grootoorvleermuis. Vreemd dat deze met zo'n foto nog niet is goedgekeurd.

René / Douwe / Bart?
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Zeker gewone, maar ik ben geen validator voor Nederland, dus kan je verder niet helpen ;) Overigens lijkt dit me op die plek/datum niet zeker winterslaap, maar eerder gewoon een dagverblijfplaats.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#3
Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 30, 2016, 20:17:12 PMOverigens lijkt dit me op die plek/datum niet zeker winterslaap, maar eerder gewoon een dagverblijfplaats.

M.i. zeker een dagverblijfplaats!

De gewone grootoorvleermuis is overigens een soort die in zachte winters 'overal' kan zitten. Pas bij langere perioden van echte vorst gaan ze allemaal in de 'klassieke winterverblijven' zitten.
Met vriendelijke groet, Rob

Frank van de Putte

Bedankt beiden :duim: Ik weet echt niks van vleermuizen, ik schrok me rot toen ik dit beestje onder een stuk schors vond  ;D
Ik ging twijfelen aan de soort, omdat deze niet werd goedgekeurd/beoordeeld...

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 30, 2016, 20:17:12 PM
Overigens lijkt dit me op die plek/datum niet zeker winterslaap, maar eerder gewoon een dagverblijfplaats.

Douwe, ik heb bij "gedrag" "Winterslaap" veranderd in "ter plaatse", is dat beter? "Dagverblijfplaats" is geen invoeroptie..

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Rob Koelman

#6
Citaat van: Frank van de Putte op maart 30, 2016, 21:35:23 PMik heb bij "gedrag" "Winterslaap" veranderd in "ter plaatse"

Altijd goed, want neutrale omschrijving van de vindplek...

Wellicht kun je wel bij Toelichting / Details vermelden dat het om een achter een stuk losse schors aangetroffen exemplaar gaat.
Met vriendelijke groet, Rob

Frank van de Putte

Citaat van: Rob Koelman op maart 30, 2016, 21:40:41 PM
Wellicht kun je wel bij Toelichting / Details vermelden dat het om een achter een stuk losse schors aangetroffen exemplaar gaat.

Dat stond er al bij Rob, zo heb ik het beestje toen ingevoerd;) Dat beestje zat op circa 2m hoogte, ik trok wat loszittend schors van die boom, en toen kwam dit beestje tevoorschijn. En die viel na enkele seconden al fladderend op de grond... toen heb ik de losse stukken schors als een soort tent tegen de voet van de boom gezet om een schuilplaats te creëren, en de vleermuis eronder gezet. Iets anders kon ik niet verzinnen...

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op maart 30, 2016, 21:40:41 PMWellicht kun je wel bij Toelichting / Details vermelden dat het om een achter een stuk losse schors aangetroffen exemplaar gaat.

Citaat van: Frank van de Putte op maart 30, 2016, 22:28:10 PMDat stond er al bij Rob, zo heb ik het beestje toen ingevoerd;)

Het betreft een vervaagde waarneming waarbij dit soort details blijkbaar alleen voor admins te zien is. Zie onderstaande foto van wat ik op mijn scherm zie bij de waarneming.

Citaat van: Frank van de Putte op maart 30, 2016, 22:28:10 PMik trok wat loszittend schors van die boom, en toen kwam dit beestje tevoorschijn.

Dat moet je daarom dus nooit doen. Vinden vleermuizen niet leuk...   ;)


Met vriendelijke groet, Rob

Frank van de Putte

Rob, bij de toelichting staat hierboven (onder de foto), al dat ik hem onder schors heb gevonden... De waarneming heb ik inderdaad vervaagd, dat leek me toen nuttig, maar ik wist eigenlijk niet precies hoe het werkte, het was in dit geval denk ik overbodig cq nutteloos, de gebiedsnaam staat er nu gewoon bij, en dat is best een klein gebied (<1 vierkante kilometer); kortom, wat is de functie?

En ik blijf toch af en toe beestjes zoeken onder schors :blink: en hoop stiekem ooit weer eens een vleermuis aan te treffen, al is die kans volgens mij erg klein.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Rene Janssen

Dag Frank,


Echt raar, ik heb die foto nooit langs zien komen terwijl ik toch regelmatig alle foto's probeer te controleren. Het gaat zoals Rob en Douwe terecht opmerkte inderdaad om een gewone grootoor. Anders was je dat wel gezegd door mij of één van de andere admins, wees gerust ;).


De waarneming is nu goedgekeurd.



René
René Janssen

jeroen kok

Vraagje is dit ook een Gewone Grootoorvleermuis? http://waarneming.nl/waarneming/view/85680843

Alvast bedankt Jeroen

Douwe van der Ploeg

Ik had graag wat meer van z'n kop gezien, maar de grijze is uit die hoek niet bekend.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 31, 2016, 22:11:41 PMIk had graag wat meer van z'n kop gezien, maar de grijze is uit die hoek niet bekend.

Nog los van verspreiding: ik zie geen kenmerken die wijzen op grijze grootoorvleermuis. Een soort van 'negatieve determinatie' dus...
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

Overigens, vrij recent (vorig jaar) is een kolonie grijze grootoren ontdekt in Noord-Limburg net over de grens van Gelderland. Vandaar is het slechts een klein eindje naar Pannerden. De verspreiding neemt toe (noordwaarts), dus opletten geblazen!


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl