bryozoa?

Gestart door ArneVo, maart 30, 2016, 22:42:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArneVo

Het gaat om zeer kleine kolonievormende organismen in een klein inheems (en dus koudwater-)paludarium. De organismen bevinden zich in kolonies varierend van een paar mm tot een centimeter en zijn individueel gesteeld bevestigd aan waterplanten. Onder 400x vergroting lijken deze bolvormige organismen eencellig en cilia te bezitten. Op het forum bij vroege vogels denken ze aan zoetwaterpoliep (larvale stadia van seksuele voortplanting) maar ik twijfel. Mede omdat ik geen duidelijk beeldmateriaal van de vroege stadia kan vinden.

Mijn waarneming door de microscoop is zichtbaar op https://www.youtube.com/watch?v=rOhGo1N2nJ4
Wanneer dat onvoldoende is heb ik nog meer beeldmateriaal beschikbaar.

David Tempelman

beste Arnevo, welkom op het fórum,
links naar je waarnemingen met foto zijn welkom, zeker van leuke groepen als eencelligen.
voor wat betreft die diergroepen zijn nog slechts weinig fotos en waarnemingen.
als de waarnemingen zijn ingevoerd, dan staan ze er in elk geval, ook al zijn ze nog niet tot soort gedetermineerd.
dit slechts als suggestie  :rolleyes:
met vriendelijke groet,
David

David Tempelman

ik heb de video bekeken, mar zou het niet durven zeggen , misschien inderdaad raderdiertjes,
met vriendelijke groet,
David

ArneVo

Hm. Maar jullie lijkt het i.i.g geen mosdiertjes? Ze zijn namelijk wel (hoewel niet té) groot voor raderdiertjes, (net) zichtbaar met het blote oog. Bij een aantal raderdiertjes kan ik met puur morfologie al een eind komen (via http://www.microscopy-uk.org.uk/mag/indexmag.html?http://www.microscopy-uk.org.uk/mag/artsep08/wd-rotifer.html) , maar deze lijken nergens echt duidelijk op.
Is dit wel de goede categorie om dit topic neer te zetten? Of kan ik hem nog ergens anders zetten?

Zonnekoning

De originele vraag.

Hallo Arne,

Kun je ook vertellen waar je het water in Utrecht vandaan hebt?
Ik ken geen enkele ééncellige die je kunt zien met het blote oog. Wel kolonies ervan (slijmzwammen bijvoorbeeld!).
De vraag staat m.i. in het juiste forum en als het achteraf het toch wat anders blijkt te zijn, wordt de vraag door een admin naar het goede forum verplaatst. 8)

Citaat van: David Tempelman op april 04, 2016, 22:53:15 PM
voor wat betreft die diergroepen zijn nog slechts weinig fotos en waarnemingen.
als de waarnemingen zijn ingevoerd, dan staan ze er in elk geval, ook al zijn ze nog niet tot soort gedetermineerd.
dit slechts als suggestie  ::)
Doen! Als soort onbekend.
En met meer beeldmateriaal! ;)
Ik ben ook zeer benieuwd wat voor een  :micro: je gebruikt.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

ArneVo

Beste lodewijk, het water komt uit een zijkanaal van de Vecht. Volgens mij zijn de grotste rotifera en amoeba wel degelijk met het blote oog te zien.

Ik heb nog zeer veel beeldmateriaal van allerlei eencelligen, wanneer ik daarvoor de tijd heb zal ik die invoeren.

Mijn microscoop is een oude medische microscoop, externe verlichting (spiegeltje), met een minimale vergroting van 28x en een maximale vergroting van 1000x (maar dat is alleen mogelijk met speciale olie).

Zonnekoning

Best Arne,

Maak alsjeblieft er een waarneming van, met foto's...
Zoals David al zei, zijn er maar weinig foto's van dit soort beestjes en kan iedereen die gebruikt maakt van dit platform zien waar ze vandaan komen!
Waterdiertjes is niet mijn ding, maar er zullen zeker andere gebruikers zijn, die dat wel zijn en je moet geduld en doorzettingsvermogen hebben, om er achter te komen wat het is.
Mijn meest bijzondere ontdekking is Lilaroze kalknetje en de precieze locatie is alleen te zien door mij en de admins, omdat het om zeer zeldzame soort is en een zeer kwetsbaar gebied gaat, terwijl het wel vrij toegankelijk is.
Bij de onzekere waarnemingen is wel te zien waar die zijn...
Het heeft me precies een jaar gekost om de soort op naam te brengen, maar de aanhouder wint! :)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

limnowerkgroep

Beste Arne,
Het gaat hier zeker om de klasse Ciliata, orde Peritricha. je geeft aan dat de klokdiertjes individueel gesteeld zijn. Ik denk dat het een Vorticella soort is. Kijk maar eens op YouTube, daar staan meerder korte filmpjes.

Groet Jan

David Tempelman

inmiddels is het mogelijk om Peritrichia in te voeren,
kies soortgroep Algen, wieren en eencelligen.
http://waarneming.nl/soort/view/713203
Ook nog geen perfecte oplossing maar ... waarnemingen kunnen nu worden ingevoerd  :blink:
met vriendelijke groet,
David