Kokerloze larve?

Gestart door klesman, maart 27, 2016, 16:28:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

klesman

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/115792366onzeker Schietmot / Kokerjuffer onbekend - Trichoptera indet. gezien op 2016-03-25 MeuleveldFoto's:bij voorbaat dank Rudy Klesman
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Ton van Haaren

normaal draagt deze kokerjuffer wel een koker en dat kan je zien aan het laatste segment. Bij kokerjuffers die een koker bouwen is het laatste segment omgevormd tot 2 grotere lange aanhangsels met grote klauwen. Bij soorten die kokers maken is dit grijpmechanisme niet nodig en heeft het laatste segment alleen 2 kleine klauwtjes die je hier zelfs niet of nauwelijks ziet. Mijn insziens zou ik deze inschatten op een Phryganeidae soort en is de foto ontoereikend om tot soort te determineren. Een betere gedetailleerde foto van het voorlijf zou helpen om een aantal soorten uit te sluiten. Misschien dat David er nog wat meer mee kan.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

klesman

Dag Ton,


Een betere foto heb ik helaas niet kunnen maken, ik heb het beestje weer te water gelaten.
Maar ik ben al blij dat ik het goed had voor wat betreft een larve zonder koker. 
Ik wacht af of iemand hem aan de hand van de foto kan determineren.
Hartelijk voor je informatie.
Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan