Ik vermoed dat dit poppen zijn van parasieten op de Robiniagalmuglarve. Weet iemand dit zeker?
Het lijkt mij ook dat dit parasieten zijn, in de meeste gevallen zijn de larven wat
oranje van kleur maar bij deze weet ik het zo niet. De lege pophulsen heb ik wel
gevonden, vaak steken deze vlak onder het randje door naar buiten.
Als ik het me goed herinner zijn is er maar een tot enkele larven in een dergelijke
gal aanwezig (al is dit eerder een wat opgezwollen bladvouw).
Overigens is de vlinder van robinia, Phyllonorycter robiniella, nu al te vinden als
vlinder. Ik heb een aantal bladeren meegenomen naar huis en proberen op te kweken,
met tot grote verbazing van mij zelf kwamen de eerste vlinders de volgende dag al
uit wat een bijzonder fenomeen is bij Phyllonorycters. Veel soorten vallen met het blad
mee naar de grond, of verlaten de bladeren en verpoppen elders.
In tegenstelling tot die soorten die als pop overwinteren, overwintert robiniella als vlinder.
Het is niet volledig onbekend gezien het eerder ook al eens beschreven is in
een publicatie. Van de overwintering in Nederland is toch veel minder bekend.
De vlinders klonteren in kleine groepjes samen ergens in de nabije omgeving van de
waardplant. Voor zover ik het me nu kan inschatten speelt de kou hierbij een grote
rol waardoor de vlinders mogelijk dit voorjaar weer actief zullen worden en uiteindelijk
dan pas eieren zullen afzetten.
Het zou dus leuk zijn om wat bladeren mee te nemen, de vlinders zij best wel mooi als
je ze bekijkt met een goede loep of microscoop.
Mvg
Tymo