Swarovski Habicht AT80

Gestart door JanHogenelst, maart 19, 2016, 15:27:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

JanHogenelst

Beste medewaarnemers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een telescoop (voor maximaal € 500,-). Ik vogel niet zo vaak dus het hoeft niet het beste van het beste te zijn, echter vind ik het wel lastig te beoordelen wat nu een goede telescoop is voor mijn doeleinden, welke ook nog enigszins binnen mijn budget valt. Met de telescoop zal ik vooral plasjes afzoeken naar steltlopers en 's winters eenden bekijken.

Nu kreeg ik het aanbod een Swarovski Habicht AT80 (niet de HD versie) te kunnen kopen voor €400,-. Ik heb het internet afgezocht naar beoordelingen, maar het is voornamelijk lastig in te schatten f dit voor mij een goede scope is, en of de prijs reël is.

Graag zou ik dan ook jullie hulp vragen bij de volgende twee vragen:
1.) is de Swaro Habicht AT80 (niet de HD versie) een goede scope voor mijn doeleinden?
2.) zo ja, is de prijs van €400,- fair?

Graag hoor ik van jullie, alvast hartelijk dank en een goed weekend toegewenst.

Vriendelijke groet,
Jan Hogenelst

Wilfred

Gezien je wensen, eisen en budget lijkt me dit een mooie (s)koop. :duim:

Sander Haak

#2
Misschien kan iemand mij verbeteren, maar volgens mij zit het verschil in de "chromatic aberration", ofwel paarse randjes langs contrastrijke onderwerpen. Voor digiscoping is een niet-HD scoop daardoor minder geschikt. Of het uitmaakt of je die ene soort net wel of net niet kan determineren, kan ik niet uit ervaring vertellen.


De AT80HD levert vaak nog €750 op, dus net iets meer dan de helft voor dit exemplaar lijkt me niet verkeerd. Bedenk wel dat het een redelijk zware scoop is, bijvoorbeeld in vergelijking met de Nikon ed 50.
Groet, Sander Haak (Woerden)

JanHogenelst

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga er nog even goed over nadenken.

Wilfred

Citaat van: JanHogenelst op maart 20, 2016, 15:15:09 PM
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga er nog even goed over nadenken.

Er over nadenken is goed maar er over twijfelen hoef je niet te doen hoor.
Gewoon kopen dat ding. Inderdaad een prima prijs en ruim binnen budget.
Sander schreef "dat het een zware telescoop is, bijvoorbeeld in vergelijking tot de ED50".
Dat klopt wel maar dat is appels met peren vergelijken want de Nikon is altijd lichter en kleiner met welke andere je hem ook vergelijkt.
Staat tegenover dat grote telescopen lichtsterker zijn en doorgaans ook een wat stabieler beeld hebben door hun gewicht.
Ten opzichte van andere grote scopes behoort de oude Swarovski inderdaad niet tot de lichtsten maar je moet je afvragen hoe erg dat is.
Je gaat met de grotere telescopen meestal ook niet heel ver lopen en zo wel dan zijn daar hulpmiddelen voor zoals de scopac.

JanHogenelst

Bedankt nogmaals voor jullie reacties, ik ga binnenkort naar de telescoop kijken. Inmiddels heb ik ook een Kowa TSN-1 gezien, weet iemand hoe deze twee telescopen (Kowa TSN1 en Swarovski Habicht AT80) in vergelijking staan tot elkaar?

Alvast bedankt!
Jan


marshall

Was even benieuwd of hij bevalt..?

Groeten Marshall..

Rudo

Ben eigenlijk nog steeds benieuwd naar de vraag
Citaat van: JanHogenelst op maart 23, 2016, 09:29:57 AMBedankt nogmaals voor jullie reacties, ik ga binnenkort naar de telescoop kijken. Inmiddels heb ik ook een Kowa TSN-1 gezien, weet iemand hoe deze twee telescopen (Kowa TSN1 en Swarovski Habicht AT80) in vergelijking staan tot elkaar?

Alvast bedankt!
Jan