Oculair en statief bij Nikon Fieldscope ED50 A

Gestart door D. Wolters, maart 19, 2016, 13:43:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

D. Wolters

Hallo,

Ik ben zo'n beetje toe aan mijn eerste telescoop. Ik heb mij de afgelopen week wat ingelezen en goeie dingen gehoord over de Nikon ED50. Voor mij is dat ook een praktische keuze, omdat ik veel op de fiets onderweg ben. Dus die is inmiddels besteld, maar in eerste instantie nog zonder oculair.

Qua oculair twijfel ik vooral tussen de 13x40 zoom of een vaste 27x (begrijp ik het goed dat hier ook weer verschillende variaties in zijn?). Uiteraard kan ik een tweede er later altijd bij kopen, maar wat raden jullie aan om, als beginnend telescoopkijker, mee te beginnen? Maakt het nog uit dat ik brildragend ben?

Statief: ik heb een eenpootsstatiefje liggen. Makkelijk om mee te nemen, snel op te zetten en ik denk dat het voor individuele vogels ook wel voldoet. Ik vermoed wel dat het mij op den duur, vooral bij het scannen van groepen vogels of met harde wind, tegen gaat staan. Dus alvast aan het uitkijken naar een driepoots; lichtgewicht, stabiel en makkelijk mee te nemen. Ik lees dingen over de Manfredo? Is dat inderdaad nog steeds een aanrader?

Ik hoor graag jullie suggesties. :)

HWJR

Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Wilfred

Via de link van Henrik hierboven kom je in een door hem recent gestarte en zeer uitgebreide discussie over de ED50, statief en occulairen.
Daartussen staan o.a. ook mijn bijdrage's met nuttige adviezen en tips over statieven en occulairs vanuit mijn eigen ervaring.
Met een monopod heb ik zelf overigens slechte ervaringen. Het beeld was daarmee dermate onrustig dat er van plezierig en comfortabel kijken totaal geen sprake is. Zelfs voor even snel determineren was het geen oplossing. En dat was dan nog met een vergroting van slechts 15/16x (een andere mini telescoop en voorloper van mijn ED50). Je hebt een telescoop, meer dan een verrekijker, juist ook voor langduriger observeren dus een zo stabiel mogelijk beeld is een pre.

D. Wolters

De link van Henrik inmiddels gelezen. Vreemd genoeg juist dat topic over het hoofd gezien.

Oculair lijkt dan in eerste instantie de zoom te worden. Statieven zal ik me nog even verder in verdiepen. Je ervaring met een monopod is eigenlijk precies waar ik zelf al een beetje bang voor was. :)