Boomkruiper spec. Leeuwarder Bos

Gestart door Yeronimo, maart 16, 2016, 18:41:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

In de Leeuwarder Bos Facebook-groep werd onderstaande foto van een boomkruiper spec. gedeeld die wel in de buurt lijkt te komen van een taigaboomkruiper. Ik had alleen liever P4 goed zichtbaar gehad. Ik lijk nog een beetje een bruine waas te zien op de onderdelen. De achterteennagel ziet er wel groter uit dan de achterteen zelf, ook de wenkbrauw en de grootte van de snavel lijken me niet verkeerd.
Ik ben wel benieuwd wat anderen hiervan denken. Ik zou het niet met zekerheid op één van beiden soorten kunnen zetten. Zeker niet met alleen deze foto.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Yeronimo

Krijg zojuist meerdere foto's binnen, ook met origineel formaat. Ik concludeer eigenlijk dat het een gewone boomkruiper is. Bruine waas bij anaalstreek, P4 niet naar voren gericht en snavel en achterteennagel is toch langer dan de eerste foto deed vermoeden. Maar hoor uiteraard graag als ik fout zit.







Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankneijts

Gewone Boomkruiper: beide trapjeskenmerken kloppen niet. Zie hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=268028.msg1583628#new, post 9
* Wil er nog wel op wijzen dat de snavellengte onbruikbaar is in het veld: de afmetingen zijn bij zowel gewone als Taigaboomkruiper té variabel + dat er relatief groot verschil kan zijn tussen mannetjes en vrouwtjes. Hierdoor kan de situatie ontstaan dat sommige mannetjes Kortsnavel een langere snavel hebben dan bepaalde wijfjes gewone. Alleen nominaat Taiga kan soms dermate korte en relatief rechte snaveltjes hebben dat het kan opvallen. Echter vereist dat veel ervaring met beide soorten en héél goed kijken omdat in het veld en op foto's 1 en dezelfde snavel korter of langer kan lijken ...
* De achternagel kan een beter kenmerk zijn als-ie tenminste op foto's goed kan worden vergeleken met de achterteen. Doe dat dan met een meetlatje en niet alleen 'op t oog'. Let er ook op dat de punt van de achternagel vaak tussen de schors verborgen zit.
In alle gevallen, ook bij 'witte' boomkruipers met giga wenkbrauwen!, echter proberen de trapjeskenmerken te zien en te beoordelen want uiteindelijk is alleen de combinatie daarvan diagnostisch..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Yeronimo

Ontzettend bedankt weer Frank :duim: En uiteraard helemaal gelijk.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden