Zal wel een Boomkruiper zijn

Gestart door Marcel Klootwijk, maart 15, 2016, 18:18:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel Klootwijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/115432121Boomkruiper - Certhia brachydactyla gezien op 2016-03-15 Oostkapelle - Oranjezon middenFoto's:bij voorbaat dank Marcel Klootwijk
Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

gerdwichers8

#1
als ik dit zie, vraag ik mij af of britannica oversteekjes maakt. Maar een familiaris lijkt me inderdaad wel.


Het alula-kenmerk lijkt me niet zo goed (zeldzaam) en de serraties op de stapjes zijn niet overtuigend.

https://www.flickr.com/photos/130021529@N02/24042254660/in/photostream/

frankneijts

#2
De bovenste foto lijkt wel een andere vogel, een gewone Boomkruiper zelfs maar op de cruciale punten is-ie helaas onscherp.
De andere 2 laten wel een Taiga zien al klopt hier het alula-kenmerk inderdaad niet (grootste alulaveer met lichte rand zoals bij gewone BKR waar die bij Taiga eigenlijk moet ontbreken) maar dat is zó vaak het geval dat ik er meestal niet eens meer naar kijk.. Beide trapjeskenmerken zijn echter prima te zien en die geven toch de doorslag. Overigens begrijp ik die opmerking over brittannica van Gerd wel: immers zou je op deze locatie in eerste instantie een vogel  van de nominaat familiaris verwachten en bijv. geen Kortsnavel (macrodactyla). Desondanks lijkt de vogel behoorlijk 'gekleurd' op benedenflank, onderbuik en anaalstreek en dat past niet goed op familiaris maar wel op macrodactyla en brittannica welke laatste van minder ver hoeft te komen dan de 'dichtstbijzijnde' Kortsnavel..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marcel Klootwijk

Heb ondertussen wat meer foto's bij de waarneming gezet, die een wat beter beeld geven!
Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

frankneijts

Het is in elk geval een Taigaboomkruiper (trapjeskenmerken diagnostisch) maar of het de nominaat is, de ondersoort macrodactyla (Kortsnavel) of eventueel zelfs de Britse vorm brittannica, is niet te beoordelen. 'Gewoon' op Taigaboomkruiper zetten dus, zonder de ondersoort te benoemen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marcel Klootwijk

Bedankt voor de reacties. Zal het aanpassen
Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

gerdwichers8

#6
'k Heb ook nog even de gelegenheid gevonden om een goed aantal britannica's te bekijken. De invloed van het kleurrijkere 'midden bruin' op de mantel is eigenlijk bij ieder sample uit die groep opmerkelijk.
De zomen van die mantel niet meegerekend want ook bij macrodactyla vind je vogels die  contrastrijke oranje sierveren hebben; die vind ik gelijkelijk in de verschillende ondersoorten.

Indien de foto's van de vogel in Zeeland representatief zijn (lichtomstandigheden); dan zou die typisch beter passen, ook zelfs nog bij de nominaat.

Marcel Klootwijk

Zijn er "harde" kenmerken voor "brittanica" ?
De foto's zijn qua kleur en lichtomstandigheden de werkelijkheid.

Groeten,

Marcel Klootwijk
Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

HPM

Citaat van: Marcel Klootwijk op maart 16, 2016, 12:29:03 PM
Zijn er "harde" kenmerken voor "brittanica" ?
De foto's zijn qua kleur en lichtomstandigheden de werkelijkheid.

Groeten,

Marcel Klootwijk

Het hardste kenmerk van brittanica is denk ik dat ze zeer plaatsvast zijn. De kans dat er een in Nederland verzeild raakt lijkt me daarom zeer klein. Ik zou er daarom geen energie aan verspillen.

Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Marcel Klootwijk op maart 16, 2016, 12:29:03 PM
Zijn er "harde" kenmerken voor "brittanica" ?
De foto's zijn qua kleur en lichtomstandigheden de werkelijkheid.

Groeten,

Marcel Klootwijk

Wijlen Martin Garner heeft in het deeltje 'Autumn' in zijn Birding Frontiers 'Challenge series' getracht een tipje van die sluier op te lichten maar echt 'harde' kenmerken kan hij ook niet noemen. Het lijkt me wel dat dat je in de UK een echte Taiga (ssp familiaris) op basis van de wittere onderzijde, grijzere (minder bruine/rossige) bovenzijde misschien nog redelijk snel tussen de brittannica's uit kunt vissen maar andersom, een eenzame brittannica buiten zijn broedgebied wordt heel lastig, zeker als je ook nog rekening met de (a.h.w. 'intermediaire') macrodactyla moet houden..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marcel Klootwijk

Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

Steven Wytema

Citaat van: HPM op maart 16, 2016, 13:03:49 PM
Citaat van: Marcel Klootwijk op maart 16, 2016, 12:29:03 PM
Zijn er "harde" kenmerken voor "brittanica" ?
De foto's zijn qua kleur en lichtomstandigheden de werkelijkheid.

Groeten,

Marcel Klootwijk

Het hardste kenmerk van brittanica is denk ik dat ze zeer plaatsvast zijn. De kans dat er een in Nederland verzeild raakt lijkt me daarom zeer klein. Ik zou er daarom geen energie aan verspillen.


Er zijn geloof ik wel meerdere taxa verdwaald geraakt die van oorsprong "zeer plaatsvast" zijn. Het is juist een uitdaging (wat wijlen Garner altijd deed) om te kijken of er diagnostische verschillen zijn!
Als elke vogelaar "ergens geen energie aan zou verspillen" was het snel gedaan met onze hobby
Steven Wytema


HPM

Citaat van: Steven Wytema op maart 17, 2016, 09:33:32 AM
Citaat van: HPM op maart 16, 2016, 13:03:49 PM
Citaat van: Marcel Klootwijk op maart 16, 2016, 12:29:03 PM

Zijn er "harde" kenmerken voor "brittanica" ?
De foto's zijn qua kleur en lichtomstandigheden de werkelijkheid.

Het hardste kenmerk van brittanica is denk ik dat ze zeer plaatsvast zijn. De kans dat er een in Nederland verzeild raakt lijkt me daarom zeer klein. Ik zou er daarom geen energie aan verspillen.

Er zijn geloof ik wel meerdere taxa verdwaald geraakt die van oorsprong "zeer plaatsvast" zijn. Het is juist een uitdaging (wat wijlen Garner altijd deed) om te kijken of er diagnostische verschillen zijn!
Als elke vogelaar "ergens geen energie aan zou verspillen" was het snel gedaan met onze hobby

Dat is allemaal best als je niks beters te doen hebt maar waarom zou je het doen als de kans zo klein is dat je de eventueel verkregen kennis ooit zal kunnen toepassen?
Als je het echt wil weten kan je misschien nog het beste naar Engeland of Ierland gaan om te zien of de boomkruipers daar inderdaad een beetje donkerder zijn.
Veel beter dan bij een foto uit Nederland te gaan zwijmelen over dat het misschien wel een Engelse is waarvan je eigenlijk niet eens weet hoe die er uit zou moeten zien.

Herman van der Meer