twee korstmossen

Gestart door elmar prins, november 06, 2005, 16:33:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

elmar prins

Hallo allemaal,

ik vond van de week op Vlieland in een duinbos dode takken met korstmossen.
Dacht eerst aan Cladonia's (maar had dan geen idee welke). Na het raadplegen van de veldgids denk ik dat het de twee volgende soorten zijn:
Eikenmos (Evernia prunastri) en Gewoon schorsmos (Hypogymnia physodes).

Kan iemand dit bevestigen of me anders verbeteren ?

Met vriendelijke groet,

Elmar Prins

Corryabbink

Hoi Elmar,

Moeilijke zaak. Het schorsmos lijkt me wel goed te zijn. Bij de Evernia heb ik zo mijn twijfels. Ze doet me meer denken aan een Takmossoort. Ik zie geen echte witte onderkanten die Evernia meestal heeft. Bovendien meen ik soralen te zien.

Ik weet niet genoeg van deze soorten om het te kunnen bevestigen.

Corry  :(  :(

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

Corry,

bedankt voor je reactie.
Ik heb het nog eens goed bekeken (met en zonder de binoc).
't Moet inderdaad geen Evernia zijn. Evernia heeft inderdaad een witte onderkant en bovendien stompe uiteinden van de bladlobben. Het is waarschijnlijk het Melig takmos Ramalina farinacea. Mijn exemplaar had trouwens wel weinig ronde soralen (die typisch moeten zijn) en meer uitstulpsels wat denk ik lipvormige soralen zijn. Ik ben toch eigenlijk wel redelijk zeker nu. Heb weer eens te snel weer geconcludeert de eerste keer zonder alles goed te bekijken. Dat moet ik met korstmossen niet doen, ik weet het.
aan het gew. schorsmos twijvel ik nu wel weer ster, omdat er geen opgeblazen lobben zijn. Misschien toch een schildmos ofzo ??


groet,

Elmar

Corryabbink

Hoi Elmar,
Melig takmos had ik er ook van gemaakt.
Het schorsmos ...kon ik het opgeblazene ook niet goed zien maar aangezien jij geen beginneling bent op het gebied van determineren nam ik aan dat ze dat had.
Ik zal er nog eens naar kijken maar ben bang dat ik met een foto ook niet heel ver kom. Misschien zou een prof. dat kunnen maar bij mij blijft het toch altijd natte vingerwerk.

:rolleyes:  :rolleyes: Corry.


met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

De soorten zijn bekend: Ramalina farinacea en Parmelia sulcata.
Met dank aan Laurens Sparrius.

Groet,

Elmar

Corryabbink

Mooi dat het opgelost is.

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"