Kortsnavelboomkruiper

Gestart door gerdwichers8, maart 11, 2016, 01:06:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

De lengte van staart; snavel en achternagel zullen met elkaar in een samenhangend verband staan, wat zich ook ergens (motorisch) doet gelden in de gedraging of elders in de biologie van de soort, verwacht ik.


De biometrische gegevens van de vleugel van beide soorten vallen nagenoeg samen.

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op maart 20, 2016, 14:54:05 PM
De lengte van staart; snavel en achternagel zullen met elkaar in een samenhangend verband staan, wat zich ook ergens (motorisch) doet gelden in de gedraging of elders in de biologie van de soort, verwacht ik.


De biometrische gegevens van de vleugel van beide soorten vallen nagenoeg samen.

Al sinds 1975 (https://britishbirds.co.uk/wp-content/uploads/article_files/V69/V69_N04/V69_N04_P117_131_A028.pdf, maar zie ook Svensson 1992) zijn er formules ontwikkeld op basis van snavel- en achternagellengte om Taiga's en gewone Boomkruipers in de hand van elkaar te kunnen onderscheiden. Wat daar de staartlengte (nog) aan toe moet voegen ontgaat me. Bovendien is sowieso al dat meten in feite nergens (meer) voor nodig omdat op basis van de trapjeskenmerken (bijna?) 100% van de boomkruipers op naam gebracht kan worden.
Of die geringe biometrische verschillen, gebaseerd op maten die zo variabel zijn dat ze in alle opzichten overlappen (de formules zijn niet voor niets zo ingewikkeld..) nog significante verschillen in motoriek en/of biologie kunnen veroorzaken, weet ik niet maar ik wens je veel succes met het uitzoeken daarvan.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#32
De discriminant van Mead is 'maar' een rekenkundig model: een menselijk instrument waarmee meetgegevens kunnen worden ingevoerd en klaar.
Dat model heeft om te kunnen slagen een aanpassing te ondergaan om een maximaal aantal vogels binnen het juiste domein (1 van 2) te brengen. Daartoe wijzigt èn muteert één kant van de vergelijking;* zonder onderscheid (ook de andere kant had gekund) zonder scrupules!
Dat model produceert door één getal twee domeinen uit één niet-genomineerde massa: om u ~ van een uitkomst te dienen.

Daarmee* voert de discriminant niet terug naar de fysieke eigenschappen waar ze van uitging (slacht ze zelfs af); is bijgevolg, bij wijziging van richting geenszins bij machte enige wezenlijke relatie tussen die fysieke eigenschappen 'an sich' aan het licht te brengen.


Immers; het opzicht heeft zich gewijzigd: n.m.l. in het onderscheid maken met een totaal andere soort. 

gerdwichers8

Tenminste één nadere verfijning op mijn verwachting kan ik me wel toestaan.

Het evenwichtspunt zal door de langere achterteen en langere staart een ander bereik hebben. Dat zal bij de twee als steunpunt de verwachting zijn (maar ook valt te denken dat de staart bij het zoeken van balans, zónder steun te geven vanaf een stam, maar vanaf een tak, zijn functie heeft).
Wat bijgevolg de plaats van de kortere snavel zal zijn in het totaalplaatje is nu dus de vraag.

gerdwichers8



Afgezien van de plaats in het geheel van  de korte snavel, is op de afwijkende 'stationaire houding' van de vogel t.o.v. Boomkruiper te letten. Hierin heeft de snavel niet noodzakelijk een plaats.


De blokkade op de twee punten die tot stabiliteit van het lichaam leidt, ligt, zoals gesteld, verder naar achteren van het lichaamszwaartepunt. De voortenen zijn naar achteren toe, niet tot blokkeren in staat.
Deze blokkade staat toe dat de vogel minder parallel met de boom en een wat meer haakse hoek; van de stam af kan innemen. In principe geldt dit ook voor Boomkruiper.


Dit vertoont zich bij deze twee verschillen typisch, alsof de vogel zich meer naar achteren uitstrekt om 'over de boom heen' te kijken (minder als de boomkruiper, meer als een specht).
Maar dat is dan eigen aan de 'stationaire houding' van familiaris