Hoofdmenu

broodkever?

Gestart door jeanette, maart 09, 2016, 20:30:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Ik zou graag willen weten of dit genoemde soort is. 2-3 mm. groot.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/115259771
onzeker Broodkever - Stegobium paniceum gezien op 2016-03-09 Berghuizen (Dr.) - Buitengebied
Foto's:


Toelichting:
in huis
bij voorbaat dank Jeanette

arpwifi

Met deze antennevorm en de lange haren kan het eigenlijk niet missen, maar vooral ook omdat er uit Nederland wat minder soorten bekend zijn. Christoph geeft er op Kerbtier een rood stoplichtje bij (moeilijk/onmogelijk van foto) - ik vermoed dat zulks vooral op basis van genera als Nicobium en Oligumerus zal zijn en die hebben we in NL (nog?) niet ... (mja ...)

Anders gezegd: Als ik schuins door wat sleutels heen lees zou het tenminste voor NL de enige kandidaat moeten zijn, maar ik heb totaal geen ervaring met deze groep.

@Kenners: Wat zijn de probleemgevallen hier?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan cuppen

Ook deze zien de kenners graag onder het binoc.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jeanette

Arp & Jan.: dank voor jullie reacties.
Nu had ik het beestje in  een potje gedaan...en  toen ik er vanavond nog betere foto's van wilde maken, kon  ik hem niet meer vinden :'(
Zag  dat het dekseltje er niet helemaal goed op geschroefd was... en hij vermoedelijk daardoor is ontsnapt. Baal er zelf ook van...
Zal scherp opletten of ik hem nog ergens kan terugvinden, maar veel hoop daar op heb ik helaas niet.

vr.gr. jeanette

arpwifi

Citaat van: jan cuppen op maart 09, 2016, 21:25:19 PM
Ook deze zien de kenners graag onder het binoc.
Okay, maar wat zijn de instinkers dan voor deze?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan cuppen

Ik wil dit soort kevers ("Anobiidae") sowieso onder de binoc zien, omdat ik geen kenner ben. Of er echte instinkers zijn weet ik niet.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

arpwifi

Okay, duidelijk - bedankt Jan  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]