Nederlandse uitgave roofvogelgids Forsman!

Gestart door frankneijts, maart 08, 2016, 20:52:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

1
Ik weet dat we ook een apart onderdeel voor boeken e.d. hebben maar in dit geval leek me dit forumonderdeel het meest op zijn plaats. Immers betreft het hier een boek dat iedereen die de ID van roofvogels aan het hart gaat (eigenlijk zo'n beetje elke vogelaar dus) zou moeten aanschaffen. En heb je die pak-m-beet 50 euro niet los in je zak, spaar er dan voor, neem een bijbaan als vakkenvuller bij de Jumbo, ga kranten gooien, was de auto's van iedereen in de straat of knip de nagels van alle schoothondjes in je woonwijk maar koop dit boek.. Zet het dan niet in de kast maar doe er een plastic kaftje omheen en neem het mee het veld in, leg het op dat campingtafeltje op de telpost, op de voorbank in je auto en/of naast je computer/laptop als je je met een roofvogeldiscussie op dit forum wil bemoeien. Want als er ooit een boek is gemaakt om te gebruiken, elke dag opnieuw ... 8)
(Zie voor een recensie ook hier: http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=1082)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Menno

Heb je aandelen Frank?  ;) B)

Maar thanks voor het delen, zo'n werk mis ik nog
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

ahjoon

Een werkelijk schitterend boek! Vooral de haarscherpe foto's zijn een lust voor het oog.
En de titel is duidelijk. Het is een 'Flight Identification' boek. Alle foto's zijn vluchtfoto's, geen enkele foto toont een vogel in zit.
Dat is wellicht het enige minpuntje.
(Ook de soortomschrijvingen zijn hier en daar wat minder uitgebreid dan in 'The Raptors of E and the M-E'. Houd dit boek dus achter de hand!)

Maar verder....... Fantastisch! Hybrides komen aan bod, alles over migratiespots/ecologie. Top.
Zoals Frank al zei; dit boek moet je hebben.




Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Passaro

#3
Werkelijk een schitterend en uitermate leerzaam boek met prachtige foto's.
Heb deze zelf via Amazon.de besteld en dit kostte me 47.09 Euro inclusief verzendkosten.
Op 1 maart bestelt en op 4 maart binnen.
Dus mocht het boek niet in Nederland te krijgen zijn, dan is dit een goed alternatief.
Met vriendelijke groet,
Rob Dekker



Passaro

#6
August, hou wel in gedachten: www.veldshop.nl heeft alleen gratis verzending vanaf 50 euro
Met vriendelijke groet,
Rob Dekker

Richardus

Pfoeh, dat is me momenteel stuk te duur. Dan maar sparen (van niks...) of wachten op iemand die 'm tegen z'n wil kado krijgt en weer van de hand doet  ;D

Veldshop zit hier om de hoek, voor mij makkelijk af te halen, ontzettend aardige mensen daar.

Joachim79

Weet iemand of er ook een Nederlandse vertaling aan zit te komen?

Groet, Joachim

frankneijts

Citaat van: Joachim79 op mei 13, 2016, 18:34:42 PM
Weet iemand of er ook een Nederlandse vertaling aan zit te komen?

Groet, Joachim

Lauw kans denk ik, ook van de eerste 'Forsman' is nooit een vertaling gemaakt. Maar met wat schoolengels, een beetje fantasie en een redelijke dosis doorzettingsvermogen moeten de diverse teksten bij bepaalde vogels toch wel te begrijpen zijn? Je leest zo'n boek ook niet als een roman maar gebruikt het vooral als je wat wilt weten over 1 of een paar gelijkende vogels.
(Overigens verdient het boek een eventuele cursus Engels en daar heb je dan later weer plezier van als je andere fraaie boeken uit deze serie wilt aanschaffen .. 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Wel goed om te weten dat dit boek naast de eerdere Forsman gelezen moet worden. Zoals Arjan al schreef, deze gaat echt over flight identification en de tekst is daardoor wat magerder dan de vorige.
Groeten,

Bram ter Keurs

Joachim79

Citaat van: BramtK op mei 13, 2016, 21:52:08 PM
Wel goed om te weten dat dit boek naast de eerdere Forsman gelezen moet worden. Zoals Arjan al schreef, deze gaat echt over flight identification en de tekst is daardoor wat magerder dan de vorige.

Kan je aangeven waarin de eerste versie dan uitgebreider is? Ik overweeg de nieuwe te kopen maar is dit dan zonde als je de eerste versie niet hebt?

Joachim79

Trouwens: dank voor je reactie Frank. M'n Engels is op zich goed maar ik had bedacht dat mocht er een vertaling verschijnen binnenkort ik nog even geduld zou opbrengen. Het is immers qua inhoud al lastig genoeg vaak.

Vriendelijke groet, Joachim

frankneijts

Citaat van: Joachim79 op mei 14, 2016, 09:04:58 AM
Trouwens: dank voor je reactie Frank. M'n Engels is op zich goed maar ik had bedacht dat mocht er een vertaling verschijnen binnenkort ik nog even geduld zou opbrengen. Het is immers qua inhoud al lastig genoeg vaak.

Vriendelijke groet, Joachim

Als je Engels "op zich goed" is, zul je waarschijnlijk weinig moeite hebben met het boek: dan begrijp je de essentie van de teksten en de rest leer je gaandeweg door naar de foto's te kijken (en te vergelijken).

Citaat van: Joachim79 op mei 13, 2016, 22:52:39 PM
Citaat van: BramtK op mei 13, 2016, 21:52:08 PM
Wel goed om te weten dat dit boek naast de eerdere Forsman gelezen moet worden. Zoals Arjan al schreef, deze gaat echt over flight identification en de tekst is daardoor wat magerder dan de vorige.

Kan je aangeven waarin de eerste versie dan uitgebreider is? Ik overweeg de nieuwe te kopen maar is dit dan zonde als je de eerste versie niet hebt?

Het eerste boek behandelt ook (de kenmerken van) zittende rovers, dat is het voornaamste verschil. Maar als je focus ligt op vliegende rovers heb je het eerste niet nodig om met het tweede te kunnen werken. Sterker: in het tweede wordt dat uitgebreider en beter besproken en vooral geillustreerd (veel meer en véél betere foto's).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Joachim79

Wederom dank Frank!

Groet, Joachim

OJGoreng

#15
Sinds vorige week heb ik 'm ook. Inderdaad een prachtwerk, zeker bedankt voor de tip! Ik merk wel dat de oude Porter et al., waar ik tot nu toe op vertrouwde, toch ook niet meteen naar de prullenbak verwezen hoeft te worden, omdat tekeningen dan weer de meerwaarde hebben dat je verwarbare soorten wat makkelijker in exact dezelfde positie naast elkaar kan afbeelden, zodat de verschillen meteen duidelijk zijn. Van de foto's in Porter  word je je overigens wel weer eens heel erg bewust hoe groot de zegen van het gemak van digitale fotografie is...niet te geloven met wat voor foto's je vroeger dolgelukkig was (en hoeveel filmpjes met alleen maar bagger je erdoorheen draaide).
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

We hebben hier al enkele malen (volkomen terecht!) de loftrompet gestoken over de Flight ID van de Finse roofvogelkenner bij uitstek Dick Forsman. Helaas kan ik zo gauw niet meer vinden waar... Het zal voor de (roof)vogelaars die niet zo goed overweg kunnen met het Engels een welkome verrassing zijn dat hiervan in het voorjaar (april) een Nederlandse vertaling/bewerking verschijnt bij de KNNV: https://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/binnenkort
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ahjoon

Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

Citaat van: ahjoon op januari 11, 2017, 12:47:30 PM
Citaat van: frankneijts op januari 10, 2017, 16:33:48 PM
Helaas kan ik zo gauw niet meer vinden waar...
Dat was hier!  ;D

Zie je, ik wist t .... B) Dank je wel Arjan, ik zal mijn boodschap van hierboven bij dat topic voegen ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Heel goed nieuws voor de (roof)vogelaars die niet zo goed overweg kunnen met het Engels van dit boek: komend voorjaar (april) verschijnt een Nederlandse vertaling/bewerking verschijnt bij de KNNV: https://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/binnenkort !!!!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: optilete op januari 11, 2017, 12:51:17 PM
Topics samenvoegen?

Als (de laatste bijdrage aan) een topic ouder is dan 120 dagen wordt aangeraden een nieuw topic te beginnen dus ik laat dit maar staan (heb echter wel zoals gezegd een itempje toegevoegd aan het bestaande topic)..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Waardoor de laatste bijdrage daar dus geen 120 dagen oud meer is, dat topic weer helemaal bovenaan staat en dit topic dus een beetje overbodig is geworden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

marcel234

Tijdelijk iets goedkoper
CiteerAuteur: Dick ForsmanPrijs: € 39,95
20% KORTING! Nu voor € 39,95 ipv € 49,95 t/m 31 december 2018
Uniek roofvogelhandboek voor het determineren van vliegbeelden en verenkleden. Gewoon een buizerd, of toch een wespendief? Vliegende

marcel234

#23
Citaat van: marcel234 op oktober 03, 2018, 19:45:04 PM
Tijdelijk iets goedkoper
CiteerAuteur: Dick ForsmanPrijs: € 39,95
20% KORTING! Nu voor € 39,95 ipv € 49,95 t/m 31 december 2018
Uniek roofvogelhandboek voor het determineren van vliegbeelden en verenkleden. Gewoon een buizerd, of toch een wespendief? Vliegende

Citaat van: Richardus op maart 13, 2016, 08:04:58 AM
Pfoeh, dat is me momenteel stuk te duur. Dan maar sparen (van niks...) of wachten op iemand die 'm tegen z'n wil kado krijgt en weer van de hand doet  ;D
Veldshop zit hier om de hoek, voor mij makkelijk af te halen, ontzettend aardige mensen daar.

Nog iets goedkoper, 15 euro dit keer.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob