Hoofdmenu

2 kleine vogels

Gestart door Ted van der Knaap, september 07, 2007, 23:21:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

..vanmiddag in Solleveld (duingebied Monster/Den Haag) genomen, van veraf en niet zo scherp, heb ze een beetje bewerkt..

..zijn ze te determineren?  2 foto's  (2de Tapuit?)

foto 1
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Guus Peterse

Lijken me allebei een pieper, en ik gok op boompieper.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ted van der Knaap

..dank je wel Guus..

..heb ze als boompiepers ingevoerd..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

michel.wissink

#4
Zelf zou ik - zeker op basis van de tweede foto - duinpieper niet direct uitsluiten (m.n. vanwege bleke borst).
Maar ik ben helaas geen pieperexpert; wie corrigeert mij?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Guus Peterse

Tsja, we hebben dat hier al eerder zien gebeuren: aan vage fotootjes een zeldzaam naamkaartje proberen te plakken. Zou ik niet doen. Ik zie helemaal geen borst. Ik zie hooguit flanken, op de onderste foto, en daarop meen ik toch iets van flankstreping te zien, als bij boompieper. En verder zie ik een wat gedrongen gestalte die me ook niet direct aan duinpieper doet denken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

michel.wissink

#6
CiteerTsja, we hebben dat hier al eerder zien gebeuren: aan vage fotootjes een zeldzaam naamkaartje proberen te plakken. Zou ik niet doen.
@Guus:
Anderszijds: om een zeldzame soort uit te sluiten omdat de foto slecht is, vind ik ook wel flauw. Bovendien gebruik je in je eerste post de gevaarlijke term 'ik gok'.
Maar goed, nogmaals: ik ben ook nog in de leer. Van de piepers kende ik alleen de boompieper enigszins, en de vogel op deze foto's vond ik anders.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Guus Peterse

Laten we hier niet aan tekstanalyse doen. Ik vind in de eerste plaats dat de foto's prima passen op boompieper en weinig aanleiding geven tot speculaties over duinpieper.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rinie van Reenen

#8
Met Guus eens. Allereerst dat naar mijn gevoel op de foto er niets op wijst dat het niet om Boompiepers zou gaan (al heeft vervolgens natuurlijk iedereen nog het grootste recht om dat anders te zien). En in de tweede plaats, dat we bij een niet al te duidelijke foto het gewoon niet moeten willen om er een zeldzame soort in te gaan zien. Als de verklaring van een algemene soort voldoet bij de gegeven foto, dan is het wel zo vruchtbaar om het daarbij te laten:
- De kans is het grootst dat het daarom gaat.
- Het is vaak wat frustrerend als je achteraf het idee krijgt dat het om een zeldzaamheid gegaan zou kunnen zijn: spijt dat je niet beter gekeken hebt (terwijl je er dan hoogstwaarschijnlijk wel achter gekomen zou zij dat het om een algemene ging).
- Voor determinatie van een zeldzaamheid is duidelijk bewijsmateriaal nodig. Als dat niet voorhanden is, heb je ook niets aan het vage bewijsmateriaal.
- De hoeveelheid mogelijkheden is vaak erg groot als je begint met het er bij betrekken van zeldzame soorten. Voorbeeld: de waarschijnlijke plevieren van Jeroen (http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=35138). Als er eenmaal de zeldzamere Morinelplevier geopperd gaat worden, is het niet geheel onterecht dat iemand gaat zeggen (al was het in dit geval ironisch bedoeld): zou het geen Amerikaanse of Aziatische Goudplevier kunnen zijn? (Zo zijn in dit geval Grote en Mongoolse Pieper waarschijnlijk ook niet uit te sluiten.)

Nu ja, ik hoop niet dat je het persoonlijk op gaat vatten: 't zijn ook maar wat gedachten van ook maar een mede-forummer, en iedereen mag natuurlijk zeggen wat'ie wil (binnen de grenzen van het fatsoen)...
Groet, Rinie van Reenen