Fotowaardering

Gestart door Hedy van Dijk, februari 29, 2016, 20:03:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hedy van Dijk

Waartoe dienen de fotowaarderingen eigenlijk als je nooit eens een sterretje krijgt? Is het om vriendjes en vriendinnetjes een veer in de kont te steken? :-\
Hedy van Dijk.

HPM

Citaat van: Hedy van Dijk op februari 29, 2016, 20:03:38 PM

Waartoe dienen de fotowaarderingen eigenlijk als je nooit eens een sterretje krijgt? Is het om vriendjes en vriendinnetjes een veer in de kont te steken? :-\


Je hoeft niet jaloers te zijn want in de meeste gevallen stellen die sterretjes helemaal niets voor.
Als je desondanks toch niet kan leven zonder sterretjes tel zien moet je een foto maken van een zeldzame roofvogel en dan maakt de kwaliteit niet uit.
Herman van der Meer

Hedy van Dijk

Nouja, bijvoorbeeld: ik had een poosje geleden Europese Kanaries gezien in een gebied waar deze nooit eerder gezien zijn. Gemeld plus foto's bij Waarneming en de volgende dag gaan er dus troepen mensen op af omdat ze mijn foto's gezien hebben; maar een sterretje, ho maar! Wat een gezeik. Terwijl sommige vogelspotters alsmaar sterretjes krijgen. Beetje kinderachtig gedoe.
Hedy van Dijk.

Marco de Haas

Maakt dat de beleving minder leuk? Ik snap eigenlijk het probleem niet helemaal. Een sterretje wordt soms gegeven aan een leuke/originele foto of een (hele mooie) foto van een zeldzame soort. Waarom zo gebrand op zo'n sterretje?
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

HPM

Citaat van: Hedy van Dijk op februari 29, 2016, 21:20:50 PM

Nouja, bijvoorbeeld: ik had een poosje geleden Europese Kanaries gezien in een gebied waar deze nooit eerder gezien zijn. Gemeld plus foto's bij Waarneming en de volgende dag gaan er dus troepen mensen op af omdat ze mijn foto's gezien hebben; maar een sterretje, ho maar! Wat een gezeik. Terwijl sommige vogelspotters alsmaar sterretjes krijgen. Beetje kinderachtig gedoe.

Ik zie een waarneming van je van een Eurokanarie waar een foto van een Putter bij staat. En hij is nog goedgekeurd ook.
Herman van der Meer

Hedy van Dijk

Ehhh.... HPM, even goed kijken: onder de putter zitten twee vrouwtjes Eurokanaries! Ik bedoel maar.
Hedy van Dijk.

HPM

Citaat van: Hedy van Dijk op februari 29, 2016, 22:37:08 PM

Ehhh.... HPM, even goed kijken: onder de putter zitten twee vrouwtjes Eurokanaries! Ik bedoel maar.

Wat bedoel je maar?  Dat mensen je wel sterren zouden geven als ze  maar goed zouden kijken?
Herman van der Meer

Hedy van Dijk

Ja hoor 's, ik heb geen dure spullen en moet het met mijn zooitje doen. Het gaat er toch om dat we hier een community van vogelaars zijn die het fijn voor elkaar moeten vinden als we eens op onze barre tochten door de natuur een paar leuke vogels kunnen fotograferen?
Hedy van Dijk.

Hedy van Dijk

HPM, wat ik bedoel?? Geef gewoon toe dat je niet goed gekeken hebt!
Hedy van Dijk.

Marco de Haas

Citaat van: Hedy van Dijk op februari 29, 2016, 22:57:46 PM
Het gaat er toch om dat we hier een community van vogelaars zijn die het fijn voor elkaar moeten vinden als we eens op onze barre tochten door de natuur een paar leuke vogels kunnen fotograferen?

Ja klopt, dat zijn we ook. Dat hoeft toch niet beloont te worden met sterren? Ik moet het ook met mijn 'zooitje' doen en krijg ook niet overal sterren voor, maar als iedereen die geen sterren krijgt hier gaat klagen wordt het een rotzooitje natuurlijk.

Citaat van: Hedy van Dijk op februari 29, 2016, 21:20:50 PM
Terwijl sommige vogelspotters alsmaar sterretjes krijgen. Beetje kinderachtig gedoe.

Is dat erg? Ik wil je foto's niet afkraken (zijn niet slecht o.i.d.), maar er zijn nou eenmaal fotografen die niet met een 'zooitje' fotograferen en die wat strakkere platen maken, dan vind ik het niet gek dat zij sterren krijgen voor hun foto's.

Citaat van: Hedy van Dijk op februari 29, 2016, 21:20:50 PM
Wat een gezeik.
Precies dat...
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

SlechtValk

Het komt nogal verongelijkt over...

Sterren geven is geen verplichting, noch denk ik dat daar met het huidige systeem erg veel waarde aan gehecht moet worden.

Zover ik zie heb je nu 85 foto's toegevoegd, waarvan er 11 één of meerdere sterren gekregen hebben.

Ik zal het dan maar met mijn eigen collectie vergelijken (en ik moet het ook maar met een simpel cameratje doen), van mijn 436 foto's hebben er 12 een ster gekregen. Ik denk niet dat je zou moeten klagen met jouw "score" ;)

Verder denk ik dat het fotowaarderingssysteem van waarneming.nl ook niet een systeem is om elke foto te beoordelen... Eerste probleem is dat er geprobeerd is om alleen maar positieve waarderingen mogelijk te maken (ergens een logisch uitgangspunt, omdat we geen gezeik willen, maar wel de mogelijkheid om waardering uit te spreken). Tweede punt is dat door een systeem met sterren te gebruiken alleen de "populaire" foto's (hetzij van zeer zeldzame soorten hetzij van mensen die het voor elkaar krijgen veel reclame voor hun foto te maken). Hierdoor gebeurt het erg vaak dat marginale foto's van zeer zeldzame soorten, hoger gewaardeerd worden dan sublieme foto's van algemene soorten.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: Hedy van Dijk op februari 29, 2016, 23:38:32 PM

HPM, wat ik bedoel?? Geef gewoon toe dat je niet goed gekeken hebt!

Nou, laten we dan eens goed kijken. Jij zei dat in dat gebied nooit eerder Eurokanaries zijn gezien. Dat is niet waar. Er is een waarneming van drie jaar eerder. Jij zei dat er de volgende dag troepen ondankbare mensen op je waarneming af gingen. In Waarneming zie ik welgeteld één waarneming. Van iemand die daar vaak kwam en dus die kanarie waarschijnlijk ook wel zonder jou gezien zou hebben.
http://waarneming.nl/gebied/view/51?from=1900-10-02&to=2016-03-01&sp=248

Ik heb geprobeerd wat uitleg over die fotowaardering te geven en daarna probeerde ik verder te achterhalen wat nou eigenlijk je probleem is.
Daar ben je niet op ingegaan. Je hebt er zelfs geen waardering voor uitgesproken. Dat laatste hoeft voor mij ook niet maar je klaagt wel over het gebrek aan sterretjes bij je foto's.
Herman van der Meer

Hedy van Dijk

HPM, jij suggereerde dat ik zo stom was geweest om een foto van een Putter te plaatsen bij een melding van een Europese Kanarie.
Verder heb ik mensen gesproken die gezien hebben dat er de volgende dag na mijn melding een stel mensen in dat gebied gingen zoeken die trouwens niets gezien hebben. Dus je poging om te kleineren mislukt bij deze. Ik zeg alleen dat ik het vreemd vind dat ik vrijwel nooit waardering krijg terwijl ik merk dat anderen bij, zelfs bij slechte foto's, dat wel krijgen en ik mij daarom afvraag wat nu de bedoeling van die sterretjes is.
En geef nou gewoon eens toe dat je niet goed gekeken hebt op die foto in plaats van uit de hoogte te doen. Effe dimmen!
Hedy van Dijk.

Rene Janssen

Herman en Hedy:

Even als admin om de goede vrede te bewaren. Volgens mij hebben jullie beide jullie punt wel gemaakt. Ik zou het leuk vinden als de sfeer goed blijft op het forum en woorden als "effe dimmen!" zijn niet echt wenselijk volgens mij. Mogelijk eens gezellig bij elkaar op de koffie?

@ Hedy: meerderen hebben al hun inzicht gegeven op het sterrensysteem. Persoonlijk zou ik er niet te zwaar aan tillen!

Fijne dag en geniet van het heerlijke weer!


René

Admin
René Janssen

SlechtValk

Citaat van: Rene Janssen op maart 01, 2016, 09:19:28 AM
Fijne dag en geniet van het heerlijke weer!

Mooi weer? ik zie alleen maar regen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.