Moeilijke planten op waarnemingen.be

Gestart door RutgerB, februari 28, 2016, 12:04:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rob Koelman

Citaat van: Datura op mei 11, 2019, 13:57:36 PMAbutilon pictum?

Abutilon in ieder geval. Daar zijn aardig wat cultivars van...

In principe niet winterhard, maar kan wel zaad zetten. Dus het exemplaar van dit topic kan aangeplant zijn, maar eventueel ook uit zaad zijn opgeslagen (?).
Met vriendelijke groet, Rob

dirder

Bedankt Rob en Kim. Locatie is een park de 'kruidtuin van Brussel' waardoor ik aan aanplant dacht.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Hier nog een waar ik me niks kan bij voorstellen. Dank bij voorbaat voor eventuele tips.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Doet mij denken aan een net ontluikende Liriope Muscari Leliegras]
Groene groe[n]tjes.Rien.

ejslootweg

of een Muscari. Er zijn een paar cultivars met een heel bossige bloeiwijze. Bijv. Muscari comosum 'plumosum'. Misschien zoiets, maar dan in knop.
groeten, Erik
groeten, Erik

dirder

Bedankt Erik en Rien. Toevallig kreeg ik, kort na m'n melding hier, bericht van de waarneemster. Volgens haar kwam deze plant spontaan in de tuin. Nieuwe foto's. Dus inderdaad Muscari comosum 'plumosum'.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Inderdaad- ik had m s goed bekeken en vond dat Erik een goeie zet had gedaan.
Gek ding! Kende m niet .
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteijn op mei 19, 2019, 08:52:56 AMGek ding! Kende m niet .

Ik ook niet, maar ik hoop 'm zo snel mogelijk weer te vergeten. Wat een onding...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

dirder

Nog eentje uit België, windende klimmer met tegenoverstaand blad, ziet iemand hier iets in? Even gezocht met de hoofdsleutel in Flora der Geholze, dan zouden enkel Decumaria, Lonicera en Periploca in aanmerking komen. Ik herken er niet meteen een Lonicera in, maar ik ken dat genus niet goed. Dank bij voorbaat voor eventuele aanwijzingen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB


Rien Ondersteijn

Uitstekende voorzet vind ik.
Opvallend is dat deze 'Toscaanse Jasmijn' in zowel wit alswel geel alswel roze verkrijgbaar is.
Zie je niet vaak die variatie.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Geen wonder, dat je trachelospermum niet kon vinden in de Flora der Gehölze-hij staat er ook niet in.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

 :blink:  Dat had ik ook al nagezocht. Overigens vond ik de naam door weer dom in google-afbeeldingen naar 'climber, opposite leaves' te zoeken. Ik ken de plant verder niet, maar de plant is in cultuur en in vele vormen voorhanden. Misschien dat anderen de plant wel kennen of zelfs in de tuin hebben?

Rien Ondersteijn

hahaha -je hebt t wéer geflikt ! Ik had al zo'n stiekem vermoeden -----
"Huh ; heeft ie nou wéer gegoogeld ...? "
Niettemin :  :duim:
[en ik waardeer je oprechtheid].
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Ik heb er ook nog eentje die ik niet herken:
https://waarnemingen.be/observation/173221300/

Voor admins die meelezen: Dit topic is inmiddels al geruime tijd weer 'binnenland', aangezien het forum als standaarforum voor waarnemingen.be bedoeld is (sinds het afschaffen van het Vlaamse forum). Het mag dus verplaatst worden.




migratorius


RutgerB


dirder

Citaat van: Rutger Barendse op mei 28, 2019, 15:34:56 PM
:blink:  Dat had ik ook al nagezocht. Overigens vond ik de naam door weer dom in google-afbeeldingen naar 'climber, opposite leaves' te zoeken. Ik ken de plant verder niet, maar de plant is in cultuur en in vele vormen voorhanden. Misschien dat anderen de plant wel kennen of zelfs in de tuin hebben?

Kan je misschien de soort beschikbaar maken met een aanmaning om dit verder op te volgen?
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Toegevoegd. Graag geef je zelf commentaar, want er staat geen link naar de waarneming in je reactie.

dirder

Voor de goede orde: dit is Ratelpopulier? Blad is wel heel erg klein. Toch eerst eens hier informeren of ik niet één of andere tuinplant over het hoofd zie. Dank bij voorbaat.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Zeker wel-opvallend vind ik steeds de grove karteling v/h blad dat soms bijna rond lijkt.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Iemand die hier iets over kan zeggen? Dank bij voorbaat voor eventuele hints.
Groeten, Dirk Derdeyn.

marcel234

Doet me aan Helichrysum, een droogbloem die je in boeketten ziet, denken.

ejslootweg

Ik denk een Gaillardia.
groeten, Erik
groeten, Erik

dirder

Bedankt allen. Gaillardia lijkt me een goede keus. Hier nog enkele foto's.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Hier nog één, Melde of Ganzenvoet? Hoog tijd dat ik weer wat aandacht aan Atriplex besteed. Dank bij voorbaat voor hints.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Hier nog één die ongetwijfeld velen zullen kennen, maar zelf geen idee. Dank bij voorbaat voor eventuele hints.
Groeten, Dirk Derdeyn.

migratorius

Citaat van: dirder op juni 26, 2019, 13:35:20 PM
Hier nog één die ongetwijfeld velen zullen kennen, maar zelf geen idee. Dank bij voorbaat voor eventuele hints.
Ik voel wel wat voor Salvia microphylla.

JanHein

Rien Ondersteijn

#179
Ik méén een Lobelia te herkennen [maar het is niet zo denk ik]
Groene groe[n]tjes.Rien.