Moeilijke planten op waarnemingen.be

Gestart door RutgerB, februari 28, 2016, 12:04:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Vanwege het eenrijige omwindsel, de wijde vertakking en lange bloemstelen denk ik dat dit niet onder Aster te vinden is.

Rien Ondersteijn

Oeps-ik vond het omwindsel juist niét duidelijk éenrijig [zag meerdere blaadjes elkaar bedekken]
Okay.
Mijn duiding van Salignus was trouwens ook niet de beste [hoewel de rondcirkelende afbeeldingen erg verschillen qua omwindsel].

Prima nogmaals, maar waarom vind je de vertakkingen en hun lengte niet bij een Aster passen ?
Bijv Lanceolatus en Amellus zijn toch gelijkend vertakt ?
[ter leringhe etc].
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Ik heb de wijsheid helaas niet in pacht. Misschien heb je wel gelijk met Aster, maar ik kan dan niet vinden welke het is. De witte asters die ik ken hebben kortere bloemstelen en laat ik het anders zeggen dan eenrijig; dakpansgewijze aanliggende (soms iets uitbuigende) omwindselblaadjes.  Ik kreeg ook nog de suggestie Erigeron. In de Amerikaanse Flora staan er een heel aantal, maar ik vond ook geen goed gelijkende. Bovendien lijkt deze plant kaal en Erigeron is meestal duidelijk behaard.

Sipke Gonggrijp

De foto´s zijn niet scherp maar wat vind je van Kalimeris incisa?

Rien Ondersteijn

Even dacht ik YES ,maar toen herinnerde ik me t blad [heb plant ooit opgekweekt],vooral ook omdat ie 'Incisa ' heet en ik kom elke keer op dat typische blad met die tanden,waardoor t lijkt alsof ie ingesneden is.Soms lijkt de bladrand veel gladder.
Het lijkt alsof álle soorten min of meer getand zijn.
Hij staat zelfs niet in de 'Atrium' Tuinplantenencyclopedie.Of had hij vroeger een andere naam?
[heet in t Engels 'false Aster'..]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

#125
Na lang zoeken een afbeelding gevonden van 'de omwindselbladen van' Kalimeris Indica ,een zusje.
Toch helaas wel veel anders dan de Belgische vondst.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Starr-141027-2671-Kalimeris_indica_subsp_indica-flowers-Keanae_School-Maui_(25248131475).jpg
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

RutgerB

#127
Moet hem zijn.  Nog nooit van gehoord. Dank aan allen en speciaal natuurlijk dank voor de gouden tip van Sipke.

Edit: Volgens POWO synoniem van Aster incisus Fisch. http://www.plantsoftheworldonline.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:187977-1

Rien Ondersteijn

Gek-ik herinner mij Kalimeris met áltijd enkele tanden op de bladeren.
Misschien een kruising/mutatie ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

De foto's zijn niet ultiem duidelijk in dit opzicht. Ik denk aan 1 blad te zien dat de bladrand gezaagd is. De plek wordt waarschijnlijk nog wel eens bezocht in de toekomst. Filip komt daar regelmatig in de buurt en ik heb hem getipt.

Rien Ondersteijn

Fijn dat Filip daar nog komt.    :duim:
[Die man is goud waard is mijn indruk].
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Kan iemand hier iets van maken? Dank bij voorbaat voor eventuele hints. Mocht iemand weten hoe je die foto's hier ook zichtbaar kunt maken...
https://waarnemingen.be/foto/view/19825815
https://waarnemingen.be/foto/view/19825816
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Dat is toch Pyrus ?[of misschien de kruising met Malus ?]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op maart 10, 2019, 18:00:48 PMKan iemand hier iets van maken? Dank bij voorbaat voor eventuele hints. Mocht iemand weten hoe je die foto's hier ook zichtbaar kunt maken...
https://waarnemingen.be/foto/view/19825815
https://waarnemingen.be/foto/view/19825816

Zo dus:



Met vriendelijke groet, Rob

dirder

Bedankt, Rob, maar hoe deed je het?

Pyrus lijkt me wel een oké suggestie.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Er is een icoontje onder de vette letter B: Voeg Afbeelding toe

Je krijgt dan deze code (zonder de puntjes, dat heb ik toegevoegd om het te kunnen laten zien) in je reactie:  [.img][/.img]

Plak de link ertussen:  [.img]link[/.img]

Rob Koelman

Citaat van: Rutger Barendse op maart 11, 2019, 09:21:44 AM
Er is een icoontje onder de vette letter B: Voeg Afbeelding toe

Je krijgt dan deze code (zonder de puntjes, dat heb ik toegevoegd om het te kunnen laten zien) in je reactie:  [.img][/.img]

Plak de link ertussen:  [.img]link[/.img]

Ik doe het altijd door met de rechtermuisknop op de foto bij de waarneming (de grote, niet de thumbnail) te klikken. Je krijgt dan een menu op je scherm met oa de optie 'Afbeeldingslocatie kopiëren'. Klik op deze optie met de linker muisknop. Plak dan de gekopieerde link tussen img en /img zoals Rutger hierboven al aangeeft. Paar keer oefenen en je vergeet het nooit meer...

Zie ook het plaatje hieronder.

Met vriendelijke groet, Rob

dirder

Kan iemand hier mee overweg? Dank bij voorbaat voor eventuele hints.



Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB


Rien Ondersteijn

Ik vond 'm ook erg krenterig, maar miste de bloemen die je eerst verwacht, tenzij de foto van een ander moment is ..
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Maar er lijken klieren aan op de bladsteel te zitten, kan dit voor Amelanchier? De bladvertanding lijkt ook niet honderd procent oké, al is de foto niet erg duidelijk op dat gebied.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Of Amelanchier die klieren zou moeten/kunnen hebben weet ik niet-ik kan ze niet echt vinden trouwens.
De naderende bronskleuring is ook een plus voor Krent.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Ik denk dat ik ga adviseren om dit op Gewone vogelkers te zetten.
Groeten, Dirk Derdeyn.

e.kneepkens

vandaag in de tuin blaadjes geplukt van van Prunus padus, exact hetzelfde als op de foto, in dit stadium heel fijn gezaagd zoals op de eerste foto te zien is. Ook die warrige groei van de takken zoals op foto 3 zie ik regelmatig in mijn tuin.
Helemaal met Dirder eens dus.
met vriendelijke groet, Emanuel

RutgerB

Ik mis dan in je vergelijking de beschrijving van de kleur van het blad. Dat bronzen / roodbruine kleurtje herken ik in eerste instantie niet als van Gewone vogelkers. Ook verwacht ik langere bladpunten en dieper gelegen nerven. Maar ik kan geen goed alternatief bedenken. Krent is het allicht niet. Dat verschijnt lichtelijk viltig en daar is hier geen spoor van te zien:


Bron: http://www.floravannederland.nl/planten/amerikaans_krentenboompje

dirder

Ik heb aan de waarnemer gevraagd om het verder op te volgen. Bladvorm is nogal variabel bij Gewone vogelkers en jong blad loopt ook vaak bruin aan weet ik uit ondervinding.
Groeten, Dirk Derdeyn.

e.kneepkens

Ook de bronsachtige kleur heb ik regelmatig bij JONG blad waargenomen. Goed dat de waarnemer deze plant gaat volgen. Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt.
met vriendelijke groet, Emanuel

RutgerB

Beiden dank voor de extra info. Ik ga ook eens opletten.

dirder

Citaat van: e.kneepkens op april 03, 2019, 13:43:39 PM
Ook de bronsachtige kleur heb ik regelmatig bij JONG blad waargenomen. Goed dat de waarnemer deze plant gaat volgen. Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt.

Is uiteindelijk inderdaad Gewone vogelkers gebleken.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Hier nog eentje uit België, ongetwijfeld aangeplant. Framboos volgens de beeldherkenning. Ik twijfel er niet aan dat iemand het weet. Dank bij voorbaat voor hints.
Groeten, Dirk Derdeyn.