Dacht dat deze niet werden beoordeeld.... zie ik allemaal v-tjes...

Gestart door Josee, februari 26, 2018, 21:18:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Daandrukker

Dit gaat om goudoogje s. l. (sensu lato), dus eigenlijk de verzamelsoort. Misschien dat het daaraan ligt?
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Arp

Had deze gemist. Er zijn diverse redenen - combinatie van zegmaar ....

1 - Veel Chrysopidae zijn beslist niet makkelijk op naam te brengen en zeker niet van foto, ook niet van goede foto's en de meeste foto's op waarneming zijn niet echt "goed". Dat kan liggen aan scherpte, grootte, maar ook domweg aan de kijkhoek (met een scherpe, grote foto van de verkeerde delen/kijkhoek kom je er ook niet uit).
2 - Soms heb je hele matige foto's waarop je net wel genoeg kunt herkennen, na veel turen. Maar dat kost veel tijd/koppijn. Je moet bijna elke waarneming in, de foto's zo groot mogelijk openen, nog eens extra opblazen (ctrl-wieltje) en dan met een knoop in je maag beslissen of je er wel of niet wat mee kunt.
3 - In heel veel gevallen kun je vrij gemakkelijk wel zien dat de ingevoerde soortnaam niet de goede is, maar wat is het wel?!? Dat is ook niet "lekker" corrigeren: "Hé - die is fout hoor, maar ik zeg lekker niet wat het wel is" ... ofzo.
4 - Het nodigt dus niet heel erg uit om ermee bezig te gaan en dat gebeurt dan ook weinig (sorry - my bad), meer een soort van hap-snap af en toe een paar pagina's doorkluiven en na een paar uur de rest van de portie weer aan Fikkie voeren.

Ergo: Geen vinkje =
- misschien niet te doen
- misschien niet aan toegekomen

en de eerlijk gebied te zeggen dat het vaak die laatste zal zijn  :rolleyes:  :-X  :police:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Voorbeeld:

https://waarneming.nl/waarneming/view/114964074


Best redelijke foto, en het zal zeeeeeer waarschijnlijk gewoon één van de carnea s.l. soorten zijn, maar ik kan ook met vergroten en lang turen geen gehakt maken van de vleugeladering rondom de intermediaal cel en ik kan de zijkant van de kop niet zien. Erg lastig hard te maken.

https://waarneming.nl/waarneming/view/116095751

Vleugels "melkig" zou op Peyerimhoffina kunnen duiden, maar daarvoor kloppen de trapaders in vleugelpunt niet, dus een onuitgekleurde andere soort. Maar onuitgekleurd zijn patronen op kop en halsschild niet goed/zeker te beoordelen en de vleugeladering lukt ook niet echt. Ja - het zal wel weer zeeeeer waarschijnlijk, C.c. s.l. zijn ... mja ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Lees terug wat ik op het forum al uitkraamde over deze 'lieveling'. Moet weer lachen om wat ik toen ontdekte https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352853.msg1939163#msg1939163

Vind het zulke mooie diertjes en had niet kunnen fantaseren dat er nog zoveel onderscheid te maken zou zijn. Ik weet dat mijn foto's grosso modo te weinig noodzakelijke details in beeld brengen en in het veld ben ik meestal vergeten welke delen ook weer...

Je reactie is weer van zo'n hoge kwaliteit Arp dat ik blosjes krijg dat ik schaamteloos om 6 beoordelingen vroeg die veel tijd vragen en ik weet dat je wensenlijst van 'still-to-do' lang is... Daarom wederom een heel hartelijk dank voor je bereidwilligheid en goenacht 
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Bédaankt fooor die schaterlachspierpijn  ;D en nu echt selamat malam  ;)
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers


Josee

... en er bestaat ook nog zoiets als een  :right:-tje in het blauw  ;D Volgens mij is het, als je zó uitgebreid hebt gekeken, best wijs om iets van een beoordeling te geven, dan staan ze niet langer op 'niet onderzocht' want dat doet geen recht aan jouw tijdsinvestering. Wederom dank en geniet van je weekend  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers