Oproep Hazen & Konijnen

Gestart door hiskodevries, juni 09, 2005, 18:49:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

CiteerZoals jullie mogelijk weten heeft Zoogdiervereniging VZZ het konijn (en de haas) uitgeroepen als aandachtsoort van het jaar. In april is een eerste "nationaal" telweekend georganiseerd waarbij mensen worden gevraagd om km-hokken te adopteren en in april, juni en augustus te tellen in combinatie met noteren van habitatgegevens. Daarnaast worden mensen gevraagd om losse waarnemingen door te geven. Wij doen dit als niet commerciële Zoogdiervereniging zonder enig financiële tegemoetkoming. Wel vragen wij onze leden om een vrijwilliger bijdrage zodat we o.a. een themadag (in september) kunnen organiseren. Komend weekend is het tweede 'nationale telweekend.

Via jullie site worden fantastische hoeveelheden waarnemingen van beide soorten doorgegeven. Vooruitlopend op- dan wel los van de contacten die er zijn gelegd tussen jullie en de PGO's het volgende. In relatie tot dit themaproject en ter bescherming van konijnen en hazen lijkt het mij aardig om informatie te delen. De vraag daarom om bij het uitwerken van onze gegevens gebruik mogen te maken van de gegevens over beide soorten zoals bij jullie dit jaar binnen (ge)komen. Op de themadag en tijdens publicaties kan dan mooi ook jullie site vermeld worden.

--
Met vriendelijke groet,

Richard Witte
Projectleider Verspreidingsonderzoek


------------------------------------------------------------------------------------------
Zoogdiervereniging VZZ
Oude Kraan 8, 6811 LJ Arnhem

Kortom, doet allen mee
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

#1
Is het konijn het haasje?

11-12 juni Tweede Nationale Hazen- en Konijnentelweekend


Thijs Fijen

er worden er ook niet meer dan normaal gemeld
helaas
Thijs Fijen

Floppy

#4
Wij wonen nogal dicht bij het strand en de duinen (Vlissingen). Daar en in een nabijgelegen park zie ik ook vrij regelmatig wilde konijnen. Maar tegelijkertijd zie ik de laatste tijd vaak ontsnapte (of losgelaten) tamme konijnen, soms al redelijk verwilderd. :mellow:
Is dat elders ook zo?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

jack41

CiteerWij wonen nogal dicht bij het strand en de duinen (Vlissingen). Daar en in een nabijgelegen park zie ik ook vrij regelmatig wilde konijnen. Maar tegelijkertijd zie ik de laatste tijd vaak ontsnapte (of losgelaten) tamme konijnen, soms al redelijk verwilderd. :mellow:
Is dat elders ook zo?
hier in limburg ( maastricht zie ik heel vaak wilde konijnen
ze leven in een stuk gebied langs de maas  waar nu paarden zijn uitgezet
even na het voorjaar heb ik veel jonge konijnen gezien
eens kijken wat er van overblijft

marcel123

En is hier nog iets uit gekomen? Heeft iemand hier een verslagje van gezien?

CiteerKonijnen in stedelijke omgeving doen het zo slecht nog niet alhoewel
de trend daarbuiten er minder rooskleurig voor de soort uitziet

Corryabbink

#7
Hallo Marcel en Hisko,

Een verslagje dat weet ik niet maar ik heb het ook ergens gelezen misschien wel in de krant.

Wel is het hier in Vriezenveen ook aan de hand. In de plaats zelf kun je nog wel konijnen tegenkomen maar daarbuiten is het helemaal mis.

Het is overigens wel zinvol, nu de zoogdierenvereniging ook aandacht aan de site schenkt en de gegevens graag wil gebruiken, dat de waarnemingen gemeld worden.

Prachtig. Alweer een stapje op de ladder van erkenning.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#8
CiteerWij wonen nogal dicht bij het strand en de duinen (Vlissingen). Daar en in een nabijgelegen park zie ik ook vrij regelmatig wilde konijnen. Maar tegelijkertijd zie ik de laatste tijd vaak ontsnapte (of losgelaten) tamme konijnen, soms al redelijk verwilderd. :mellow:
Is dat elders ook zo?
In de jaren tachtig en negentig was er een 'wilde' populatie van konijnen in het Streekbos bij Enkhuizen waarvan het merendeel gevlekt was. Ik ben daar sindsdien niet meer geweest.

Hier op de Noordwest-Veluwe zie ik zelden een konijn. Dat was vroeger wel anders.

Corryabbink

CiteerWij wonen nogal dicht bij het strand en de duinen (Vlissingen). Daar en in een nabijgelegen park zie ik ook vrij regelmatig wilde konijnen. Maar tegelijkertijd zie ik de laatste tijd vaak ontsnapte (of losgelaten) tamme konijnen, soms al redelijk verwilderd. :mellow:
Is dat elders ook zo?
Op de Waddeneilanden zijn ook populaties van oorspronkelijk tamme konijnen. Ook in het oosten omgeving Denekamp heb ik ze vaak gezien.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Citeer
CiteerWij wonen nogal dicht bij het strand en de duinen (Vlissingen). Daar en in een nabijgelegen park zie ik ook vrij regelmatig wilde konijnen. Maar tegelijkertijd zie ik de laatste tijd vaak ontsnapte (of losgelaten) tamme konijnen, soms al redelijk verwilderd. :mellow:
Is dat elders ook zo?
Op de Waddeneilanden zijn ook populaties van oorspronkelijk tamme konijnen. Ook in het oosten omgeving Denekamp heb ik ze vaak gezien.

Corry.
Ga na de Kerst nog eens weer kijken Corry,
Cees
Groet,

Cees

Hinko

#11
CiteerMaar tegelijkertijd zie ik de laatste tijd vaak ontsnapte (of losgelaten) tamme konijnen, soms al redelijk verwilderd.  Is dat elders ook zo?
Op zich zijn alle konijnen in Nederland afstammelingen van gedomesticeerde exemplaren.

In Leeuwarden heb ik de afgelopen jaren heel wat konijnen gezien binnen de bebouwde kom. Hoewel de meeste wildkleurig waren zaten er ook een paar zwarten tussen. Ik vermoed dan ook dat deze populatie uit ontsnapte beesten is ontstaan.

In Schotland heb ik onderzoek gedaan naar konijnen en tussen de tienduizenden wilde konijnen die daar rondhuppelden zaten soms ook een paar zwarten of wildkleurige exemplaren met witte vlekjes. Naar men zei was dat de invloed van ontsnapte exemplaren.

In de buurt van Almkerk heb ik eens een populatie van verwilderde konijnen zien ontstaan in een gebied waar eerder nooit konijnen voorkwamen. De stamouders waren zwart en zwart/wit maar het seizoen erna liepen er alleen maar wildkleurige konijnen rond. Dit vond ik erg opvallend. Blijkbaar was er een erg sterke selectie op wildkleur. Na een paar seizoenen is de populatie uitgestorven.

Hinko
mvgr, Hinko

tekenaar

#12
Alle konijnen in Nederland stammen uiteindelijk van losgelaten tamme konijnen af. Door natuurlijke selectie zien de meeste er nu min of meer wild uit maar ze zijn nog steeds een stukje groter als de 'echte wilde' konijnen uit spanje/portugal (gebied van oorsprong). Door de eeuwen heen zijn er vrijwel overal ook steeds weer tamme konijnen bijgeplaatst. Een verschil tussen 'wild' en 'tam' is in Nederland dus eigenlijk niet te maken.

Natuurlijk is het goed om bij de waarnemingen te melden welke kleur (of afmeting!) ze hebben omdat dat wel wat zegt over hoe lang een populatie ergens zit (meerdere generaties is meestal vooral bruine exemplaren). Met de kanttekening dat op veel plaatsen (wadden, duinen) steeds ook een percentage zwarte tussen zit (onafhankelijk van recente uitzettingen).

p.s. ik lees nu dat ik deels hetzelfde zeg als Hinko. Het is al laat en omdat we elkaar ook een beetje aanvullen laat ik het maar zo... -_-  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/