stinkende kortschild?

Gestart door jfbouwmeester, september 06, 2007, 20:48:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Beste keveraars,

Op vakantie in de Meinweg in Limburg fotografeerde ik deze kortschildkever. Ik denk dat hij de stinkende kortschildkever wordt genoemd.
Nu zou ik graag de juist latijnse en nederlandse naam weten.

Ik heb nog een vraagje deze op de foto uit Limburg is zwart met blauwe gloed.
Enkele jaren terug zag ik bij mij in Zuid-Holland regelmatig zo'n zelfde kever. Deze was echter altijd dof zwart. Betreft het dan twee verschillende soorten of is het dezelfde maar levend op en in een andere bodem?

Alsvast bedankt,

Jan Bouwmeester.
jfbOUWMEESTER

zeeeend

CiteerBeste keveraars,

Op vakantie in de Meinweg in Limburg fotografeerde ik deze kortschildkever. Ik denk dat hij de stinkende kortschildkever wordt genoemd.
Nu zou ik graag de juist latijnse en nederlandse naam weten.

Ik heb nog een vraagje deze op de foto uit Limburg is zwart met blauwe gloed.
Enkele jaren terug zag ik bij mij in Zuid-Holland regelmatig zo'n zelfde kever. Deze was echter altijd dof zwart. Betreft het dan twee verschillende soorten of is het dezelfde maar levend op en in een andere bodem?

Alsvast bedankt,

Jan Bouwmeester.
Zou het dan niet de Blauwe Aaskortschildkever kunnen zijn? Die is wel wat kleiner dan de Stinkende maar die is volgens de beschrijving in mijn boekje geheel dof zwart.
Gijs van den Ende

jfbouwmeester

Dat zou misschien wel kunnen maar ik ben niet deskundig genoeg.
De afmetingen waren ongeveer 2,5cm en eentje van 0,5cm groter.

groeten,

Jan Bouwmeester.
jfbOUWMEESTER

Date Lutterop

In middeneuropa komen zo'n 25 soorten van het geslacht Ocypus voor. Het soortenregister noemt 15 soorten, waarvan niet duidelijk is of die allemaal in NL voorkomen. Het lijkt me dan ook niet wenselijk om elke grote kortschild maar te bombarderen tot O. olens. Temeer ook omdat determinatie voor zover mij bekend alleen betrouwbaar uit te voeren is aan dieren in de hand.

Groet,

Date

Groet,

Date


jfbouwmeester

Hoe moet ik hem nu dan noemen?

Ocypus spec.
of
Staplylinidae spec.

Groet,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Date Lutterop

Het lijkt me sowieso een Ocypus, dus Ocypus spec. is OK.

Groet,

Date

Groet,

Date


jfbouwmeester

jfbOUWMEESTER

Th.Heijerman

Wat mij betreft is dit O. olens. Als dat hier niet het geval zou zijn, dan moeten alle olensen van waarneming.nl op Ocypus spec. gezet worden. En wat te denken van de olensen die gemeld worden zonder foto?

Theodoor

jfbouwmeester

Bedankt Theodoor!

Jan Bouwmeester.
jfbOUWMEESTER

Date Lutterop

@Theodoor: bedoel je te zeggen dat er mogelijk al zoveel verkeerd gedetermineerde Ocypussen op waarneming staan, dat deze er nog wel bij kan? Zo niet, op basis waarvan concludeer je dan dat dit olens is?

Groet,

Date

Groet,

Date


Th.Heijerman

Ik bedoel te zeggen dat dit een olens is, net als de andere olensen. Er zijn 15 Ocypussen in Nederland, welke soort zou dan volgens jou nog in aanmerking komen?

Theodoor

Date Lutterop

OK, dan heb ik je eerdere bericht verkeerd geïnterpreteerd.

Dat er 15 soorten Ocypus voor Nederland vermeld worden weet ik, maar ik ken er maar een klein deel van. Alles wat ik zelf ooit heb gevangen bleek ook olens te zijn. Omdat ik dit geslacht niet goed ken (zoals de meesten hier) leek het me daarom verstandig om het voorlopig op Ocypus sp. te houden. Maar als je zeker bent van olens ga ik dat niet tegenspreken  ;)

Ben wel benieuwd naar de kenmerken op grond waarvan je alle andere soorten uitsluit.

Groet,

Date

Groet,

Date