Vuurgoudhaan?

Gestart door sjaakvantiel, februari 21, 2016, 10:33:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Had een  "goudhaan" kruin, maar welke..
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/114782400
Vuurgoudhaan - Regulus ignicapilla gezien op 2016-02-19 Vorden - Kasteel Hackfort
Foto's:




Toelichting:
kreeg de kop niet op de foto. Door het ontbreken van een donkere vlek achter de witte vleugelstreep lijkt mij dit een Vuurgoudhaan.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

HPM

Juist bij een vuurgoudhaan zou je volgens mij op de foto's wel iets van de koptekening moeten kunnen zien. Weet je wel zeker dat het een goudhaan was?
Herman van der Meer

sjaakvantiel

#2
De kop was wit, zwart en een beetje gelig gestreept. Was nogal kwiek en door de fotolens moeilijk te volgen. Dat (duidelijk) witte is toch meer een Vuurgoudhaan? Was ook niet echt klein. Heb een vergroting gemaakt en er lijkt wel een witte oogstreep te zijn, als het geen lichtval is. Uiteraard had ik een betere foto moeten maken, maar die heb ik niet want de vogel werkte niet mee.





Certhia

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

#4
Citaat van: sjaakvantiel op februari 21, 2016, 10:53:27 AM
De kop was wit, zwart en een beetje gelig gestreept. Was nogal kwiek en door de fotolens moeilijk te volgen. Dat (duidelijk) witte is toch meer een Vuurgoudhaan? Was ook niet echt klein. Heb een vergroting gemaakt en er lijkt wel een witte oogstreep te zijn, als het geen lichtval is. Uiteraard had ik een betere foto moeten maken, maar die heb ik niet want de vogel werkte niet mee.


Die "witte oogstreep" moet natuurlijk de wenkbrauwstreep zijn maar die is inderdaad lastig te beoordelen. De zwarte oogstreep daarentegen is prima te zien en dat sluit gewone Goudhaan onmiddellijk uit .. 8)
BTW: "was ook niet echt klein" suggereert dat een Goudhaan kleiner is dan een Vuurgoudhaan en dat je dat zelfs aan een solitaire vogel zou kunnen zien. Vergeet dat: beide soorten zijn op een individuele enkele millimeter en een 10e gram na, even klein en licht..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sjaakvantiel

Bedoel idd. witte wenkbrauwstreep. Dat de zwarte oogstreep zo kenmerkend is en ook het geringe verschil in grootte tussen de goudhanen wist ik niet. Bedankt voor de reacties. Weer bijgeleerd. Groet. Sjaak.