Welke van de drie? Aanschafadvies gevraagd telescoop

Gestart door HWJR, februari 05, 2016, 13:41:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark B.

Citaat van: HWJR op april 08, 2016, 12:12:55 PM
Ziet er goed uit Mark! Hoe heb je de foto's gemaakt? Gewoon je smartphone er tegen aan?

Ja maar dat ging nog niet in een keer goed, nogal lastig om hem er goed voor te krijgen  :rolleye:
Het gebied aan de andere kant van het spoor is niet toegankelijk, maar kon er dus nu wel mooi heen kijken.  :blink:
Mark Beekhof

Mark B.

Vandaag nog uitgebreid kunnen testen en de telescoop bevalt me goed.
Heb o.a. 2 bruine kiekendieven mooi kunnen volgen.
Ook een goudplevier gezien, zonderde telescoop had ik hem niet kunnen determineren.
Mark Beekhof

HWJR

Klinkt goed Mark! Gisteren ook nog een paar uurtjes er op uit geweest. Alleen de zoom gebruikt: spotten met het oog en verrekijker dan de vogel met de scope zoeken met 13X en dan inzoomen tot max 40X vergroting. Prachtig scherp en helder beeld. 7 km gelopen en de meeste tijd de scope en het statief tegen m'n schouder gedragen zonder enig probleem. Ook nog wat met de camera van m'n smartphone aangerommeld (zie bijlages). Alles met 40X geschoten. Foto's zijn wel behoorlijk verkleind vanwege de maximale grootte alhier op het forum. Al met al een prima dagje (al liet de zwarte specht het afweten  ;))
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Wilfred

Citaat van: HWJR op maart 31, 2016, 17:26:38 PM
Haha! Had het idd al gezien op marktplaats (zoek immers nog een oculair en een 82 ed ;) ) Had inderdaad wat gescheeld. Maar wil m'n zoom niet missen en had misschien ook toch een ander statief er bij moeten kopen. Heb je hem al Mark?

Henrik, alsof het zo moet zijn: er staat sinds vandaag een 82ED op Marktplaats !!
Met een mooi lichtsterk  30x  DS occulair en digiscoop adapter, statief en rugzak.
Kan goed anderhalf jaar geleden zijn dat er voor het laatst een is aangeboden.

HWJR

Mooie set inderdaad! Denk alleen dat mijn financiele ruimte te beperkt is. Wat is een reeele prijs? Alleen statief+scope+oculair is voor mij voldoende overigens..
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Wilfred

Citaat van: HWJR op april 11, 2016, 07:35:35 AM
Mooie set inderdaad! Denk alleen dat mijn financiele ruimte te beperkt is. Wat is een reeele prijs? Alleen statief+scope+oculair is voor mij voldoende overigens..


Phoee ... lastig te zeggen. De Nikon ED82 telescopen waren destijds nieuw al een stuk voordeliger dan de andere topmerken. Ik denk dat een bedrag tussen de 600 en 900 voor de scope + occulair redelijk is en voor de andere zaken 100 euro meer. Maar je zou ook de aanbieder eens kunnen mailen wat zij voor prijs in gedachten hebben. Soms kan dat verrassend laag als het bijvoorbeeld onderdeel is van iemands nalatenschap die wordt verkocht.

HWJR

Dank voor je reactie Wilfred. Had echt geen flauw idee. Misschien nog net te doen voor mij. Heb mail gestuurd.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Wilfred

Citaat van: HWJR op april 11, 2016, 09:28:52 AM
Dank voor je reactie Wilfred. Had echt geen flauw idee. Misschien nog net te doen voor mij. Heb mail gestuurd.


Goed gedaan, ben benieuwd.
Overigens leuk te lezen hoe je er eergisteren lopend op pad bent geweest met de set. Precies waar het spul voor bedoeld is.
Dat doe je dus niet zo makkelijk met een grote telescoop plus bijbehorend groot statief. Ook mijn complimenten voor de foto's. Ik ben ook wel eens in de weer met mijn smartphone en de ED50. Dat valt niet altijd mee maar het is wel een leuke uitdaging om op die manier een zo goed mogelijk bewijsplaatje toe te voegen aan je waarnemingen. Er zijn overigens heel handige en simpele bewerkingsapps voor je telefoon of tab om je foto's te croppen, te verscherpen, belichting en kleur aan te passen, etc. Ik lees ook dat je erg in je sas bent met je zoom. Misschien ben ik wat te negatief geweest en zijn mijn ervaringen vooral gebaseerd op sombere winterse dagen met weinig licht (ik heb hem pas sinds begin van de winter).

Mark B.

#128
Citaat van: HWJR op april 10, 2016, 18:19:07 PM
Klinkt goed Mark! Gisteren ook nog een paar uurtjes er op uit geweest. Alleen de zoom gebruikt: spotten met het oog en verrekijker dan de vogel met de scope zoeken met 13X en dan inzoomen tot max 40X vergroting. Prachtig scherp en helder beeld. 7 km gelopen en de meeste tijd de scope en het statief tegen m'n schouder gedragen zonder enig probleem. Ook nog wat met de camera van m'n smartphone aangerommeld (zie bijlages). Alles met 40X geschoten. Foto's zijn wel behoorlijk verkleind vanwege de maximale grootte alhier op het forum. Al met al een prima dagje (al liet de zwarte specht het afweten  ;))

Die foto's zien er wel aardig uit, vooral die appelvink! Is nog aardig lastig om je smartphone er goed voor te houden, maar misschien heb je dat probleem bij het zoom oculair niet zo erg. Heb ontdekt dat het foto's maken met het 27x oculair wel aardig gaat als je er een plakband rolletje tussen doet. Heb even snel een foto gemaakt met plakband rolletje er tussen. Afstand tot het gebouw is zo'n 300m.
Mark Beekhof

HWJR

Scherpe plaatjes Mark en bedankt voor de plakbandrolletjestip!

Inmiddels ben ik de koning te rijk: gisteren de ed82-set van marktplaats opgehaald (helemaal blut nu dus ;-)).

Voor 800 euro het volgende gekregen:
Nikon ed82-a
Oculair Wide DS 16X/24X/30X
Statief: Velbon Sherpa pro 635 CF (Carbon)
Statiefkop: Velbon FHD 51Q
Rugzak: lowepro flipeside 300 (ja nu heb ik er 2 ;-))
Digitaal camera Bracken fsb-6
Remote Controller ML-L3

Mijn inziens (met uiteraard mijn beperkte kennis maar goed) alles in topconditie!

Dus nu voor mijn oorspronkelijke (totaal)budget: 2 scopes, 2 statieven, 3 oculairen, 2 rugzakken en een digiscopemogelijkheid (alleen nog een Coolpix  p5000/5100/6000 scoren ;-)).

Nogmaals mijn meer dan hartelijk dank voor alle tips en hulp.

@Wilfred: Mocht ik je in het veld tegenkomen: je krijgt een biertje van me! ;-)



Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

M. Hoogteijling

Echt een topaankoop, gefeliciteerd!! ben benieuwd jaar ervaringen met de grote broer. Heb m zelf met enorm veel plezier gebruikt. En het blijft zonde dat Nikon de cocurrentie heeft stopgezet op scope-gebied.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Wilfred

Van harte proficiat met je nieuwste aanwinst Henrik.
Een hele nette prijs ook voor die complete set, echt top.
Wat een mazzel dat er net zo'n 82ED met van alles erbij voorbij kwam op MP.
Volgens mij is dat ook nog eens heel aardig statief, die Velbon Sherpa Pro.
Met de beide Nikons, occulairen, statieven, rugtassen en accesoires kun je voortaan alle kanten op.
Mooi om terug te zien hoe alles begon met jouw eerste bericht begin februari en stap voor stap is gegroeid naar de huidige complete set.
Leuk dat we (jij, Marijn, ik) tussendoor ook Mark nog warm hebben kunnen draaien voor de ED50.
Mijn bijdrage's zijn met veel plezier en vooral veel enthousiasme geschreven.
Verzoekje: geef nog eens een verslagje uit als je de grote Nikon wat langer/uitgebreider hebt gebruikt.
:duim: