Welke van de drie? Aanschafadvies gevraagd telescoop

Gestart door HWJR, februari 05, 2016, 13:41:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

HWJR

Haha! Had het idd al gezien op marktplaats (zoek immers nog een oculair en een 82 ed ;) ) Had inderdaad wat gescheeld. Maar wil m'n zoom niet missen en had misschien ook toch een ander statief er bij moeten kopen. Heb je hem al Mark?
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Mark B.

Heb hem nog niet, heb wel contact gehad en zou hem zaterdag op kunnen halen. Voor mij nog wel een aardig eindje reizen vanaf Enschede, maar heb gratis reizen in het weekend dus dat scheelt. Waarschijnlijk meteen even daar in de buurt uitproberen. Ik heb zelf al een statief, het was ook mogelijk om hem zonder statief te kopen voor €400. Kijk nog even of ik hem met of zonder statief wil. Ben benieuwd of het goed gaat.
Mark Beekhof

Mark B.

Jammer genoeg reageert de verkoper nergens meer op, hoop dat hij wel voor morgenochtend reageert  of de telefoon opneemt :(
Mark Beekhof

HWJR

Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Mark B.

Hij heeft nog steeds zijn telefoon niet opgenomen en zijn mail niet beantwoord ... heb zijn adres nog niet eens dus helaas :(
Mark Beekhof

Jeroen Nagtegaal

Eerder had hij een Kowa TSN 821 staan voor net iets meer dan 200 euro aldus Google. Het niet reageren en een eerdere advertentie onder de normale prijs geeft mij vraagtekens. Mocht je nog contact krijgen let dan wel op een aankoopbewijs, telescopen worden nog altijd geregeld gestolen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mark B.

Het laatste wat ik in de mail naar vroeg was zijn adres en of hij het aankoopbewijs had en waar hij hem gekocht had. Die mail heeft hij nooit beantwoord. Wellicht probeerde hij het inderdaad zonder te verkopen...
Mark Beekhof

HWJR

Hoi Mark. Jammer zeg. Mocht je voor nieuw willen gaan: Ik was voor de scope en een (zoom) oculair (295+255=) 550 euro kwijt.

Groeten,
Henrik
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Mark B.

Allebei bij foto semeins gekocht?
Ik denk dat ik dan ook voor die optie ga.  ;D
Mark Beekhof

Wilfred

Citaat van: Mark B. op april 03, 2016, 11:32:43 AM
Het laatste wat ik in de mail naar vroeg was zijn adres en of hij het aankoopbewijs had en waar hij hem gekocht had. Die mail heeft hij nooit beantwoord. Wellicht probeerde hij het inderdaad zonder te verkopen...

Advertentie is intussen verwijderd, zie ik.
Ik heb het vermoeden dat hij al voorafgaand aan jou contact pogingen een rechtstreekse koper heeft gehad die de scope dit weekend heeft opgehaald. Beetje vreemde gang van zaken en jammer voor jou.

HWJR

Citaat van: Mark B. op april 03, 2016, 17:47:48 PM
Allebei bij foto semeins gekocht?
Ik denk dat ik dan ook voor die optie ga.  ;D

Uiteindelijk oculair bij kamera express voor dezelfde prijs (vanwege laagste prijs garantie) omdat levering wat lang duurde. Scope (en rugzak flipside 300) wel bij Semeins. Ik zou eerst even bellen voor de "echte" voorraadstatus en levertijd. De website is wat misleidend. Verder prima service overigens.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Mark B.

Bij foto semeins zeggen ze dat het oculair half april wordt verwacht, bij kamera express krijg ik hetzelfde antwoord.
Heb ze nu bij foto semeins besteld.
Mark Beekhof

HWJR

 :duim: Super! Hoop dat je ze snel hebt. En dat je er veel vogelplezier aan zult beleven!
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

HWJR

Overigens vanmiddag voor 179 euro het 27x ds wide oculair bij Bol.com gekocht. Hij lijkt nu niet meer leverbaar..

Fieldscope DS 40x/50x Wide op bol.com: http://go.bol.com/p/9000000012455058
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Wilfred

Citaat van: HWJR op april 04, 2016, 21:42:50 PM
Overigens vanmiddag voor 179 euro het 27x ds wide oculair bij Bol.com gekocht. Hij lijkt nu niet meer leverbaar..

Fieldscope DS 40x/50x Wide op bol.com: http://go.bol.com/p/9000000012455058


Een verstandige aankoop Henrik.
Ben afgelopen zondag met mijn grote en kleine Nikon scope op pad geweest maar heb nagenoeg alleen de vaste vergrotingen gebruikt die ik op beiden standaard heb zitten.
Ik had ook de deze winter aangeschafte tweedehands zoom bij me maar dat is slechts 2 minuten gebruikt om een ver weg zittende rover te kunnen determineren. Toen ik merkte dat dat ondanks de extra vergroting geen winst in detail opleverde is ie weer terug de tas in gegaan. En zoals ik al eerder schreef: het steeds maar willen in- en uitzoomen geeft ook veel onrustiger observatiegedrag bij een zoom en daar hoef je je niet meer mee bezig te houden bij een vast occulair. Da's echt een stuk relaxter. Ben benieuwd hoe de vaste je gaat bevallen.

Mark B.

Citaat van: Wilfred op april 05, 2016, 09:10:12 AM
Citaat van: HWJR op april 04, 2016, 21:42:50 PM
Overigens vanmiddag voor 179 euro het 27x ds wide oculair bij Bol.com gekocht. Hij lijkt nu niet meer leverbaar..

Fieldscope DS 40x/50x Wide op bol.com: http://go.bol.com/p/9000000012455058


Een verstandige aankoop Henrik.
Ben afgelopen zondag met mijn grote en kleine Nikon scope op pad geweest maar heb nagenoeg alleen de vaste vergrotingen gebruikt die ik op beiden standaard heb zitten.
Ik had ook de deze winter aangeschafte tweedehands zoom bij me maar dat is slechts 2 minuten gebruikt om een ver weg zittende rover te kunnen determineren. Toen ik merkte dat dat ondanks de extra vergroting geen winst in detail opleverde is ie weer terug de tas in gegaan. En zoals ik al eerder schreef: het steeds maar willen in- en uitzoomen geeft ook veel onrustiger observatiegedrag bij een zoom en daar hoef je je niet meer mee bezig te houden bij een vast occulair. Da's echt een stuk relaxter. Ben benieuwd hoe de vaste je gaat bevallen.

Misschien wijzig ik mijn bestelling dan nog wel gezien de goede ervaringen met de vaste vergroting. Vind het nu iets teveel geld om beide te kopen, maar dat kan later nog. Bij foto semeins klopt alleen de beschrijving van het product niet: https://www.fotosemeins.nl/nikon-27x-40x-50x-groothoek-ds-fieldscope-oculair. De vergroting van deze is dan 27x bij een ed50.
Mark Beekhof

HWJR

Bij Bol was hij wel erg scherp geprijsd maar Semeins is daarna zeker de goedkoopste.   Heb zelf uiteraard nog geen voorkeur (Wilfred is hier de ervaringsdeskundige) maar de zoom op zich vind ik ook prima. Heb met name vanwege de prijs nu al toegehapt. Op birdforum zie je hier ook veel topics over. De vaste wide oculairen lijken ook daar vaak de voorkeur te hebben. Zelfs vaak de 16x boven de 27x.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Wilfred

Mark:
Het was zeker niet mijn bedoeling om je aankoop in twijfel te trekken. De zoom is messcherp en je zult er zeker geen spijt van krijgen. Maar het zoombereik tussen pakweg 30 en 40 (op de 50ED) voegt meestal niets toe. Overigens heb ik dezelfde ervaring ook op de grote Nikon waar in dat geval voor zoom-vergrotingen boven pakweg 45 hetzelfde geldt.
Vergrotingen van rond de 30 zijn eigenlijk ideaal en met de Wide occu's heb je dan toch een breed en bruikbaar blikveld waardoor je ook de meest uitgezoomde stand van de zoom (13x) niet mist. Uiteraard heb ik met de 30x wel veel meer licht op de grote dan met de 27x op de kleine scope maar dat valt vooral op als ik vlak na elkaar gebruik of direct naast elkaar. 
Henrik:
Ik heb mijn 30x van de grote scope wel eens overgezet op de kleine Nikon waar het dan een 16x is. Dan heb je inderdaad meer licht wat zeker fijn(er) is en voor eventueel digiscopen bijna noodzaak. Maar dan mis ik toch net een belangrijk stuk vergroting en is het verschil met een verrekijker niet eens meer zo heel groot, tenminste qua beleving.
Toen ik in 2013 mijn ED50 kocht heb ik ook alle forums afgestruind naar gebruikers ervaringen. Ieder heeft zo zijn voorkeur maar de uitblinkers en grootste favorieten bij Nikon zijn toch wel de vaste occulairen. Overigens zijn de vaste occulairen met de allergrootste vergrotingen ook nagenoeg onbruikbaar dus laat die gerust links liggen.

     

Mark B.

#108
Ben alleen maar blij dat jullie je ervaringen delen  ;) Heb nu wel mijn bestelling gewijzigd. Heb de 27x besteld bij Kamera Express, met de laagste prijs garantie, bedankt Henrik voor de tip (zonder die tip had ik daar overheen gekeken). Ik kom er wel achter of ik het zoomen toch graag had gewild. In dat geval bestel ik het oculair met zoom er later nog bij.
Mark Beekhof

Wilfred

Goeie zet, die switch naar de 27x vast. Overigens, die prijsgarantie tip kwam waarschijnlijk van Henrik.
Hij heeft binnenkort naast het zoom ook het 27x vast occulair. Ik ben benieuwd of hij hetzelfde gaat ervaren als ik.
Zo ja dan moet je je afvragen of je de investering in een nieuwe zoom überhaupt ooit nog wel moet doen.
Ik heb het zoom occulair gekocht puur uit nieuwsgierigheid. Ben wel blij dat ik het tweedehands voor een derde van de nieuwprijs heb kunnen scoren anders was het in mijn geval (omdat ik het vaste occulair immers al had) toch een te dure investering geweest.

Mark B.

Citaat van: Wilfred op april 05, 2016, 20:51:03 PM
Overigens, die prijsgarantie tip kwam waarschijnlijk van Henrik.

Je hebt inderdaad gelijk dat was Henrik, ik haal jullie namen door elkaar.
Mark Beekhof

HWJR

Geen dank hoor ;). Inmiddels de 27X Wide DS binnen. Prachtig oculair zeg! Vooral de enorme FOV en helderheid bij zo'n vergroting. Qua scherpte is hij denk ik identiek aan de zoom. Mis de twistup eyecup van de zoom wel een beetje. Tip: als je de meegeleverde losse rubberen eyecup  niet helemaal er op duwt maar alleen over het eerste dikke stuk van het oculair dan kijkt dat (voor mij als brilloos persoon) beter. Ervaringen in het veld moeten uitwijzen hoe vaak ik een vogel toch dichterbij wil krijgen dan 27X.  Gewoon uit nieuwsgierigheid: Tot welke afstand vind jij dit oculair (prettig) bruikbaar Wilfred? Dus niet alleen voor determinatie maar ook voor een nog acceptabel detailniveau.

@Mark: heb je de bol.com of de semeins prijs gekregen bij Kamera Express
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Mark B.

De semeins prijs heb ik betaald, bij bol.com staat dat hij niet leverbaar is en dat telde dus niet.
Mark Beekhof

Mark B.

Als het goed is komen het oculair en de body morgen allebei aan, ben benieuwd  :blink:
Mark Beekhof

Wilfred

Citaat van: HWJR op april 06, 2016, 13:21:21 PM
Geen dank hoor ;). Inmiddels de 27X Wide DS binnen. Prachtig oculair zeg! Vooral de enorme FOV en helderheid bij zo'n vergroting. Qua scherpte is hij denk ik identiek aan de zoom. Mis de twistup eyecup van de zoom wel een beetje. Tip: als je de meegeleverde losse rubberen eyecup  niet helemaal er op duwt maar alleen over het eerste dikke stuk van het oculair dan kijkt dat (voor mij als brilloos persoon) beter. Ervaringen in het veld moeten uitwijzen hoe vaak ik een vogel toch dichterbij wil krijgen dan 27X.  Gewoon uit nieuwsgierigheid: Tot welke afstand vind jij dit oculair (prettig) bruikbaar Wilfred? Dus niet alleen voor determinatie maar ook voor een nog acceptabel detailniveau.

@Mark: heb je de bol.com of de semeins prijs gekregen bij Kamera Express

Je zult nog wel tegen de frustratie aanlopen dat als je de vogel dichterbij wil hebben en je de 27vast vervangt door de zoom het in veel gevallen niks oplevert. Ja je hebt dan een inderdaad grotere vogel maar niet meer detail doordat het beeld donkerder is en/of meer ruis bevat. Uitzondering daarbij zijn de misschien de observaties binnen het bereik van pakweg 200 mtr omdat je op die korte afstanden nauwelijks last hebt van atmosferische invloeden zoals vochtige of opstijgende warme lucht wat het detail op grotere afstanden icm grote vergrotingen al snel negatief beinvloed.
Bij bruikbaarheid op detailniveau moet je denken aan afstanden tot 200-300 mtr. Maar voor determinatie kun je dat in veel gevallen gerust verdubbelen en zeker als het om wat grotere vogels zoals eenden en ganzen gaat zelfs meer dan verdriedubbelen. Ook hier hangt alles weer samen met atmosferische invloeden zoals opstijgende warme lucht, vochtige lucht, windtrillingen, helderheid, etc.

M. Hoogteijling

Hoewel ook ik zeer bij een vaste vergroting van 30x (weliswaar met een 88mm scope) in 99% van de gevallen ken ik genoeg vogelaars die zweren bij een zoom (want altijd alle mogelijkheden bij de hand). Op zich een leuke discussie waard  ;)  Volgens mij beginnen de meesten wel met een zoom om daarna voor zichzelf te ontdekken wat het beste werkt.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Jaap van Steensel

Dat is volgens mij erg persoonlijk. Voor de één is een wijd en iets scherper beeld belangrijk, voor de ander de flexibiliteit. Zelf heb ik ooit een Vixen D60 scope gehad met zowel een 20-60x zoom en een 22x WA oculair. In de praktijk kwam de WA eigenlijk nooit erop. Alleen bij langdurige observatie vanaf één punt (over zee kijken) pakte ik weleens de WA, maar tijdens vogeltrips waar je vaak op verschillende plekken bent, met vogels ook op verschillende afstanden vond ik de zoom juist prettiger, ondanks de wat mindere scherpte en FOV.

Wilfred

Uiteraard, die voorkeur is heel persoonlijk en verschilt ook per merk.
Mijn ervaring is overigens strikt van toepassing op de Fieldscope lijn waarvan breed bekend is dat de zwakke plek daar zit bij de beperkte FOV van de zoomocculairs. Juist om die reden zijn bij Nikon de vaste occu's waarschijnlijk populairder dan bij de meeste andere (top)merken. Ik heb op mijn Zeiss Diascope ,die ik voor de Nikons had, nooit de behoefte gehad aan een vast occulair. Die stond juist bekend om z'n enorme FOV (volledig uitgezoomd echter wel met hele brede onscherpe randen, dus alleen scherp in het midden maar ik was niet anders gewend)

Mark B.

#118
Gisteren even een snelle eerste ervaring opgedaan, iets teveel buien voor een goede test.
Eerste ervaringen zijn in ieder geval goed, kon veel meer zien dan door mijn verrekijker, vond het een helder en scherp beeld!
Moet nog wel even wennen aan het gebruik van de telescoop, was even wennen hoe ik er precies door moest kijken.
Heb in ieder geval mijn eerste geoorde futen gezien  ;D afstand was denk ik zo'n 300m http://waarneming.nl/waarneming/view/116197123
Kon ook heel mooi de aanwezige wintertalingen en zomertaling (en nog veel meer andere eenden) bekijken, deze had ik nog nooit zo goed kunnen bekijken.
Ik hoop dat ik hem zaterdag goed kan testen in de buurt van Zwolle.
Mark Beekhof

HWJR

Ziet er goed uit Mark! Hoe heb je de foto's gemaakt? Gewoon je smartphone er tegen aan?
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp