Ampedus quercicola in NL?

Gestart door KoenVerhoogt, februari 04, 2016, 15:12:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

KoenVerhoogt

Ik ben de laatste tijd bezig me te verdiepen in de Elateridae en nu is me opgevallen dat in de database van waarneming.nl Ampedus quercicola voorkomt, terwijl ik nergens een publicatie kan vinden dat deze soort ook echt in NL is gevonden. Ook op soortenregister.nl staat hij niet. Wel heb ik bronnen gevonden dat hij in Engeland, Frankrijk en Duitsland voorkomt... Dus hij zou hier ook wel te verwachten zijn. Maar is hij nu al in NL gevonden?
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

jan cuppen

Rode Ampedus-soorten zijn niet of nauwelijks vanaf foto te determineren, dus dat ie bij waarneming.nl staat zegt niet alles. Ampedus quercicola is niet bekend uit Nederland en staat derhalve niet in het soortenregister en niet in de kevercatalogus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Ed Colijn

tussen de waarnemingen met foto's staat zelfs een Athous..... verder is het een mengelmoes van cf sanguineus en bruine Ampedus die ook al niet of nauwelijks van foto te determineren zijn.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

KoenVerhoogt

Aah okee bedankt, dan had ik toch goed gezocht. Wel raar dat ie dan voor waarneming geactiveerd is.
Maar bedankt voor jullie hulp!
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Douwe van der Ploeg

Heb m voor de duidelijkheid op Erronious Observations gezet. Als iemand een berichtje achterlaat bij de waarnemingen (zijn er 10) met t verzoek ze op bijv. Ampedus spec. te zetten, wil ik daarna wel de soort op niet voorkomend zetten, zodat alles weer klopt met de kevercatalogus?
Douwe van der Ploeg

Ed Colijn

Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 04, 2016, 19:48:14 PM
Heb m voor de duidelijkheid op Erronious Observations gezet. Als iemand een berichtje achterlaat bij de waarnemingen (zijn er 10) met t verzoek ze op bijv. Ampedus spec. te zetten, wil ik daarna wel de soort op niet voorkomend zetten, zodat alles weer klopt met de kevercatalogus?

done!
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg