Vreemd eigenlijk dat het zo rustig is bij deze soort op de momenten dat 'ie er heeft gezeten. Een bizar verschil met allerlei andere nieuwe soorten voor NL, zelfs die waarop veel meer aan te merken was (of laat ik het anders formuleren: vogels die wat meer uitleg nodig hadden).
Ik zie eigenlijk niet echt waarom deze vogel de lijst niet zou kunnen halen, waarmee ik pertinent niet zeg dat 'ie wild is (want dat weet ik niet).
- De vogel kan NL prima op eigen kracht halen, want is een langeafstandstrekker.
- De lichte beschadigingen aan de toppen van de handpennen en de staart zijn niet door een menselijke actie/knip veroorzaakt. Het zijn beschadigingen die ook op wilde vogels voorkomen en zeker niet rechtstreeks wijzen op een geschiedenis in een kooi. Ze kunnen werkelijk overal zijn opgelopen. Vogels/eenden zijn net mensen: er zijn er verrekte weinig perfect (en vergeet niet dat deze vogel wellicht over de oceaan is gevlogen; daar word je vast niet beter van ;-) .
- Er zitten geen ringen of andere artefacten aan de vogel (ik kan het weten, ik weet waar ik op moet letten bij vreemde tafeleenden ;-) )
- Er worden in de omgeving geen Am.Tafels gehouden of vermist, en de soort is sowieso zeldzaam in gevangenschap.
- De vogel is schuw en vliegt zeer goed en regelmatig (over meerdere kilometers, blijkbaar).
- Het is een prima eendentijd
Dus óf deze erop, of de door het bos wandelende Sibtaling en de uit de hand etende Pelikaan eraf, om er een paar te noemen (appels met peren, ik weet het)!