Amerikaanse Tafeleend Zuidhorn

Gestart door Edwin Schuller, februari 02, 2016, 12:54:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

De enige Amerikaanse Tafeleend die ik ooit zag, in de oceaan bij de kust van Corpus Christi in Texas, had bijna meer gebroken veren in de vleugels dan dat hij intacte had.....voor wat het waard is.

Yeronimo

Citaat van: Marcel van kammen op februari 03, 2016, 15:44:46 PM
De enige Amerikaanse Tafeleend die ik ooit zag, in de oceaan bij de kust van Corpus Christi in Texas, had bijna meer gebroken veren in de vleugels dan dat hij intacte had.....voor wat het waard is.

Jou kennende heb je vast een foto die je wel met ons wilt delen?  :angel:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bram Rijksen


Edwin Schuller

Citaat van: Max Berlijn op februari 03, 2016, 11:16:04 AM
Blijkbaar is de interesse ook "ingestort" na gisteren. Ik zie maar van een waarnemer een invoering van een Blauwe Kiek op de plek. Roem is snel vergankelijk :angel:

Wel opmerkelijk inderdaad, is iedereen er dan al echt zo zeker van dat hij wordt afgewezen? Hij zou het maar halen... :)
Edwin Schuller

Vincent Hart

Met wel de kanttekening dat (volstrekt ten onrechte natuurlijk) niet iedereen invoert op w.nl, en daarnaast niet iedereen iets invoert op een plek als hij wat hij daar zoekt niet vindt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Ik weet van in elk geval een paar mensen dat die gisteren gezocht hebben maar hem niet konden vinden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Ik zou maar gaan. Na de roze peli ligt de lat behoorlijk laag!

Rob Koelman

Anders even wachten tot na de zomer. Dan heeft het beest geruid en kan ie zonder problemen aanvaard worden...
Met vriendelijke groet, Rob

Alwin van Lubeck

Citaat van: guusp op februari 04, 2016, 20:51:52 PM
Ik weet van in elk geval een paar mensen dat die gisteren gezocht hebben maar hem niet konden vinden.

Ook vandaag is er tevergeefs gezocht.
Mvg,
Alwin van Lubeck

Bram Rijksen

Citaat van: Ben Wielstra op februari 04, 2016, 21:29:52 PM
Ik zou maar gaan. Na de roze peli ligt de lat behoorlijk laag!

Voor minstens 56 mensen bleek deze aansporing voldoende.. en waar men eerder nog wat terughoudend was (en werden meerdere waarnemingen voorzien van 'escape') lijkt daar nu nauwelijks nog sprake meer van te zijn. Voortschrijdend inzicht...?

Vincent Hart

Ik vermoed dat mensen die niet in een wilde (cq. te aanvaarden) vogel geloven thuisblijven, en dat wie gaat dus iets tussen vage hoop en rotsvast vertrouwen heeft dat deze vogel het gaat 'redden'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Roland_Wantia

Citaat van: Vincent Hart op februari 08, 2016, 18:13:38 PM
Ik vermoed dat mensen die niet in een wilde (cq. te aanvaarden) vogel geloven thuisblijven, en dat wie gaat dus iets tussen vage hoop en rotsvast vertrouwen heeft dat deze vogel het gaat 'redden'.

Of gewoon een bang vermoeden.

Groet, Roland

Ben Wielstra

Ook als deze vogel niet aanvaard zou worden zou je toch een fantastische ervaring rijker zijn.

Folkert Jan

Fantastisch is te veel eer aan een eend in een kanaal  ;D
Was vorige week dinsdag wel even gezellig overigens.  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Vincent Hart op februari 02, 2016, 22:43:49 PM
Jeroen Nagtegaal meldt op Facebook dat ie dergelijke beschadigingen relatief vaak tegenkomt bij het ringen. Opmerken ervan in het veld lijkt me lastig, daarvoor heb je foto's nodig.
Voordat mijn woorden verdraaid worden. Ik schreef op FB: Sander, ik doe geen uitspraak over wild of niet, maar een dergelijke beschadiging valt bij mij onder sleet. Zelf al meermaals wilde vogels gezien die er slechter uit zagen. Het lijkt me goed dat eerst cijfers komen over het voorkomen van dergelijke beschadigingen bij wilde (en kweek)eenden voordat iets gebruikt wordt als argument voor of tegen wild.

Voor de FB-ers: https://www.facebook.com/laurens.steijn/posts/10153632704154457
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Prima, Jeroen, het ging me om de nuance. Goed dat je nog even je letterlijke tekst aanhaalt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bram Rijksen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 08, 2016, 19:41:03 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 02, 2016, 22:43:49 PM
Jeroen Nagtegaal meldt op Facebook dat ie dergelijke beschadigingen relatief vaak tegenkomt bij het ringen. Opmerken ervan in het veld lijkt me lastig, daarvoor heb je foto's nodig.
Voordat mijn woorden verdraaid worden. Ik schreef op FB: Sander, ik doe geen uitspraak over wild of niet, maar een dergelijke beschadiging valt bij mij onder sleet. Zelf al meermaals wilde vogels gezien die er slechter uit zagen. Het lijkt me goed dat eerst cijfers komen over het voorkomen van dergelijke beschadigingen bij wilde (en kweek)eenden voordat iets gebruikt wordt als argument voor of tegen wild.

Voor de FB-ers: https://www.facebook.com/laurens.steijn/posts/10153632704154457

En het feit dat dergelijke slijtage maar op éen en niet op beide vleugels aanwezig is, kan je daar nog iets over zeggen ten voor- of nadele van de vogel in kwestie..?

laatvlieger

Als het beschadigingen als gevolg van rui zouden zijn, dan is dat meestal wel aan beide vleugels, aangezien dat een symmetrisch proces is.

Als het gewone slijtage is, dan zou je waarschijnlijk ook aan beide vleugels kleine beschadigingen verwachten. Want dan zou de kwaliteit van de veren minder worden. (Vreemd in deze tijd van het jaar nu de eenden juist picobello in hun veren zitten).

Een beschadiging van één vleugel dus, door een ongelukje. Je kunt je afvragen hoe een duikeend (zuinig op zijn buitenste belangrijkste handpennen en grotendeels in deze tijd van het jaar op open water verblijvend) aan zo'n beschadiging komt.....
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Vincent Hart op februari 08, 2016, 21:40:50 PM
Prima, Jeroen, het ging me om de nuance. Goed dat je nog even je letterlijke tekst aanhaalt.
Er zitten behoorlijk wat verschillen in jou bericht en mijn FB-reactie. Ik heb nergens vermeld dat het over vogels in de hand gaat noch de mate waarin het voorkomt. Het lijkt me goed om je oorspronkelijke bericht alsnog te nuanceren.

Ik kijk ook naar 'gewone' vogels, wellicht wat meer in detail en langduriger dan de meeste vogelaar en dan kom je wel eens vreemde sleet en rui tegen. Meer niet.

Ik blijf dan op bij mijn opmerking dat ik het noodzakelijk vind dat er onderzoek gedaan wordt naar het voorkomen van sleet bij eenden voor iets dergelijks als argument gebruikt gaat worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Volgens mij is voor iedereen jouw verhaal overduidelijk (was het al bij je vorige bericht) dus ik zie niet wat het 'nuanceren' van mijn eerdere onjuiste citaat van je tekst op Facebook daaraan zou veranderen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Citaat van: laatvlieger op februari 09, 2016, 07:52:20 AM
Als het beschadigingen als gevolg van rui zouden zijn, dan is dat meestal wel aan beide vleugels, aangezien dat een symmetrisch proces is.
Ik begrijp denk ik wel wat je wil zeggen, maar rui is juist het herstel (/vervangen) van beschadigde veren. Bij oude veren is de kans groter dat je beschadiging/ slijtage ziet, bij nieuwe (net geruide) veren is die kans klein.
Steven Wytema


laatvlieger

#82
Citaat van: Steven Wytema op februari 09, 2016, 09:34:31 AM
Citaat van: laatvlieger op februari 09, 2016, 07:52:20 AM
Als het beschadigingen als gevolg van rui zouden zijn, dan is dat meestal wel aan beide vleugels, aangezien dat een symmetrisch proces is.
Ik begrijp denk ik wel wat je wil zeggen, maar rui is juist het herstel (/vervangen) van beschadigde veren. Bij oude veren is de kans groter dat je beschadiging/ slijtage ziet, bij nieuwe (net geruide) veren is die kans klein.
Beschadigingen is niet het juiste woord. Ik bedoel onregelmatigheden of beter gezegd groeiende veren waardoor het lijkt dat een vleugel gehavend is, terwijl er sprake is van actieve handpenrui. (Voor de duidelijkheid, daarvan is hier dus geen sprake!)

Het tweede stukje dat ik schreef kan ook wel wat duidelijker. Wat ik daarmee bedoelde was dat veren in de loop van hun actieve leven in kwaliteit afnemen: slijtage. Omdat bij rui de veren aan beide vleugels symmetrisch worden vervangen, betekent dit dat veren op dezelfde positie dezelfde leeftijd hebben. (P9 in de linkervleugel is dus even oud als P9 in de rechtervleugel). In het geval van normale rui en normale slijtage verwacht je dat de kwaliteit van de veren in de linkervleugel ongeveer gelijk is aan die van de rechtervleugel. Het kan best een keer dat in de ene vleugel een paar veren meer of minder zijn afgebroken, maar wat bij normale omstandigheden niet kan is dat de veren van de ene vleugel veel slechter of ouder zijn dan in de andere vleugel: een linkervleugel met verse gloednieuwe veren en een rechtervleugel met oude afgeragde veren. Dat kan (tenzij een vogel ziek is) niet. De veren van beide vleugels lijken erg vers. De veren van de ene vleugel zijn echter wel beschadigd. Dit lijkt mij daarom veroorzaakt door een of ander ongevalletje en niet door normale slijtage, want gloednieuwe veren breken niet zomaar af.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

En dan komen we weer terug bij het laatste stukje dat ik erover schreef: hoe komt een duikeend onder natuurlijke omstandigheden in deze tijd van het jaar aan zo'n beschadiging? En waarom zijn er nog geen honderden foto's opgedoken van duikeenden in deze periode van het jaar die ook dergelijke beschadigingen in de vleugel hebben?


(Mijn persoonlijke mening: ik denk dat de kans op zo'n beschadiging bij een duikeend in het wild in deze tijd van het jaar bijzonder klein is. Ik kan ook niet verklaren hoe zoiets zou ontstaan? Daar komt nog eens bij dat het een eend is (dus altijd verdacht), en nog belangrijker dat het een  nieuwe voor Nederland zou zijn. Willen we zo'n uiterst verdacht beest wel op onze Nederlandse lijst?)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

#84
Citaat van: laatvlieger op februari 09, 2016, 18:33:34 PM
En dan komen we weer terug bij het laatste stukje dat ik erover schreef: hoe komt een duikeend onder natuurlijke omstandigheden in deze tijd van het jaar aan zo'n beschadiging? En waarom zijn er nog geen honderden foto's opgedoken van duikeenden in deze periode van het jaar die ook dergelijke beschadigingen in de vleugel hebben?


(Mijn persoonlijke mening: ik denk dat de kans op zo'n beschadiging bij een duikeend in het wild in deze tijd van het jaar bijzonder klein is. Ik kan ook niet verklaren hoe zoiets zou ontstaan? Daar komt nog eens bij dat het een eend is (dus altijd verdacht), en nog belangrijker dat het een  nieuwe voor Nederland zou zijn. Willen we zo'n uiterst verdacht beest wel op onze Nederlandse lijst?)

Sorry Wouter maar dit is werkelijk een redenatie van lik-me-vestje. Er zijn gemakkelijk meerdere redenen te bedenken hoe een wilde duikeend beschadigingen kan oplopen aan maar één vleugeltop maar in de praktijk is ééntje al genoeg natuurlijk.. 8) En waarom de kans hierop "in deze tijd van het jaar bijzonder klein is" ontgaat me totaal. Je hoeft er ook geen 100-en foto's van op te zoeken omdat enkele al volstaan als je daar maar even voor nodig hebt: kootenaynaturephotos.com/category/redhead-duck/

http://sandyscott.growingbolder.com/adventures-in-nature-part-5/
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op februari 09, 2016, 19:17:44 PM
Citaat van: laatvlieger op februari 09, 2016, 18:33:34 PM
En dan komen we weer terug bij het laatste stukje dat ik erover schreef: hoe komt een duikeend onder natuurlijke omstandigheden in deze tijd van het jaar aan zo'n beschadiging? En waarom zijn er nog geen honderden foto's opgedoken van duikeenden in deze periode van het jaar die ook dergelijke beschadigingen in de vleugel hebben?


(Mijn persoonlijke mening: ik denk dat de kans op zo'n beschadiging bij een duikeend in het wild in deze tijd van het jaar bijzonder klein is. Ik kan ook niet verklaren hoe zoiets zou ontstaan? Daar komt nog eens bij dat het een eend is (dus altijd verdacht), en nog belangrijker dat het een  nieuwe voor Nederland zou zijn. Willen we zo'n uiterst verdacht beest wel op onze Nederlandse lijst?)
Er zijn gemakkelijk meerdere redenen te bedenken hoe een wilde duikeend beschadigingen kan oplopen aan maar één vleugeltop
Geef er eens een paar dan?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op februari 09, 2016, 19:17:44 PM
Citaat van: laatvlieger op februari 09, 2016, 18:33:34 PM
En dan komen we weer terug bij het laatste stukje dat ik erover schreef: hoe komt een duikeend onder natuurlijke omstandigheden in deze tijd van het jaar aan zo'n beschadiging? En waarom zijn er nog geen honderden foto's opgedoken van duikeenden in deze periode van het jaar die ook dergelijke beschadigingen in de vleugel hebben?


(Mijn persoonlijke mening: ik denk dat de kans op zo'n beschadiging bij een duikeend in het wild in deze tijd van het jaar bijzonder klein is. Ik kan ook niet verklaren hoe zoiets zou ontstaan? Daar komt nog eens bij dat het een eend is (dus altijd verdacht), en nog belangrijker dat het een  nieuwe voor Nederland zou zijn. Willen we zo'n uiterst verdacht beest wel op onze Nederlandse lijst?)
En waarom de kans hierop "in deze tijd van het jaar bijzonder klein is" ontgaat me totaal.
In deze tijd van het jaar zijn die veren in topconditie, dus waarschijnlijk het minst gesleten en is dus de kans op afbreken een stuk kleiner dan bijvoorbeeld vlak voor de zomer.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op februari 09, 2016, 19:17:44 PM
Citaat van: laatvlieger op februari 09, 2016, 18:33:34 PM
En dan komen we weer terug bij het laatste stukje dat ik erover schreef: hoe komt een duikeend onder natuurlijke omstandigheden in deze tijd van het jaar aan zo'n beschadiging? En waarom zijn er nog geen honderden foto's opgedoken van duikeenden in deze periode van het jaar die ook dergelijke beschadigingen in de vleugel hebben?


(Mijn persoonlijke mening: ik denk dat de kans op zo'n beschadiging bij een duikeend in het wild in deze tijd van het jaar bijzonder klein is. Ik kan ook niet verklaren hoe zoiets zou ontstaan? Daar komt nog eens bij dat het een eend is (dus altijd verdacht), en nog belangrijker dat het een  nieuwe voor Nederland zou zijn. Willen we zo'n uiterst verdacht beest wel op onze Nederlandse lijst?)
Je hoeft er ook geen 100-en foto's van op te zoeken omdat enkele al volstaan als je daar maar even voor nodig hebt: kootenaynaturephotos.com/category/redhead-duck/

http://sandyscott.growingbolder.com/adventures-in-nature-part-5/
1e link: ja oké verrassend, ze breken dus wel eens veren. Maar (ik snap een beetje flauw) dit is wel een andersoortige breuk. Hierbij is de veer uit de schacht geschoten. Dit kan nog ontstaan doordat vleugels in elkaar terecht komen bij bijvoorbeeld snel en onrustig opvliegen van water, maar veren die echt doormidden breken en dan ook nog eens 3 naast elkaar.... bij een eend die vooral op het water zit vind ik echt heel ongeloofwaardig om in het wild te ontstaan. Maar blijkbaar heb jij daar genoeg scenario's voor waarop dat kan ontstaan?  B)

2e fotolink: volgens mij zijn die veren helemaal niet gebroken maar wijzen ze naar boven en lijken ze daarom gebroken
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/