Amerikaanse Tafeleend Zuidhorn

Gestart door Edwin Schuller, februari 02, 2016, 12:54:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


frankneijts

Citaat van: Edwin Russer op februari 02, 2016, 14:22:58 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 02, 2016, 13:23:43 PM
Citaat van: Edwin Schuller op februari 02, 2016, 12:54:19 PM
Amerikaanse Tafeleend weer terug gevonden?? Zie http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=94041&page=1. Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=348298.msg1916758#new.
Ja, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/114369739


Laatste nieuws, poten ongeringd, vleugels gaaf.


http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=94041&page=1


Maar even een schot voor de boeg voordat de Roodkeelnachtegaaldiscussie hier weer in bijna al zijn facetten wordt overgedaan:
Als de vogel goed in de veren zit (geen 'rare' beschadigingen, geen vreemde ruistrategie), naakte delen in orde zijn (geen misvormingen, stukke pootjes, halve tenen of zolen), (bewezen!) geen ring of andere versierselen (clips e.d.) of restanten daarvan draagt, er aangetoond is dat de soort hier kan komen (o.a. een geval in de UK) en vervolgens ook niet het brood uit de handen van onschuldige eendjesvoerders rukt, bestaat er een hele grote kans dat deze vogel aanvaard wordt als een nieuwe soort voor Nederland. En daar valt weinig aan te doen, hoe oneens hele of halve volksstammen het daarmee ook zijn op basis van hun gevoel of wat daarop lijkt en/of hoe weinig NW-Europese gevallen er ook zijn. Immers is het uitgangspunt van het NL beleid in deze (uitgevoerd door de CDNA) dat een vogel wild is tenzij aangetoond kan worden dat dit niet zo is of toch zeer onwaarschijnlijk is. En dus niet andersom...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


migratorius

#5
Zojuist opgejaagd door een binnenschip: dat was vorige week zaterdag ook al het probleem met de eenden...

JanHein

P.S. ... en weer geland.

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankcoenjaerts

De vleugel op Jaap's foto ziet er idd er uit alsof er een schaar ingezeten heeft - en das nie goed...
Of helpt iemand me aan een verklaring die ik liever hoor?
Met vriendelijke groeten,

Frank

frankneijts

Citaat van: frankcoenjaerts op februari 02, 2016, 16:16:20 PM
De vleugel op Jaap's foto ziet er idd er uit alsof er een schaar ingezeten heeft - en das nie goed...
Of helpt iemand me aan een verklaring die ik liever hoor?


Eén keertje nèt niet rap genoeg toen er een boot aan kwam ..? 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Citaat van: frankneijts op februari 02, 2016, 16:58:06 PM
Citaat van: frankcoenjaerts op februari 02, 2016, 16:16:20 PM
De vleugel op Jaap's foto ziet er idd er uit alsof er een schaar ingezeten heeft - en das nie goed...
Of helpt iemand me aan een verklaring die ik liever hoor?
Eén keertje nèt niet rap genoeg toen er een boot aan kwam ..? 8)
Haha Frank (N), dat had ik ook bedacht.
Ik moet natuurlijk sowieso naar Noordhorn om aan de goede kant van de discussie te staan.

JanHein

gerdwichers8

De schacht van hp 1 lijkt intact. Wie weet zijn d'r slechts door omstandigheden wat baarden verloren gegaan, maar een schaar is hiervoor geen verklaring.

Jaap Denee

Ik heb de vogel deze keer in elk geval niet in een Olijfboompje zien duiken...  :angel:


Maar goed: de schachten zijn vlak onder de toppen afgebroken, niet afgeknipt. Als ze geknipt zouden zijn dan zou je de baarden ook beschadigen en zou je een rechte (!) snede verwachten. In plaats daarvan zie je aan de resterende top van de gebroken pennen een "V" door de stand van de intacte baarden (direct onder de breuk in de schacht). Een dergelijke lichte beschadiging zegt wat mij betreft niets over de herkomst; het kan zowel in gevangenschap als in het wild gebeuren.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: migratorius op februari 02, 2016, 17:01:20 PM

Ik moet natuurlijk sowieso naar Noordhorn om aan de goede kant van de discussie te staan.

In dit geval hoef je dus alleen maar aan de goede kant van de vogel te staan.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Jaap Denee op februari 02, 2016, 17:47:43 PM
Ik heb de vogel deze keer in elk geval niet in een Olijfboompje zien duiken...  :angel:


8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Citaat van: HPM op februari 02, 2016, 17:50:21 PM
Citaat van: migratorius op februari 02, 2016, 17:01:20 PM
Ik moet natuurlijk sowieso naar Noordhorn om aan de goede kant van de discussie te staan.
In dit geval hoef je dus alleen maar aan de goede kant van de vogel te staan.
Als ik ergens niet tegen kan zijn het twitchers die een vogel afserveren (of daar een poging toe doen) terwijl ze hem niet gezien hebben. Dus voorlopig ben ik vóór wilde herkomst. Een buitengewoon spectaculaire soort voor de watervogelhobbyist is het natuurlijk nauwelijks te noemen.

JanHein

August

Citaat van: migratorius op februari 02, 2016, 18:05:16 PM
Citaat van: HPM op februari 02, 2016, 17:50:21 PM
Citaat van: migratorius op februari 02, 2016, 17:01:20 PM
Ik moet natuurlijk sowieso naar Noordhorn om aan de goede kant van de discussie te staan.
In dit geval hoef je dus alleen maar aan de goede kant van de vogel te staan.
Als ik ergens niet tegen kan zijn het twitchers die een vogel afserveren (of daar een poging toe doen) terwijl ze hem niet gezien hebben. Dus voorlopig ben ik vóór wilde herkomst. Een buitengewoon spectaculaire soort voor de watervogelhobbyist is het natuurlijk nauwelijks te noemen.

JanHein
uh jan Hein dat laatste klopt niet helemaal word regelmatig gehouden namelijk populair onder de naam Roodkopeend 😉
August van Rijn

Sander Bot

Het nieuwe wildfowl book van Reeber:
CAPTIVITY Easily found for sale and is inexpensive in North America, but rarer in Eurasia, where prices are often much higher than for Common Pochard. Quite uncommon in captivity in Europe, but presence is still sufficient to cast doubt on the origin of any birds seen in the wild.

Sander Bot

Citaat van: Jaap Denee op februari 02, 2016, 17:47:43 PM
Ik heb de vogel deze keer in elk geval niet in een Olijfboompje zien duiken...  :angel:


Maar goed: de schachten zijn vlak onder de toppen afgebroken, niet afgeknipt. Als ze geknipt zouden zijn dan zou je de baarden ook beschadigen en zou je een rechte (!) snede verwachten. In plaats daarvan zie je aan de resterende top van de gebroken pennen een "V" door de stand van de intacte baarden (direct onder de breuk in de schacht). Een dergelijke lichte beschadiging zegt wat mij betreft niets over de herkomst; het kan zowel in gevangenschap als in het wild gebeuren.


Dag Jaap, zo'n beschadiging kan uiteraard inderdaad in zowel het wild als in gevangenschap optreden. Echter, de kans dat je zo'n beschadiging in gevangenschap oploopt lijkt me groter dan in het wild, dus we hadden het met z'n allen natuurlijk niet erg gevonden als ie het niet had  :rolleye: .

HPM

Citaat van: migratorius op februari 02, 2016, 18:05:16 PM
Citaat van: HPM op februari 02, 2016, 17:50:21 PM
Citaat van: migratorius op februari 02, 2016, 17:01:20 PM
Ik moet natuurlijk sowieso naar Noordhorn om aan de goede kant van de discussie te staan.
In dit geval hoef je dus alleen maar aan de goede kant van de vogel te staan.
Als ik ergens niet tegen kan zijn het twitchers die een vogel afserveren (of daar een poging toe doen) terwijl ze hem niet gezien hebben. Dus voorlopig ben ik vóór wilde herkomst. Een buitengewoon spectaculaire soort voor de watervogelhobbyist is het natuurlijk nauwelijks te noemen.

JanHein

Voor de goede orde: ik serveer niks af. Ik ben dan ook geen twitcher.
Herman van der Meer

peter35

nee de roodkop eend is nog een andere soort, maar deze twee soorten worden inderdaad heel weinig gezien in de watervogelhobby, ook komen er soms vele kruisingen voor met de gewone tafeleend, waardoor vele soorten ook niet meer zuiver te vinden zijn.
De amerikaanse tafeleend wordt ook grote tafeleend genoemd of canvasback, maar de roodkop eend is ook een amerikaanse soort en ze worden in het wild wel samen gezien, ze leggen hun eieren  ook soms in hetzelfde nest

Vincent Hart

Citaat van: peter35 op februari 02, 2016, 18:53:53 PM
nee de roodkop eend is nog een andere soort, maar deze twee soorten worden inderdaad heel weinig gezien in de watervogelhobby, ook komen er soms vele kruisingen voor met de gewone tafeleend, waardoor vele soorten ook niet meer zuiver te vinden zijn.
De amerikaanse tafeleend wordt ook grote tafeleend genoemd of canvasback, maar de roodkop eend is ook een amerikaanse soort en ze worden in het wild wel samen gezien, ze leggen hun eieren  ook soms in hetzelfde nest
Je haalt wat zaken door elkaar, Peter.
Canvasback=Grote Tafeleend
Redhead=Amerikaanse Tafeleend=Roodkopeend.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

Citaat van: Vincent Hart op februari 02, 2016, 18:56:31 PM
Citaat van: peter35 op februari 02, 2016, 18:53:53 PM
nee de roodkop eend is nog een andere soort, maar deze twee soorten worden inderdaad heel weinig gezien in de watervogelhobby, ook komen er soms vele kruisingen voor met de gewone tafeleend, waardoor vele soorten ook niet meer zuiver te vinden zijn.
De amerikaanse tafeleend wordt ook grote tafeleend genoemd of canvasback, maar de roodkop eend is ook een amerikaanse soort en ze worden in het wild wel samen gezien, ze leggen hun eieren  ook soms in hetzelfde nest
Je haalt wat zaken door elkaar, Peter.
Canvasback=Grote Tafeleend
Redhead=Amerikaanse Tafeleend=Roodkopeend.
:duim:
August van Rijn

peter35

ja in de watervogelhobby worden de grote tafeleend ook amerikaanse tafeleend genoemd, en de roodkop gewoon roodkop maar is ook een amerikaanse soort inderdaad

peter35


August

#27
Peter wat wil je nu zeggen? Nogmaals de Roodkopeend is een andere naam voor Amerikaanse Tafeleend Aythya americana. Dus geen Grote Tafeleend ;)
August van Rijn

migratorius

Citaat van: HPM op februari 02, 2016, 18:39:56 PMVoor de goede orde: ik serveer niks af. Ik ben dan ook geen twitcher.
Nee, ik doelde daarmee natuurlijk op mezelf. De grap was me duidelijk!

JanHein

Jos Welbedacht

Tja, de CDNA gaat deze natuurlijk niet accepteren, want beschadigde handpennen is een aanwijzing voor escape. Daarmee is het nog geen escape, maar de aannemelijkheid ervan gaat wel omhoog.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space