Nederlandse wantsennamen, laatste probleemnamen

Gestart door thijsdegraaf, februari 01, 2016, 19:32:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

#30
Dat is niet precies wat ik bedoelde. De 2 Lygaeus soorten hebben een eigen soortpagina  :right:  maar als je de zoekbalk gebruikt, krijg je onduidelijkheid. Als je Ridderwants intikt, krijg je geen aparte melding voor L. equestris - de naam komt alleen voor als de helft van de verzamelsoort (met Prachtridderwants s.l. als NL naam). Als je Lygaeus intikt, dan worden beide soorten vermeld maar zonder NL naam voor L. equestris (Prachtridderwants s.l. staat weer bij de verzamelsoort).
Lygaeus simulans komt in die lijsten (via de zoekbalk) voor als de helft van de Prachtridderwants s.l. en als de Valse prachtridderwants.

James

thijsdegraaf


Marco de Haas

Volgens mij moet het nu goed zijn bij de bodemwantsen.

Bij de Blindwantsen heb ik van Sleendoornblindwants -> Sleedoornblindwants gemaakt, is een typfoutje geweest denk ik?
Kom ik zomaar een nieuwe soort tegen: Psallus aethiops

Ik zag dat bij enkele soorten de Nederlandse namen ook nog was aangepast. Hier kwam ik echter iets te laat achter, ik heb dus niet echt gekeken waar de Nederlandse namen allemaal zijn aangepast (bij twee soorten heb ik het veranderd).
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

thijsdegraaf

 :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: Marco  :blink:

Ik zal alles nalopen. Sleendoorn is inderdaad niet juist. Als ik wat tegenkom meld ik het. Psallus aethiops had ik al gezien. In 2013 geklopt uit boswilg. Als hij 10 meter zuiderlijker had gezeten, was hij Belgisch geweest.  :blink:

thijsdegraaf

Citeer5.
Ringpoothalsbandwants Deraeocoris annulipes. (annulipes = geringde voet en (Geringelter Nimrod)). http://waarneming.nl/soort/info/25050 Volgens het verspreidingsatlas zit hij uitsluitend op Larix – Lork. Daarom lijkt lorkhalsbandwants me duidelijker en korter. Ook omdat de meeste familieleden ringen om de poten hebben. Ik denk nu, dat de naam niet op de ring om de schenen slaat, maar op de verdikking bij de voet. Tekening blz 35 (43  e), tekst blz 37 http://faunedefrance.org/bibliotheque/docs/Wagner&Weber(FdeFr67)Miridae.pdf (We hadden eerst ook ringvoethalsbandwants.)
Kom nog even terug op punt 5 van het begin van het topic. Vind eigenlijk, dat de naam niet kan.

Foutje Sleendoornsblindwants ook in de topics veranderd.

Een piepklein foutje Marco: Gele Viervlekwants - Dryophilocoris flavoquadrimaculatus  Viervlek niet met een hoofdletter.  Verder petje af.  :blink:

Citeer3. Melanocoryphus albomaculatus wordt Praalridderwants.
4. Horvathiolus superbus wordt de Kleine praalridderwants.

Denken jullie nog na over het voorstel van James?


jck

Ik zag bij de Miridae nog 7 soorten vernoemd naar biologen - moeten die ook anders?

James

thijsdegraaf

#36
Ik weet niet James. Nogmaals ik was alleen van plan die ene aan te kaarten. Ik denk, alleen als er een duidelijk veel betere naam voor in de plaats komt, waarvan je kunt verwachten, dat Berend hem niet gaat veranderen. Al denk ik niet, dat de blindwantsen snel bij een project in beeld komen, waardoor Berend zich er over moet buigen.

We moeten ook een beetje aan Marco en Arp denken, die de namen steeds moeten aanpassen.  :blink:

jck

Inderdaad, die hebben heel veel werk gedaan. :duim:

James

Henk Soepenberg

Citaat van: jck op januari 06, 2017, 15:01:24 PM
2. Lygaeus simulans wordt Prachtridderwants (Valse prachtridderwants kun je evt later inzetten als L. equestris ooit echt vastgesteld wordt)

Valse prachtridderwants voor L. simulans zou ik niet meer veranderen. Met die naam staat ie namelijk al in Veldgids (deel 1), zag ik zojuist  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#39
Ach wat dom. Niet meer aan gedacht. Je hebt gelijk Henk. Nu was dat niet de wants, die veranderd zou worden van naam. Er het gaat in de veldgids alleen om de twee prachtridderwantsen als voorbeeld van tot andere families behorende wantsen.


1. Voor de andere twee zijn er geen problemen als ze veranderd worden.  Melanocoryphus albomaculatus - Praalridderwants en Horvathiolus superbus - Kleine praalridderwants )
Laten staan of veranderen?

2. Verder dus: Deraeocoris annulipes Laten staan of veranderen?  Ik kies voor veranderen.  :blink:

3. Psallus aethiops. Nieuw dus. Ik heb er informatie bijgezet. http://waarneming.nl/soort/info/623968?_popup=1 alleen kan ik geen gegevens over uiterlijk vinden in http://faunedefrance.org/bibliotheque/docs/Wagner&Weber(FdeFr67)Miridae.pdf  Blz. 452-487. Subgenus Aprocremnus: Blz. 453-457 In dit subgenus hoort hij thuis. Ik heb al naar synoniemen gezocht, waaronder hij kan staan, maar kan tot nu toe niets vinden, waar ik wat aan heb. Ik zoek nog even verder.  ( https://www.itis.gov/servlet/SingleRpt/SingleRpt?search_topic=TSN&search_value=718413#null en  http://www.discoverlife.org/20/q?search=Psallus+aethiops)
Namen zouden kunnen zijn: Schaarse wilgendonswants of boswilgdonswants (hoewel boswilg voor de vindplaats in Limburg geldt. Toevoeging van Henk: donkere wilgendonswants, zwarte wilgendonswants

Marco de Haas

Goed dan, ik houdt me weinig bezig met die namen, maar zal ook eens van me laten horen (en ik ben niet moeilijk  :rolleye: ).

Citaat van: thijsdegraaf op januari 08, 2017, 20:20:22 PM
1. Voor de andere twee zijn er geen problemen als ze veranderd worden.  Melanocoryphus albomaculatus - Praalridderwants en Horvathiolus superbus - Kleine praalridderwants )
Laten staan of veranderen?

Veranderen, dus:
Melanocoryphus albomaculatus wordt Praalridderwants
Horvathiolus superbus wordt Kleine praalridderwants

Citaat van: thijsdegraaf op januari 08, 2017, 20:20:22 PM
2. Verder dus: Deraeocoris annulipes Laten staan of veranderen?  Ik kies voor veranderen.  :blink:

Eens, Deraeocoris annulipes veranderen in Lorkhalsbandwants is geen gek idee.

Citaat van: thijsdegraaf op januari 08, 2017, 20:20:22 PM
3. Psallus aethiops. Nieuw dus. Ik heb er informatie bijgezet. http://waarneming.nl/soort/info/623968?_popup=1 alleen kan ik geen gegevens over uiterlijk vinden in http://faunedefrance.org/bibliotheque/docs/Wagner&Weber(FdeFr67)Miridae.pdf  Blz. 452-487. Subgenus Aprocremnus: Blz. 453-457 In dit subgenus hoort hij thuis. Ik heb al naar synoniemen gezocht, waaronder hij kan staan, maar kan tot nu toe niets vinden, waar ik wat aan heb. Ik zoek nog even verder.  ( https://www.itis.gov/servlet/SingleRpt/SingleRpt?search_topic=TSN&search_value=718413#null en  http://www.discoverlife.org/20/q?search=Psallus+aethiops)
Namen zouden kunnen zijn: Schaarse wilgendonswants of boswilgdonswants (hoewel boswilg voor de vindplaats in Limburg geldt.

Tja, lastig. Boswilgdonswants heeft mijn voorkeur als de soort altijd op boswilg zou zitten. Anders toch maar voor Schaarse wilgendonswants.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

thijsdegraaf

Bedankt Marco.
Citeer
Tja, lastig. Boswilgdonswants heeft mijn voorkeur als de soort altijd op boswilg zou zitten. Anders toch maar voor Schaarse wilgendonswants.
In de verspr.atlas blz 235 schrijft Berend, dat ze daar niet in de veel algemenere grauwe wilg werden gevonden, die wel in de literatuur wordt genoemd. In Wachmann 5 worden ook meer wilgensoorten vermeld.

Henk Soepenberg

Thijs, mocht je nog niet wat gevonden hebben, zoek dan eens op: Erstnachweis von Psallus (Apocremnus) aethiops  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk


Henk Soepenberg

En dit document: http://www.academia.edu/19411550/Erstnachweis_von_Psallus_Apocremnus_aethiops_Zetterstedt_1838_f%C3%BCr_Mitteleuropa_in_der_Schweiz_und_in_S%C3%BCddeutschland_Heteroptera_Miridae_Phylinae_

Oh ja, ik moet nog stemmen  ;)
Ben ook voor Praalridderwants, Kleine praalridderwants en Lorkhalsbandwants.
Psallus aethiops misschien Zwarte wilgendonswants of Donkere wilgendonswants? Schaarse wilgendonswants kan ook, maar dan moet de soort niet algemeen worden natuurlijk  :P
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#45
Geweldig Henk. Een nog wat uitgebreidere informatie. Donkere- of zwarte wilgendonswants had ik niet bedacht, vanwege deze wants http://www.discoverlife.org/mp/20p?see=I_RTS6125&res=640. maar nu ik alle informatie lees, vraag ik me af of die klopt.

Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op januari 09, 2017, 13:51:21 PM
Donkere of zwarte wilgendonswants had ik niet bedacht, vanwege deze wants http://www.discoverlife.org/mp/20p?see=I_RTS6125&res=640. maar nu ik alle informatie lees, vraag ik me af of die klopt.

Ja ik ook Thijs, want Färbung: Cuneus: komplett schwarz; Pronotum, Scutellum und Corium: schwarz.
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#47
Ik heb je voorstel er bijgezet. Ik ga er vanuit dat de beschrijving klopt en de foto niet. Hier eentje uit Finland: https://www.flickr.com/photos/artomuinonen/5184411255/in/photolist-8U8sQX-xKUdfH  Ik stem voor zwarte wilgendonswants  :blink:
Mijn stem is nu: Praalridderwants, Kleine praalridderwants, Lorkhalsbandwants en zwarte wilgendonswants.

sjakgielen

Net de nieuwe digitale veldgids Wantsen deel 1 van Aukema & Kalkman ontvangen. Er ligt helaas een discrepantie tussen een aantal wantsennamen zoals gebruikt in deze gids en die van Waarneming.nl
Zo zag ik bij de families: Alydidae de naam kromsprietwantsen i.p.v. kromvoelerwantsen, bij Rhopalidae glasvleugelwantsen i.p.v knotswantsen, bij Thyreocoridae viooltjeswantsen i.p.v. zwartwantsen en bij de familie Cydnidae graafwantsen in plaats van doornwantsen. Dat zal ongetwijfeld ook gevolgen hebben voor de soortnamen.
Onwenselijk lijkt me dit verschil in Nederlandse namen. Valt daar niet een mouw aan te passen?

arpwifi

Het is ergens wel een beetje wonderlijk dat men eerst niet mee wilde doen/denken met de Nederlandse namen en dan achteraf toch eigen namen verzint en dicteert, maar het belangrijkste is dat er nu dan toch een set namen is waar ook de experts zich in kunnen vinden, dus dat veranderen we dan gewoon nog maar een keer. De familienamen zijn juist vorige week gelijk getrokken door David, meende ik eigenlijk. Ik zal vanavond de soorten nog eens nalopen. De soortinfo wordt ook gelijk getrokken, maar ik weet niet hoever het daarmee is.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

sjakgielen


thijsdegraaf

#51
Ben net terug van een weekend Den Bosch. David zou inderdaad de familienamen aanpassen.
M'n computer was afgelopen week een ramp (sloeg zonder reden soms zelfs om de 5 minuten af, terwijl er geen stof is, heb al enkele programma's er afgehaald, een ander merk muis erop gezet, hitman pro er opgezet voor zoeken naar virussen enz, enz.... ) Hopelijk heeft een weekend rust geholpen. Ik heb vorige week toch zo goed als het ging wat informatie bij de bloemwantsen gezet, maar het is nog niet klaar. Soort info is inderdaad door Vincent gelijkgetrokken met de informatie uit de gids. Voor de wantsenfamilies, die niet in de gids staan, blijft de bestaande informatie op Waarneming.

Mijn voorstel is om Praalridderwants, Kleine praalridderwants, Lorkhalsbandwants en zwarte wilgendonswants aan te houden. Dan is dat ook klaar.

sjakgielen

Ik zag dat er bij een aantal wantsennamen inconsequent voor het tweede woord hoofdletters zijn gebruikt. Ik dacht dat het ging om om Bruine graswants, Gevlekte zwemwants, Gestreepte eikenblindwants, Gewone duikerwants en Kortvleugelige roofwants. Het geldt ook voor alle Bootsmannetjes. Het is netter om dat gelijk ook recht te trekken.

arpwifi

Citaat van: thijsdegraaf op januari 24, 2017, 13:35:48 PM
Mijn voorstel is om Praalridderwants, Kleine praalridderwants, Lorkhalsbandwants en zwarte wilgendonswants aan te houden. Dan is dat ook klaar.
:right:

Ik heb voor de zoekfunctie de vorige namen er nog met een lagere prioriteit bij laten staan (c.q. weggehaald en er opnieuw neergezet met lagere prioriteit)

Hoop dat ik straks nog even tijd heb om door de blindwantsen heen te kijken dan ...

Eén algemene opmerking nog wel ... ik heb zelf een beetje "moeite" met constructies als (Kleine) Praalridderwants en (Valse) Prachtridderwants, omdat de vorm zonder bijvoegelijk naamwoord daardoor eigenlijk inherrent minder éénduidig wordt. Je krijgt dan toch dingen als: "Bedoel je nou een Prachtridderwants of de Prachtridderwants?"

Zelf zou ik daarom op buikgevoel een lichte voorkeur hebben voor constructies als Kleine/Grote Praalridderwants en Valse/Echte Prachtridderwants, maar uiteindelijk wordt alles daar ook weer wat langer en onhandiger van, dus ik heb me er maar niet meer tegenaan bemoeid. Eventueel kunnen de Grote/Echte versies alsnog een keer als alternatieve naam worden toegevoegd als het later problemen blijkt te geven.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#54
Citaat van: sjakgielen op januari 25, 2017, 12:15:38 PM
Ik zag dat er bij een aantal wantsennamen inconsequent voor het tweede woord hoofdletters zijn gebruikt. Ik dacht dat het ging om om Bruine graswants, Gevlekte zwemwants, Gestreepte eikenblindwants, Gewone duikerwants en Kortvleugelige roofwants. Het geldt ook voor alle Bootsmannetjes. Het is netter om dat gelijk ook recht te trekken.
Dat is mijn schuld c.q. eigenwijzigheid. De Taalunie schrijft voor dat (in principe) alles met kleine letters moet (behalve hun eigen eigennaam dan natuurlijk), maar zelf vind ik dat een bijzonder slechte beslissing van ze, want door simpel (en consequent) gebruik van kapitalen in namen van organismen voorkom je onduidelijkheid.

Als ik Bruine Gaasvlieg schrijf weet iedereen dat ik een Hemerobiidae bedoel en niet een bruine variant van een Groene Gaasvlieg (Chrysopidae). Als ik "bruine gaasvlieg" moet schrijven is dat niet meer duidelijk. En zo is dat dus met alle soortnamen waar een bijvoegelijk naamwoord in zit (grote, kleine, zwarte, rode, valse, echte ... ). Ik schrijf dus veel liever alles met kapitalen. Dat mag ook: De Taalunie heeft daarvoor ooit een onstnappingsclausule opgesteld die het "toestaat" (alsof ik hun toestemming nodig zou moeten hebben *duh*) om in vakliteratuur van de "alles in onderkast"-regel af te wijken. Ik zie waarneming dan maar als vakliteratuur ;)

Maar het zou inderdaad beter zijn als we er linksom of rechtsom consequent in zijn. Als er animo voor is wil ik het wel weer terug wijzigen, maar zelf heb ik er dus wel een beetje een broertje dood aan om alles in onderkast te moeten zetten.

P.S. Voor de duidelijkheid: Dat bij het invullen van de namen het eerste woord met een kaiptaal geschreven "mag" worden is omdat je het daar op kunt vatten als het begin van een zin, maar midden in een zin vindt de Taalunie dus ook dat jij niet dit had mogen schrijven:
CiteerGevlekte zwemwants, Gestreepte eikenblindwants, Gewone duikerwants en Kortvleugelige roofwants. Het geldt ook voor alle Bootsmannetjes.
maar dat het dit moet zijn:
CiteerGevlekte zwemwants, gestreepte eikenblindwants, gewone duikerwants en kortvleugelige roofwants. Het geldt ook voor alle bootsmannetjes.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

In een zin ga ik ook wel eens in de fout met die hoofdletters, vooral als ik wat meer nadruk op de naam wil leggen.
Wat betreft 'grote' en 'kleine' heb je gelijk Arp. Ik heb er nog aan gedacht, maar heb het om de zelfde reden laten zitten, hoewel we het bij andere namen wel hebben gebruikt. Tja...  :-\

sjakgielen

Ik heb (7?) jaren geleden, bij de spelling van de nachtvlinders, al contact over de juiste schrijfwijze gehad met de taalunie. Ze hadden toen een aanbeveling maar gaven aan dat taal een levend instrument was en dat ingeburgerde spellingswijzen op een gegeven moment ook 'officieel' geaccepteerd raken. De diverse soortgroepen gaan er momenteel ongelijk mee om. Dat is niet zo heel erg verschrikkelijk maar ik vind dat het binnen een soortgroep wel consequent moet gebeuren. Vandaar mijn opmerking. Ik zag overigens ook dat Kromsprietwantsen nu als familienaam is overgenomen maar dat in het familie-overzicht de term Kromvoelerwantsen nog is blijven staan. Komt op den duur wel allemaal goed naar ik veronderstel.

arpwifi

#57
Het hernoemen van de familie Alydidae naar Kromsprietwantsen was vorige week inderdaad over het hoofd gezien - goed opgemerkt dus. Ik heb het doorgegeven :)

Op zich ben ik wel voor eenvormigheid in het gebruik van kapitalen in Nederlandse namen binnen de hele site of in elk geval binnen een soortgroep, maar wie gaat er dan beslissen wat het worden moet?

P.S. Bij de vogels (waar waarneming mee begonnen is) zie ik vrij consequent dingen als "Blauwe Reiger" etc (tot mijn genoegen :) )

En als je al voor onderkast zou kiezen, wat doe je dan met "Gouden cymus" - dat Cymus in de naam is eigenlijk gewoon een (verbastering van?) de wetenschappelijk genus-naam die je normaal dus juist met een kapitaal zou schrijven ...

Maar in de wantsenveldgids is het dus inderdaad wel "Kleine mijterschildwants" en dergelijke.

Zeg het maar ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Ach weet je, laat maar - ik maak er wel gewoon overal tweede woord in onderkast van (bij de wantsen). Dat is veel minder werk .... noem het dan maar luiheid ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

Voor iemand met luiheid ben je best wel ijverig Arp.  ;)