Bombardia Bombarda ?

Gestart door Gineke, januari 29, 2016, 17:13:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gineke

http://waarnemingen.paddestoelenkartering.nl/byz_waarn_2013.html 

Nadat ik  het HoutRaketje zag (halverwege de waarnemingen van 2013) heb ik mijn fotoos van vorig jaar er eens bij genomen,
en trof dit aan in  de achtergrond van een foto (vandaar niet helemaal scherp in beeld gebracht) 
Het was zeer klein..en het leek niet op alle andere slijmzwammetjes of zwarte bobbeltje die ik wel eens aantrof.
Zou het om een  Bombardia  kunnen gaan?  Helaas geen sporen beschikbaar.

Marian Jagers

Dag Gineke,

Wie weet, het lijkt best maar gezien de zeldzaamheid zal je vondst zal microscopisch gecontroleerd moeten worden en in herbarium bewaard.
Mocht je materiaal hebben verzameld, wil ik het wel voor je bekijken.
Stuur me in dat geval (mag ook komend jaar) maar een persoonlijk berichtje.
Groeten Marian

Gineke

Dank je wel Marian,  nu maar hopen dat ik ze nog eens aantref.  Dan maak ik graag gebruik van je aanbod.




ratje

Citaat van: Marian Jagers op januari 29, 2016, 19:26:59 PM
Dag Gineke,

Wie weet, het lijkt best maar gezien de zeldzaamheid zal je vondst zal microscopisch gecontroleerd moeten worden en in herbarium bewaard.
Mocht je materiaal hebben verzameld, wil ik het wel voor je bekijken.
Stuur me in dat geval (mag ook komend jaar) maar een persoonlijk berichtje.
Kijk ik verkeerd als ik hem bij Verspr.atlas niet zie, andere naam?

Gineke

Nee Ratje, je ziet het niet verkeerd. Ze staan niet vermeld bij verspreidingsatlas of de soortenbank...uberhaupt kun je er weinig over vinden op NL.sites.
Wel hier op waarneming.nl staat een goedgekeurde.

Gineke

2 waarnemingen zelfs..vandaag nog eentje bijgekomen. De fotoos vind ik redelijk vaag, maar wellicht is er microscopisch onderzoek gedaan?
http://waarneming.nl/soort/view/27982?from=2015-01-29&to=2016-01-29

ratje

het verbaast me omdat Waarneming de nieuwe st.lijst van de NMV hanteert.

Jan Knuiman

Volgens mij inmiddels geaccepteerd bij de NMV onder de naam: Bombardia fasciculata (syn voor B. bombarda).




Groet, Jan

Marian Jagers

Citaat van: Jan Knuiman op januari 29, 2016, 23:16:59 PM
Volgens mij inmiddels geaccepteerd bij de NMV onder de naam: Bombardia fasciculata (syn voor B. bombarda).


Groet, Jan
Klopt, ik heb hem opgegeven als B. bombardia maar de naam werd veranderd in B. fasciculata omdat men er vanuit ging dat de correcte naam was. Recent kreeg ik bericht dat de naam toch weer gewijzigd wordt in B. bombardia. Zo gaat dat weleens ............ ;)
Groeten Marian

ratje

Nu is het me duidelijk, bedankt voor de info :duim: