"Alpenmadelief" oostenrijk

Gestart door c.witkamp, januari 27, 2016, 16:21:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

c.witkamp

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://observation.org/waarneming/view/114259142onzeker Aster bellidiastrum gezien op 1998-05-20 Austria- TirolFoto's:bij voorbaat dank
groeten,

cees

jan pos


migratorius

Nee, dit is een Erigeron.
Ik ga altijd in de fout bij verdere bepaling van de soort... er zijn een paar dubbelgangers!

JanHein

jan pos

Inderdaad!
E. uniflorus? Bloeit wel later.

Mvr. Jan

Datura

Ik kom ook niet verder dan Erigeron spec. (en die andere is dus Aster bellidiastrum :)). Leuk trouwens dat je al die oude foto's upload!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

e.kneepkens

#5
leuk ook om oude raadsels weer op te pakken en tevens de mogelijkheid aangrijpen om aan te geven hoe twijfelgevallen bij dit geslacht (ERIGERON) te voorkomen.
Bij zekere determinatie van deze kleinere Erigerons moet duidelijk zijn of er sprake is van 2 bloemvormen (lint- en buis) of van 3 (lint-, buis- en verkommerde buisbloemen). Die laatste vormen een smalle band tussen de buis- en de lintbloemen. In dit stadium waarin de foto is gemaakt, moet dat al te zien zijn. Met name middelste bloem leent zich hiervoor. Redelijk goed te zien is dat de buisbloemen aan de buitenzijde niet afwijkend zijn tov. de binnenste buisbloemen. Dat betekent dat deze afb. NIET Erigeron neglectus kan voorstellen. Dan blijft er eigenlijk nog maar één mogelijkheid over nl. Erigeron uniflorus. Ook de gekleurde stengel, en het gekleurde omwindsel zijn eigenschappen die bij E.uniflorus horen.
Het is lang geleden dat de foto is gemaakt maar misschien herinnert de fotograaf zich het milieu: niet al te kalkrijk, op een stukje waar de wind overheen kan razen ?
Ben benieuwd ! Een volgende Erigeron puzzel ook graag met een scherpe foto van opzij.
met vriendelijke groet, Emanuel

c.witkamp

Tja, wat herinner je je uit mei 1998? Mijn kinderen waren nog klein, ik ging na het ontbijt met ze wandelen, meestal vanaf de camping naar het oosten. Mooie schrale berm, beetje steilwandje van zo'n 40-60 cm hoog (of diepgelegen pad), op het noorden (ongeveer), dus redelijk in de luwte. Vlakbij had ik ook trollius, die kan ik me wel goed herinneren. Kalkrijkdom heb ik geen idee van. Dank voor de discussie in ieder geval.
groeten,

cees

e.kneepkens

Je herinnert je best nog wel veel. Hou het maar op Erigeron uniflorus, zonder 100% zekerheid.
met vriendelijke groet, Emanuel

c.witkamp

Als je ouder wordt herinner je je vooral de nog ouder dingen, toch? Geen idee meer wat ik gisteren gedaan heb. Pas hem aan, dank.
groeten,

cees