(On)wenselijkheid van back-of-camera shots bij waarnemingen

Gestart door alegro, januari 26, 2016, 18:29:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

alegro

Citaat van: Thijs Fijen op januari 26, 2016, 18:01:23 PM
Ik heb even het een en ander opgeschoond.

Beste Thijs,

Ik heb naar aanleiding van een op dit forum gelinkte foto een volkomen legitieme vraag gesteld.
Ik zal je even uitleggen waarom ik dat deed.

Als ik zelf waarnemingen invoer op waarneming.nl probeer ik dat altijd zo nauwkeurig en consciëntieus mogelijk te doen. Ik kijk altijd de door mij geuploade gegevens na en indien ik foto's heb gemaakt tracht ik daarbij een optimale kwaliteit te waarborgen, mede omdat ik mij ervan bewust ben dat mijn foto's anderen bij het op naam brengen van soorten van dienst kunnen zijn.

Nu heb ik opgemerkt dat in een aantal gevallen niet direct gefotografeerde objecten maar foto's van schermpjes naar waarneming.nl worden geupload. Ik vraag me dan af: Waarom?
Ik kan me daarbij twee scenario's voorstellen:
1) De waarnemer wil zijn waarneming zo snel mogelijk, liefst nog in het veld, uploaden naar waarneming.nl. Dat noem ik: ongeduldig.
2) De waarnemer wordt al zenuwachtig bij de gedachte dat het sd kaartje uit de camera moet, om maar niet te spreken van het traject camera -> website. Dat noem ik: onkundig.

Ik ben nieuwsgierig, en ik vraag me af of er wellicht nog andere redenen kunnen zijn voor deze in mijn ogen nogal bewerkelijke foto-invoermethode.
Het spijt me heel erg dat mijn vraag dan ook gelezen wordt en beantwoord door, laat ik het netjes zeggen: "personen die zich blijkbaar persoonlijk aangevallen voelen". Maar daar kan ik helaas zelf niet s aan veranderen
Edit: dit stuk leek me niet relevant
Grüezi mitenand,
Arjan

Thijs Fijen

Even gesplitst in een nieuw topic. Dit heeft niks te maken met het 'Zeldzaamheden in Nederland' topic.
Thijs Fijen

Certhia

Jammer dat je het niet gelijk zo verwoord hebt Arjan. Ik vind dit al een heel andere insteek hebben namelijk dan je eerdere stelling. Laten we het op een misverstand houden. Ik ben  ook benieuwd naar het antwoord van Waarneming.nl
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Rudy_Offereins

Een telefoonshotje van de camera bij je waarnemingen vanuit het veld is minder bewerkelijk dan véél later 's avonds een bewerkte foto toevoegen. Er zijn genoeg mensen die daarvoor ook niet altijd tijd hebben.Bij minder algemene waarnemingen (wanneer ik het vaker doe) is het tevens voor anderen duidelijk waar ik naar keek, én actueel. Wanneer ik tijd heb voeg ik een betere foto toe.
Een mogelijke denkfout die je maakt is dat waarnemers met camera-achterkant foto's (puur) voor anderen invoeren. Dat zal een deel vooral voor hun eigen boekhouding doen. Dan is kwaliteit ondergeschikt.
Vriendelijk groet, Rudy

hiskodevries

Die mensen ontberen de kennis om de foto's van hun camera naar de smartphone over te zetten en direct in de app aan de waarneming te koppelen. Een alternatief is thuis uploaden via http://waarneming.nl/waarneming/from_gps_foto
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Borst

Citaat van: Certhia op januari 26, 2016, 18:53:31 PM
Jammer dat je het niet gelijk zo verwoord hebt Arjan. Ik vind dit al een heel andere insteek hebben namelijk dan je eerdere stelling. Laten we het op een misverstand houden. Ik ben  ook benieuwd naar het antwoord van Waarneming.nl

Helemaal mee eens  :duim:

En zoals ik eerder al zei, het kan ook gewoon dat iemand op vakantie is en even een weekje geen pc tot zijn beschikking heeft. Maar wel graag een bepaalde vogel/soort/foto onder de aandacht wil brengen en hem dus even op deze manier invoert. Als de soort er verder goed herkenbaar opstaat zie ik persoonlijk het probleem niet zo (bij vogels zal dit eerder het geval zijn dan bij bijvoorbeeld (korst)mossen). Want beter een beetje krakkemikkig gedocumenteerd dan niet gedocumenteerd.

jeroenroelofsen

Citaat van: hiskodevries op januari 26, 2016, 19:03:58 PM
Die mensen ontberen de kennis om de foto's van hun camera naar de smartphone over te zetten en direct in de app aan de waarneming te koppelen. Een alternatief is thuis uploaden via http://waarneming.nl/waarneming/from_gps_foto
Volgens mij  zijn er zat mensen die dat gewoonweg niet kunnen. Geen ir verbinding, geen wifi in de camera etc (geen raw foto's in de app)...... dan is zo'n foto van het scherm het makkelijkste/snelste. Moet er op een later moment wel de orginele foto aan de waarneming worden gekoppeld.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

StevenGeurts

Over de redenen is al genoeg gezegd.

Kunnen we gewoon eens peilen/pollen over de vraag of het wenselijk/neutraal/onwenselijk is?

Persoonlijk kan ik er niet wakker om liggen over hoe mensen hun foto´s uploaden...

hiskodevries

Als iemand morgen vanaf Terschelling een maskerklauwier foto upload via zijn telefoon van zijn camera achterkant krijgt die van mij 5 sterren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Zolang er volstrekt legitieme redenen zijn (zoals o.a. die Jan en Jeroen benoemen) om op die manier een waarneming snel te documenteren, is er geen poll of peiling nodig. Ik hoop ook altijd dat de waarnemer dan later, zodra hij zijn foto's kan bewerken, een betere plaat uploadt maar ik denk niet dat we "later" kunnen of moeten kwantificeren ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

 
Citaat van: frankneijts op januari 26, 2016, 20:53:28 PM
Zolang er volstrekt legitieme redenen zijn (zoals o.a. die Jan en Jeroen benoemen) om op die manier een waarneming snel te documenteren, is er geen poll of peiling nodig. Ik hoop ook altijd dat de waarnemer dan later, zodra hij zijn foto's kan bewerken, een betere plaat uploadt maar ik denk niet dat we "later" kunnen of moeten kwantificeren ..

:duim:
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

alegro

#11
Citaat van: StevenGeurts op januari 26, 2016, 20:20:21 PMKunnen we gewoon eens peilen/pollen over de vraag of het wenselijk/neutraal/onwenselijk is?

Het is jammer dat mijn oorspronkelijke vraag ook in tweede instantie weer zo verdraaid en in het negatieve getrokken is, want het ging mij absoluut niet om de al dan niet wenselijkheid van het op deze wijze foto's maken en invoeren. Ik verbaasde mij gewoon over het fenomeen "foto van schermpje maken" an sich en vroeg mij af wat de redenen daarvoor zouden kunnen zijn. Mede ook omdat het zo afwijkt van mijn eigen methode van invoeren.

Jammer ook dat mijn vraag, door deze naar een apart Subject te promoveren, een wat mij betreft onnodig zware lading heeft meegekregen. Voor mij was het gewoon een simpel vraagje tussendoor, toevallig opgeroepen door het onderhavige geval. Maar goed, het heeft mij nu in ieder geval wel minstens 1 steekhoudend argument opgeleverd, waar ik zelf nog niet bij had stilgestaan, namelijk het snel kunnen delen van een bijzondere (1e) waarneming in situaties waarin dat niet op de gebruikelijke wijze mogelijk is. Bedankt voor deze suggestie, ben ik zelf ook weer wat wijzer geworden!

En daar wilde ik het wat dit betreft verder maar bij laten.
Grüezi mitenand,
Arjan

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

mhoekstein

We zouden ook een discussie kunnen beginnen over de relevantie van ingevoerde (heel) slechte foto's van gewone soorten op gewone plekken. Ik heb daar persoonlijk wel een mening over, maar wat zou dat? Iedereen is vrij om dit medium te gebruiken naar eigen believen (binnen grenzen van het betamelijke) en ieder heeft zijn redenen om iets wel of niet er op te zetten. Waar ik geen heil in zie kan voor een ander best een betekenis hebben, ook al heeft het dat niet voor andere gebruikers. Dat is ook wel weer het mooie van dit medium.

Overigens vind ik het niet vreemd dat mensen in de start van dit onderwerp iets negatiefs ontwaren. De redenen die jij kan bedenken kwalificeer je als 'ongeduldig', dan wel 'onkundig', wat je plaatst tegenover je eigen 'nauwkeurige en consciëntieuze' werkwijze.
vr.groet
Mark Hoekstein

HPM

Citaat van: mhoekstein op januari 28, 2016, 19:28:23 PM

... Iedereen is vrij om dit medium te gebruiken naar eigen believen....

Natuurlijk mag dat, maar als je zo graag foto's met anderen wil delen zou je je af kunnen vragen of anderen eigenlijk wel behoefte hebben aan die foto's.
Dat geldt natuurlijk in de eerste plaats voor foto's die voor de waarneming geen of weinig belang hebben.
En als je behalve zo'n schermfotootje ook een echte foto hebt, lijkt het mij wel zo netjes om dat slechte fotootje zo snel mogelijk te vervangen door een goede.
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op januari 28, 2016, 20:10:07 PM
Citaat van: mhoekstein op januari 28, 2016, 19:28:23 PM

... Iedereen is vrij om dit medium te gebruiken naar eigen believen....

Natuurlijk mag dat, maar als je zo graag foto's met anderen wil delen zou je je af kunnen vragen of anderen eigenlijk wel behoefte hebben aan die foto's.
Dat geldt natuurlijk in de eerste plaats voor foto's die voor de waarneming geen of weinig belang hebben.
En wat nou als iemand gewoon voor zichzelf een mooi overzicht wil hebben van alle soorten die hij al gefotografeerd heeft en daarom foto's toevoegt? Dan heeft het toevoegen van een foto voor hem zelf zeker waarde, ook al zijn het geen topfoto's...
Of iemand wil graag dat z'n waarneming op zeker komt te staan, dat is ook een stuk makkelijker met een foto dan zonder.


Groeten, Arjen

HPM

Citaat van: ArjenDrost op januari 28, 2016, 20:23:30 PM
Citaat van: HPM op januari 28, 2016, 20:10:07 PM
Citaat van: mhoekstein op januari 28, 2016, 19:28:23 PM

... Iedereen is vrij om dit medium te gebruiken naar eigen believen....

Natuurlijk mag dat, maar als je zo graag foto's met anderen wil delen zou je je af kunnen vragen of anderen eigenlijk wel behoefte hebben aan die foto's.
Dat geldt natuurlijk in de eerste plaats voor foto's die voor de waarneming geen of weinig belang hebben.

En wat nou als iemand gewoon voor zichzelf een mooi overzicht wil hebben van alle soorten die hij al gefotografeerd heeft en daarom foto's toevoegt? Dan heeft het toevoegen van een foto voor hem zelf zeker waarde, ook al zijn het geen topfoto's...
...

Ik had het over het willen delen van foto's, niet over een overzicht voor jezelf willen maken.
Voor zo'n overzicht is Waarneming ook niet nodig.
Herman van der Meer

H.J. Tromp

De behoefte primair een eigen collectie aan te leggen, tevens logboek, fotoarchief, statistiek, alles alleen in het persoonlijke vlak, is naar mijn mening een volstrekt legitiem gebruik van waarneming.nl, net zo legitiem als het oogmerk van willen delen. (Meestal trouwens zal het oogmerk gemengd zijn.)
Deze veelzijdige database, als publiek te hanteren medium, is echt heel bijzonder en veelzijdig, en het dient vele belangen, waaronder die van individuen.
Niks is nodig. Het is juist puik dat het allemaal kan.
En wat zijn goeie en niet-goeie foto's? Foto's die technisch of qua compositie goed zijn? Foto's die prima de determinatie dienen? Foto's die nooit goedgekeurd zullen worden?
Ik zie al dat onderscheid niet zo.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

alegro

#18
Citaat van: mhoekstein op januari 28, 2016, 19:28:23 PM
We zouden ook een discussie kunnen beginnen over de relevantie van ingevoerde (heel) slechte foto's van gewone soorten op gewone plekken.

Dat zouden we kunnen doen. Ik hoop alleen dat je het niet erg vindt als ik daar niet aan mee doe.

CiteerOverigens vind ik het niet vreemd dat mensen in de start van dit onderwerp iets negatiefs ontwaren. De redenen die jij kan bedenken kwalificeer je als 'ongeduldig', dan wel 'onkundig', wat je plaatst tegenover je eigen 'nauwkeurige en consciëntieuze' werkwijze.

En hiermee illustreer je dus perfect waarom ik het zo jammer vond dat mijn oorspronkelijke vraag "verdraaid en in het negatieve getrokken" is, om mijzelf maar eens te citeren  voor de verandering.
Grüezi mitenand,
Arjan