Foto op klein formaat beter dan verkleinde foto

Gestart door RutgerB, januari 26, 2016, 16:31:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Misschien een inkopper, maar met mijn Nikon coolpix P500 maak ik beter ogende foto's in klein formaat dan dat Picasa mijn in groot formaat genomen foto's tot een klein formaat verkleint. Dat verschil is zo verschrikkelijk duidelijk zichtbaar dat ik bijna overweeg om, zeker als het om functionele foto's gaat, altijd maar in klein formaat te fotograferen. Op zo'n foto kun je later natuurlijk niet meer op details inzoomen..

Daarom een vraag: Hoe zou ik het resultaat van het verkleinen kunnen verbeteren? Liefst dat het resultaat meer lijkt op die op klein formaat genomen foto..

Verkleinde foto


Foto in klein formaat genomen

Jacob Molenaar

Probeer eens te verkleinen met paint? Dat hoort ook standaard op elke pc te staan en werkt bij mij prima.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

RutgerB

#2
Het resultaat is het volgende. Dat is inderdaad al wel wat beter!

Ik vermoed dat het verschil te maken heeft met wat het toestel zelf automatisch aan verscherpen / afronden doet. Hoe boots je dat na met een fotoprogramma? Ik vind het resultaat beter.


Platbuik

Het ontbreekt de foto inderdaad aan scherpte. Behandel (verklein) je foto's eens met Irfanview. Je kunt instellen dat ie dan automatisch als laatste stap een beetje verscherping toepast. En is het niet genoeg dan druk je op shift-s om er wat meer in te stoppen.
Let op: altijd wachten met verscherpen tot net voordat je de foto gaat saven!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

RutgerB

Dank voor deze tip, want dit werkt inderdaad precies zo als als ik had gehoopt!  Resultaat van het verscherpen na verkleinen is beter dan het resultaat van verscherpen en dan verkleinen, maar daar is misschien nog enige ervaring/inschatting voor nodig. Hier het resultaat van het verscherpen na de verkleining.


Platbuik

Mooi! Houden zo: eerst verkleinen, dan pas (als allerlaatste stap, dus ook niets meer aan de kleuren wijzigen, of wat dan ook) verscherpen.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

HPM

Citaat van: Rutger Barendse op januari 27, 2016, 10:18:40 AM
Dank voor deze tip, want dit werkt inderdaad precies zo als als ik had gehoopt!  Resultaat van het verscherpen na verkleinen is beter dan het resultaat van verscherpen en dan verkleinen, maar daar is misschien nog enige ervaring/inschatting voor nodig. Hier het resultaat van het verscherpen na de verkleining.

...
Deze foto vind ik er duidelijk verscherpt uitzien.
Overigens in mijn ervaring dat verscherpen voor verkleining een beter resultaat geeft dan erna. Bij vergroting erna beter. Kan natuurlijk een kwestie van smaak zijn.
Herman van der Meer

RutgerB

#7
Ja, het is te zien dat aan de foto geknutseld is, maar ik vind het een duidelijke verbetering ten opzichte van wat het programma als resultaat geeft bij het verkleinen van een foto. Dat is geknutsel in negatieve zin. Ik denk dan altijd; was mijn foto zo onscherp? Als ik dan inzoom op het orgineel is alles vaak tot in detail te zien.

Kortom; een verkleinde foto is altijd een vervorming van het origineel. Dan heb ik liever iets dat scherp oogt.

Nogmaals bedankt A. van Leur alias Platbuik!