mogelijke hybride tafeleend in van Starkenborghkanaal? Of Amerikaanse tafeleend?

Gestart door gertjanvannoord, januari 21, 2016, 15:00:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik krijg de reactie dat dit geen tafeleend is,
maar mogelijk de hybride tafeleend x witoogeend.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/114081596
Tafeleend - Aythya ferina gezien op 2016-01-19 Zuidhorn - Uiterdijk
Foto's:


bij voorbaat dank Gertjan van Noord
Gertjan van Noord

bas.drost96

Met de ANWB gids erbij kom ik inderdaad uit op hybride tafeleend x witoogeend (rode of gele iris, sterk contrast tussen donkere borst en lichtere flanken en veel zwart op de snavelpunt). Een tafeleend heeft o.a. een even lichte rug als de flanken en meer zwart op de snavelbasis.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

JohanvantBosch

#2
Waarom geen Redhead trouwens?


edit... heb er geen verstand van of ervaring mee, maar voor mij lijkt t er behoorlijk op. T venijn zit m vast in de details.

bas.drost96

Volgens de ANWB is de borst van de Redhead zwart, terwijl deze vogel een meer bruinige borst heeft. Ik weet niet hoeveel variatie daarin zit, we kunnen beter wachten op iemand met meer verstand/ervaring.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

migratorius

Inmiddels door Nils van Duivendijk toch maar gepiept. Ik vond hem er wat te bruin uitzien om te schrikken, maar ik kan me goed vergissen!

Leesvoer: British Birds 2015: 3... (http://britishbirds.co.uk/article/the-bbrc-review-of-british-records-of-redhead/)

JanHein


maartenwielstra

Zonder mij er goed in te verdiepen (dus mogelijk een nutteloze bijdrage): de kopkleur lijkt mij niet goed. Niet rood genoeg en teveel paars getint. Kan fotografisch/licht-effect zijn natuurlijk, maar uitgerekend nu bij dit geval?

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


gertjanvannoord

Gertjan van Noord