Behaarde larven achter bast plataan

Gestart door Daandrukker, januari 21, 2016, 10:05:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Daandrukker

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/114118288
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2016-01-03 Utrecht - Tuindorp
Foto's:




Toelichting:
Achter bast plataan, temidden van een aantal spinsel/cocon-achtige structuren.
bij voorbaat dank Daan Drukker
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

arpwifi

Ik zou ze het eerst bij de Dermestidae zoeken denk ik ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Ze lijken op de larven van Ctesias serra, maar die soort is volgens de kevercatalogus niet bekend uit de provincie Utrecht.

http://www.eakringbirds.com/eakringbirds3/insectinfocusctesiasserra.htm
Vriendelijke groeten,
Henk

Daandrukker

Dank jullie! Is er een mooie site waar ik de larvale stadia van Desmarestidae kan vergelijken? Deze lijken inderdaad bijzonder veel op Ctesias
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

arpwifi

Behalve misschien voor Lieveheersbeestjes zijn de larven van de meeste keverfamilies bijzonder matig (online) gedocumenteerd - je zult alle "algemene" insectenfotoverzamelinngen af moeten struinen en hier en daar een larfje van de één of andere soort oppikken en voor jezelf beslissen of de determinatie betrouwbaar is...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

#6
Deze was ik alweer helemaal vergeten, maar voor de larven van Dermestidae staat een oude sleutel voor de Britse soorten online:

Peacock, E.R. (1993) Adults and Larvae of Hide, Larder and Carpet Beetles and their relatives (Coloptera: Dermestidiae) and of Derodontid Beetles (Coleoptera: Derodontidae). - Handbooks for the Identification of British Insects, vol.5(3), 144pp. (Opgesplitst in 2 PDFs: Text en Figs)

P.S. En hier het (oude) stukje uit Danmarks Fauna 44 (Larsson, 1938)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]