Ooit gedetermineerd als drilus spec/larve van een kever => Drilus flavescens

Gestart door Josee, januari 19, 2016, 09:54:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Een larve/nimf gezien op 26-07-2009 te Maastricht - Sint Pietersberg Noord en Encigroeve
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Ik zie dat we geen spec. hebben - dan zou ik 'm wegzetten als onzekere Drilus flavescens ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Josee

Kwam inderdaad dat ik spec. niet kon vinden én omdat ik allerlei wormen voorbij zag komen. Te vluchtig blijkt bij nadere beschouwing  :-[ 


Dank voor je advies  :duim:  en fijne dag
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Drilus spec. geregeld bij Kevers. Hisko is echt een kanjer op allerlei fronten! Wat extra leuk is, is dat ik nu alle nieuwe soorten die worden aangemeld, meebeleef. Dat is reuze boeiend!


Vind wel dat ik bij mijn Drilus spec. http://waarneming.nl/waarneming/view/114079215 nu een dikke  :right: verdien  ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

arpwifi

Hoi Josee,

Van mij zou zoiets in principe best een vinkje mogen (want het is correct). Of "men" er wat aan heeft is een ander verhaal, dus wat dat betreft is de stellingname van Theodoor wel begrijpelijk ... misschien nog eens met de keveradmins een biertje over drinken volgende keer ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]


Th.Heijerman


arpwifi

Zijn we het daar alvast over eens - de rest komt dan wel een keer 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Josee

Ik zou er spontaan een keveradmin voor willen worden  ;D  ik ga eens zien wat Coleoptera laat zien :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Hmm.... daar tref ik bij de larven een samenraapsel ongeregeld. Nu ik er over nadenk is het krijgen van een  :right: bij kevers een collectors item :angel: Misschien zijn ook de deskundigen bij wn zeldzaam  ;D


Fijne dag
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

jan cuppen

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

#12
Een  :right:  zou voor iemand anders, die naar dat onderwerp zoekt, aangeven, dat dit inderdaad een Drilus spec. is en dat hij niet verder te determineren is. Zonder  :right: kan het ook iets heel anders zijn, dat niet goedgekeurd is, maar nog niet verwijderd is. Of dat er er nog een geheel andere soort is met dit soort larven, waardoor zelfs Drilus spec. niet zeker is. Voor de foto-eigenaar maakt het niet veel uit, omdat die via het forum wel weet, wat het is. (of het moet een :right: verzamelaar zijn  ;) )


Josee

Hahaha ja ik ben wel te determineren als een  :right: verzamelaar en dat is empirisch gezien een zwaktebod natuurlijk! Ik zal die fascinatie laten varen  ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Th.Heijerman

 Tja, enerzijds heeft Thijs een punt. Maar anderzijds: als je een slechte foto hebt van een snuitkever (en die zijn er) waar je verder niets over kan zeggen, zou je dus ook "Snuitkever indet." moeten goedkeuren.  Of, een stapje verder,  "kever indet.", of zelfs "insect indet.".
Dit zou groene vinkjes wel erg devalueren. Het voordeel is dan wel weer dat mensen minder geneigd zullen zijn om die vinkjes te gaan verzamelen.
Er zijn groepen op Waarneming.nl waar zelfs onzekere waarnemingen goedgekeurd worden: het is immers zeker dat de determinatie onzeker is. Er  zijn ook echt waarnemingen  van "Insecta indet.", die goed zijn gekeurd o.b.v. bewijsmateriaal! En iets dat waarschijnlijk wel leeft en eerst voor een zwam werd aangezien maar met erg veel fantasie ook een geleedpotige kan zijn,  is eveneens goedgekeurd als "Insect (overig) onbekend". En wat ik ook zag: een goedgekeurde "Plant onbekend" en zelfs een : "Plant onbekend", zonder begeleidende foto, die is goedgekeurd op basis van kennisregels.
Kortom: ik zou geen groene vinkjes meer willen hebben!
Overigens: groenevinkjesverzamelaars zijn eigenlijk een soort twitchers: ze zijn niet nieuwsgierig maar willen scoren. En dat gaan we natuurlijk hier niet faciliteren.
Zo, nu ga ik weer wat nuttigs doen ....

Josee

Hmmm Heer Th.  >:D een hoop ongenoegen hier dat ik mij niet persoonlijk aantrek... laat dat biertje maar zitten  ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

thijsdegraaf

#16
Ik heb net iets nuttigs gedaan.  :)  't is ook niet zo belangrijk hoor. Berend heeft als tussenoplossing, dat hij ze soms als nog niet te beoordelen aangeeft (ook voor onzekere waarnemingen). Bij mijn overwinterende nimfje in de kas bijvoorbeeld http://waarneming.nl/waarneming/view/110508837?_popup=1
Snuitkever indet behoort tot die groepen, waar je je foto in eerste instantie plaatst om van daaruit te kunnen informeren op het forum naar de werkelijke naam. Daar hoef je als amin inderdaad geen tijd aan te verspillen. Dat geldt ook voor je andere voorbeelden. Daar ben ik het dus helemaal met je eens.

Voor dat biertje ben ik wel in.  :right: :right:

Th.Heijerman

Zeker, zeker, net als BA zet ik dergelijke waarnemingen ook altijd op "(nog) niet te beoordelen".
En dat biertje doen we dit jaar, met of zonder mevrouw MH!

thijsdegraaf

#18
Is goed Theodoor.  :duim:

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers


Josee

WOW!! Wat en super artikel, dankjewel dat je me tipt Henk  :duim:
Deze larve is nog altijd één van mijn favoriete waarnemingen  :blink: Wat een vernuft.. en meedogenloos..

Met veel plezier gelezen, prachtige foto's en filmpjes en ja ik weet nu dus dat het een larve derde stadium van hoogstwaarschijnlijk Drilus flavescens is ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers