Roodkeelnachtegaal in Hoogwoud

Gestart door Gideon Vreeman, januari 15, 2016, 12:53:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: petermeer op februari 28, 2016, 23:20:26 PM

Het beest heeft ook nog humor!  ;D




En imiteert, naast allerlei Russen, blijkbaar ook Nederlanders ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

meeuwissen

Citaat van: Oenanthe op februari 28, 2016, 13:34:34 PM
Citaat van: birdy op februari 28, 2016, 09:15:29 AM
De Roodkeelnachtegaal imiteert een Siberische Sprinkhaanzanger en een Bladkoning (bron: Arnoud vd Berg). Dat suggereert in mijn ogen 2 dingen:
1: het is een adult of in dat opzicht beter uitgedrukt, geen 2e kj. Ik neem althans aan dat hij andere vogels pas leert imiteren als hij uitgevlogen is. En tegen die tijd zijn veel vogels wel uitgezongen dus dan zou hij dit op zijn laatst opgepikt moeten hebben in het voorjaar van 2015. (Het tegenargument van lichte veerrandjes die een jonge vogel suggereren komen ook (zeldzaam) voor bij adulte vogels).

of hoe zien anderen dit?
Joost
Voor zover dit onderzocht is leren vogels uitsluitend tijdens hun vroege jeugd geluiden. Er zijn goede aanwijzingen dat ze al in het ei geluiden kunnen horen en onthouden..  Ze slaan die in hun geheugen op en reproduceren ze pas een jaar later. Geluiden die ze op dat moment nooit gehoord hebben leren ze nooit meer. De geluiden die hij nu ten gehore brengt moet hij dus als zeer jonge vogel geleerd hebben en zegt niets over de vraag of het nu een adult na zijn tweede kalenderjaar is.
Volgens mij zit het zangleergedrag toch wat ingewikkelder in elkaar als hier soms beweerd wordt, met name voor zangvogels met imitaties in hun zang. Een jonge zangvogel leert in zijn vroege jeugd, tijdens de sensitieve periode, met name vooral van de zang van zijn vader en na het uitvliegen daarnaast van soortgenoten uit de omgeving. Het is aannemelijk dat de vader van de Roodkeelnachtegaal eveneens zang van Siberische soorten heeft verwerkt in zijn zang. Het lijkt me ook aannemelijk dat een Roodkeelnachtegaal, als imitator, jaarlijks terugkerende sensitieve periodes heeft voor ontwikkeling van zijn zang. Of zie ik dat verkeerd? Als dat wel zo is, zou de Roodkeelnachtegaal uit Hoogwoud ook zang van inheemse Nederlandse zangvogels in zijn repertoire kunnen gaan opnemen, als het een mannetje betreft.
Groet

HPM

Bosrietzangers bijvoorbeeld leren de helft van hun imitaties in het broedgebied en de helft in het Afrikaanse overwinteringsgebied. Leren van de vader lijkt me minder waarschijnlijk omdat die al heel snel stopt met zingen. Een jong heeft dus geen of weinig kans om zijn vader te bestuderen.
Herman van der Meer

migratorius

Vandaag nog niet gemeld op waarneming.nl, maar een Engelse vogelaar heeft hem (met heel veel moeite) gezien.

JanHein

Max Berlijn

#514
https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/18009#r1669904 laatste posting van gisteren namiddag. Vogel nu 48 uur niet ingevoerd....
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.