Roodkeelnachtegaal in Hoogwoud

Gestart door Gideon Vreeman, januari 15, 2016, 12:53:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Ik moest ook erg lachen om die foto. Mijn excuus aan de betrokkenen.
Groeten,

Bram ter Keurs

caliprobola

Citaat van: Gert Ottens op januari 25, 2016, 17:58:24 PM


Ik was er gisteren met een Israelische vogelaar, met ruim 3.000 kilometer (enkele reis) lijkt mij het pleit hiermee wel beslecht;-)


Dat was toevallig niet die Israëlische vogelaar die in Norfolk woont... http://nubijar.blogspot.co.uk/2016/01/rubythroat.html
In rechte lijn van Norwich, Norfolk naar Hoogwoud is met moeite 250km...

HPM

Citaat van: BramtK op januari 26, 2016, 08:38:02 AM

Ik moest ook erg lachen om die foto. Mijn excuus aan de betrokkenen.

Als je niemand persoonlijk (openlijk) hebt uitgelachen hoef je toch geen excuses aan te bieden? Voor het lachen of huilen om wat een foto weergeeft of lijkt weer te geven hoeven al helemaal geen excuses gemaakt te worden. Zo'n foto ligt daar echt niet wakker van.
Herman van der Meer

StevenGeurts

Hey, wisten jullie dat er een Roodkeelnachtegaal is gespot in Hoogwoud?



(zullen we het al dan niet discussieren over het al dan niet lachen over de al dan niet belachelijkheden in onze al dan niet gemeenschappelijke al dan niet hobby maar even laten zitten?)

Gert Ottens

Citaat van: caliprobola op januari 26, 2016, 10:13:49 AM
Citaat van: Gert Ottens op januari 25, 2016, 17:58:24 PM


Ik was er gisteren met een Israelische vogelaar, met ruim 3.000 kilometer (enkele reis) lijkt mij het pleit hiermee wel beslecht;-)


Dat was toevallig niet die Israëlische vogelaar die in Norfolk woont... http://nubijar.blogspot.co.uk/2016/01/rubythroat.html
In rechte lijn van Norwich, Norfolk naar Hoogwoud is met moeite 250km...

Betrapt...;-)

HPM

Citaat van: StevenGeurts op januari 26, 2016, 11:36:01 AM

Hey, wisten jullie dat er een Roodkeelnachtegaal is gespot in Hoogwoud?
(zullen we het al dan niet discussieren over het al dan niet lachen over de al dan niet belachelijkheden in onze al dan niet gemeenschappelijke al dan niet hobby maar even laten zitten?)

Er is nog even gedacht dat het beest geringd was, maar daarna was het appeltje-eitje, zodat alleen het belachelijk maken van de rare hobby van die meelwormen overbleef om het te vieren.
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

Edwin Russer

Citaat van: Gert Ottens op januari 26, 2016, 11:43:48 AM
Citaat van: caliprobola op januari 26, 2016, 10:13:49 AM
Citaat van: Gert Ottens op januari 25, 2016, 17:58:24 PM


Ik was er gisteren met een Israelische vogelaar, met ruim 3.000 kilometer (enkele reis) lijkt mij het pleit hiermee wel beslecht;-)


Dat was toevallig niet die Israëlische vogelaar die in Norfolk woont... http://nubijar.blogspot.co.uk/2016/01/rubythroat.html
In rechte lijn van Norwich, Norfolk naar Hoogwoud is met moeite 250km...

Betrapt...;-)


Dus Gert 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

nvgilst

Citaat van: caliprobola op januari 26, 2016, 10:13:49 AM
Dat was toevallig niet die Israëlische vogelaar die in Norfolk woont... http://nubijar.blogspot.co.uk/2016/01/rubythroat.html
In rechte lijn van Norwich, Norfolk naar Hoogwoud is met moeite 250km...
Toen wij er woensdag waren kwamen er net 2 Zweden aan, die hadden 30 uur gereisd om de RKN te zien.

Steven Wytema

Citaat van: nvgilst op januari 26, 2016, 15:57:08 PM
Citaat van: caliprobola op januari 26, 2016, 10:13:49 AM
Dat was toevallig niet die Israëlische vogelaar die in Norfolk woont... http://nubijar.blogspot.co.uk/2016/01/rubythroat.html
In rechte lijn van Norwich, Norfolk naar Hoogwoud is met moeite 250km...
Toen wij er woensdag waren kwamen er net 2 Zweden aan, die hadden 30 uur gereisd om de RKN te zien.
Ik heb 2 Grieken op zondagochtend naar de RKN gebracht om vervolgens ze naar Schiphol te brengen voor hun vlucht van 12u naar Athene.

....Sommigen zullen al wel hebben gehoord dat ze de dag ervoor nog in Franeker waren  :angel:
Steven Wytema


hdijk

Citaat van: HPM op januari 26, 2016, 12:29:16 PM



Leuk. Ik zie dat iemand hem al zes keer heeft ingevoerd, op vier verschillende datums .Heb je daar nog een topspotterslijst van ?  B)
Hendrik Jan van Dijk

HPM

Citaat van: hdijk op januari 26, 2016, 19:59:59 PM
Citaat van: HPM op januari 26, 2016, 12:29:16 PM
...

Leuk. Ik zie dat iemand hem al zes keer heeft ingevoerd, op vier verschillende datums .Heb je daar nog een topspotterslijst van ?  8)

Ik vind dat gegeven niet interessant genoeg om daar 1150 meldingen voor samen te vatten.
Het valt bovendien niet te bepalen of iedereen wel naar dezelfde meelworm heeft staan kijken.
Herman van der Meer

Bram Rijksen

http://waarneming.nl/waarneming/view/114255964

Iemand heeft veel mazzel gehad..

Werd het oeverloos geouwehoer zelfs de vogel teveel en is ie er vandoor, of zal het vooralsnog ontbreken van waarnemingen een direct gevolg zijn van de actuele weersomstandigheden? Hoe dan ook: Arie, gefeliciteerd!

HPM

Zoals je in de grafiek hierboven kan zien is de belangstelling sterk afgenomen. Dat zal ook invloed hebben op de vindbaarheid.
Herman van der Meer

VictorE

Citaat van: Bram Rijksen op januari 27, 2016, 12:36:52 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/114255964

Iemand heeft veel mazzel gehad..

Werd het oeverloos geouwehoer zelfs de vogel teveel en is ie er vandoor, of zal het vooralsnog ontbreken van waarnemingen een direct gevolg zijn van de actuele weersomstandigheden? Hoe dan ook: Arie, gefeliciteerd!

Een half uur na je post toch alweer gemeld vandaag ;)

Jos Welbedacht

Ik verwacht dat 'ie voorlopig nog wel in Hoogwoud zit, tenzij hij wordt gegrepen door een kat, een zeer strenge winter(?) o.i.d. Er is volgens mij geen reden voor die vogel om nu weg te gaan. De andere recentere winterse dwaalgasten (Baltimoretroepiaal en Grijze Junco) gingen begin april pas weg. Zoiets verwacht ik ook van deze vogel.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

HPM

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 27, 2016, 14:40:03 PM

Ik verwacht dat 'ie voorlopig nog wel in Hoogwoud zit, tenzij hij wordt gegrepen door een kat, een zeer strenge winter(?) o.i.d. Er is volgens mij geen reden voor die vogel om nu weg te gaan. De andere recentere winterse dwaalgasten (Baltimoretroepiaal en Grijze Junco) gingen begin april pas weg. Zoiets verwacht ik ook van deze vogel.

Dan moeten er natuurlijk wel mensen zijn die de moeite willen nemen om dat beest regelmatig op te zoeken.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 27, 2016, 14:40:03 PM
Ik verwacht dat 'ie voorlopig nog wel in Hoogwoud zit, tenzij hij wordt gegrepen door een kat, een zeer strenge winter(?) o.i.d. Er is volgens mij geen reden voor die vogel om nu weg te gaan. De andere recentere winterse dwaalgasten (Baltimoretroepiaal en Grijze Junco) gingen begin april pas weg. Zoiets verwacht ik ook van deze vogel.
Er is ook wel een aardig lijstje aan te leggen van dergelijke dwaalgasten die (bijvoorbeeld bij invallend zwaar winterweer) 'verdwenen' - lees: het loodje legden ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Koelman

Vergeet de illegale vogelvangers niet. Die hebben vast ook wel interesse in een makkelijk te vangen beestje dat toch al gauw een paar honderd euro waard is (in de illegale handel wel te verstaan).

In de eerste dagen was er natuurlijk genoeg 'bewaking' om e.e.a. te voorkomen, maar dat is nu onderhand een stuk minder...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Het aantal doorgegeven waarnemingen is de 1250 gepasseerd en het aantal foto's de 1500.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Boomstammetjes zijn in vandaag de dag. Nu al tenminste drie stammetjes ter plaatse.

Opvallend hoeveel moeite sommige fotografen doet om foto's te maken die suggereren dat het hier gaat om een vogel ergens ver weg van de bewoonde wereld in een puur natuurlijke setting, terwijl het dier gewoon in de bebouwde kom van Hoogwoud zit...

Met vriendelijke groet, Rob

alegro

Citaat van: Rob Koelman op januari 31, 2016, 14:17:10 PM
Opvallend hoeveel moeite sommige fotografen doet om foto's te maken die suggereren dat het hier gaat om een vogel ergens ver weg van de bewoonde wereld in een puur natuurlijke setting, terwijl het dier gewoon in de bebouwde kom van Hoogwoud zit...

Volgens mij wordt dat gedaan uit esthetische overwegingen. Qua presentatie staat het gewoon wat beter als het vogeltje zich op 1 specifiek bepaald stukje substraat bevindt,
ipv zomaar "ergens" op een anonieme grindgewassen siertegel of tussen een paar kale struiken. Die techniek behoort tot een reeks  al dan niet geschreven "wetten" waar de
iets meer gevorderde fotografen zich meestal keurig netjes aan houden. Originaliteit is daarbij natuurlijk weer een heel ander verhaal.

Overigens ben ik gisteren zelf ook weer eens een middagje wezen twitchen. Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/114324270
Grüezi mitenand,
Arjan

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op januari 27, 2016, 17:04:09 PM
Vergeet de illegale vogelvangers niet. Die hebben vast ook wel interesse in een makkelijk te vangen beestje dat toch al gauw een paar honderd euro waard is (in de illegale handel wel te verstaan).

In de eerste dagen was er natuurlijk genoeg 'bewaking' om e.e.a. te voorkomen, maar dat is nu onderhand een stuk minder...
De buurtbewoners kennen de vogel en de hectiek daaromheen inmiddels ook wel. Het zal hen vast wel opvallen als er iemand met vangmiddelen aan de slag gaat.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: alegro op januari 31, 2016, 16:43:08 PM
Citaat van: Rob Koelman op januari 31, 2016, 14:17:10 PM

Opvallend hoeveel moeite sommige fotografen doet om foto's te maken die suggereren dat het hier gaat om een vogel ergens ver weg van de bewoonde wereld in een puur natuurlijke setting, terwijl het dier gewoon in de bebouwde kom van Hoogwoud zit...

Volgens mij wordt dat gedaan uit esthetische overwegingen. Qua presentatie staat het gewoon wat beter als het vogeltje zich op 1 specifiek bepaald stukje substraat bevindt,
ipv zomaar "ergens" op een anonieme grindgewassen siertegel of tussen een paar kale struiken. Die techniek behoort tot een reeks  al dan niet geschreven "wetten" waar de
iets meer gevorderde fotografen zich meestal keurig netjes aan houden. Originaliteit is daarbij natuurlijk weer een heel ander verhaal.


Maar op talloze foto's staan deze props wel maar dan alleen als een paar slordige stukken hout die hier en daar op de tegels liggen. Dat ziet er voor mij nog veel onnatuurlijker uit en ik zou ze dan ook proberen te vermijden.
Maar ja, dat iemand een fototoestel vast kan houden wil natuurlijk nog niet zeggen dat hij ook enig gevoel voor esthetiek heeft. De zeldzame vogel staat op de plaat. Hoe is niet belangrijk.
Herman van der Meer

alegro

Citaat van: HPM op januari 31, 2016, 16:58:29 PMMaar op talloze foto's staan deze props wel maar dan alleen als een paar slordige stukken hout die hier en daar op de tegels liggen. Dat ziet er voor mij nog veel onnatuurlijker uit en ik zou ze dan ook proberen te vermijden.

Ik denk dat de stukken hout worden neergelegd door de "mannen met de toeters". En die gaan vervolgens met hun camera op het statief en hun kont op een campingkrukje zitten wachten tot het vogeltje de meelwormen in de peiling krijgt.

CiteerMaar ja, dat iemand een fototoestel vast kan houden wil natuurlijk nog niet zeggen dat hij ook enig gevoel voor esthetiek heeft. De zeldzame vogel staat op de plaat. Hoe is niet belangrijk.

Juist. Die maakt het geen bal uit, of ze zijn zich zelfs helemaal niet bewust van de storende aanwezigheid van de "zit"stokjes. En gezegend zijn zij, want ik kan je verzekeren dat het behoorlijk frustrerend kan zijn om als kritisch fotograaf je eigen werk te evalueren.
Grüezi mitenand,
Arjan

Jaap Denee

Citaat van: alegro op januari 31, 2016, 17:25:26 PM
Citaat van: HPM op januari 31, 2016, 16:58:29 PMMaar op talloze foto's staan deze props wel maar dan alleen als een paar slordige stukken hout die hier en daar op de tegels liggen. Dat ziet er voor mij nog veel onnatuurlijker uit en ik zou ze dan ook proberen te vermijden.

Ik denk dat de stukken hout worden neergelegd door de "mannen met de toeters". En die gaan vervolgens met hun camera op het statief en hun kont op een campingkrukje zitten wachten tot het vogeltje de meelwormen in de peiling krijgt.

CiteerMaar ja, dat iemand een fototoestel vast kan houden wil natuurlijk nog niet zeggen dat hij ook enig gevoel voor esthetiek heeft. De zeldzame vogel staat op de plaat. Hoe is niet belangrijk.

Juist. Die maakt het geen bal uit, of ze zijn zich zelfs helemaal niet bewust van de storende aanwezigheid van de "zit"stokjes. En gezegend zijn zij, want ik kan je verzekeren dat het behoorlijk frustrerend kan zijn om als kritisch fotograaf je eigen werk te evalueren.


Tsja... de eerste stammen werden inderdaad neergelegd door "mannen met de toeters". Ik was er een van en legde het tweede stammetje neer (het Berkenstammetje). Mijn motivatie was om een plaatje te schieten van de vogel zonder tegels of andere door mensen gefabriceerde/kunstmatige elementen. De reden om een 'nieuw' stammetje neer te leggen was om niet hetzelfde beeld te produceren als in de voorafgaande dagen al was gedaan. Maar uiteindelijk is de beste manier om dat ideale plaatje te maken toch plat op je buik gaan liggen om op ooghoogte met de vogel te komen. Doe je dat niet dan houd je altijd een te hoog standpunt en dat oogt nu eenmaal minder fraai.

En als je een beetje een mierenne#ker bent dan komt best nauw ;) :
http://www.pbase.com/jaapdenee/rubythroated_nightingale__roodkeelnachtegaal&page=all


De bovenste vier foto's zijn gemaakt op de tweede maandag terwijl ik letterlijk plat op de tegels in de steeg lag, de rest is gemaakt op de eerste zaterdag waarbij ik plat op de vloer van de woonkamer, maar op nog steeds zo'n 20 cm boven de tuintegels, door de open tuindeur lag te fotograferen. Met de foto's van zaterdag was ik toen heel blij, maar uiteindelijk zijn het de foto's van de tweede maandag die het voor mij doen...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jacob Molenaar

Citaat van: Jaap Denee op februari 01, 2016, 12:41:19 PM
Citaat van: alegro op januari 31, 2016, 17:25:26 PM
Citaat van: HPM op januari 31, 2016, 16:58:29 PMMaar op talloze foto's staan deze props wel maar dan alleen als een paar slordige stukken hout die hier en daar op de tegels liggen. Dat ziet er voor mij nog veel onnatuurlijker uit en ik zou ze dan ook proberen te vermijden.

Ik denk dat de stukken hout worden neergelegd door de "mannen met de toeters". En die gaan vervolgens met hun camera op het statief en hun kont op een campingkrukje zitten wachten tot het vogeltje de meelwormen in de peiling krijgt.

CiteerMaar ja, dat iemand een fototoestel vast kan houden wil natuurlijk nog niet zeggen dat hij ook enig gevoel voor esthetiek heeft. De zeldzame vogel staat op de plaat. Hoe is niet belangrijk.

Juist. Die maakt het geen bal uit, of ze zijn zich zelfs helemaal niet bewust van de storende aanwezigheid van de "zit"stokjes. En gezegend zijn zij, want ik kan je verzekeren dat het behoorlijk frustrerend kan zijn om als kritisch fotograaf je eigen werk te evalueren.


Tsja... de eerste stammen werden inderdaad neergelegd door "mannen met de toeters". Ik was er een van en legde het tweede stammetje neer (het Berkenstammetje). Mijn motivatie was om een plaatje te schieten van de vogel zonder tegels of andere door mensen gefabriceerde/kunstmatige elementen. De reden om een 'nieuw' stammetje neer te leggen was om niet hetzelfde beeld te produceren als in de voorafgaande dagen al was gedaan. Maar uiteindelijk is de beste manier om dat ideale plaatje te maken toch plat op je buik gaan liggen om op ooghoogte met de vogel te komen. Doe je dat niet dan houd je altijd een te hoog standpunt en dat oogt nu eenmaal minder fraai.

En als je een beetje een mierenne#ker bent dan komt best nauw ;) :
http://www.pbase.com/jaapdenee/rubythroated_nightingale__roodkeelnachtegaal&page=all


De bovenste vier foto's zijn gemaakt op de tweede maandag terwijl ik letterlijk plat op de tegels in de steeg lag, de rest is gemaakt op de eerste zaterdag waarbij ik plat op de vloer van de woonkamer, maar op nog steeds zo'n 20 cm boven de tuintegels, door de open tuindeur lag te fotograferen. Met de foto's van zaterdag was ik toen heel blij, maar uiteindelijk zijn het de foto's van de tweede maandag die het voor mij doen...

Jou hoor ik niet meer klagen, Jaap! :duim:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

OlivierO

Is dat beest nu nog niet terug in zijn vogelkooi gezet?  ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Willem_Bosma

Bizar, een Roodkeelnachtegaal in Hoogwoud heeft de afgelopen tijd honderden, wellicht duizenden vogelaars waargenomen.

De vogelaars leken alles behalve schuw. Veel vogelaars waren voorzien van dure apparatuur en een enkele droeg meelwormen bij zich.

Vogelaars worden zelden gezien in het normaal gesproken zo rustige Noord-Hollandse plaatsje. Over de enorme toestroom van vogelaars de afgelopen tijd durft de Roodkeelnachtegaal weinig te zeggen. Mogelijk speelt klimaatverandering een rol.

Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)