Roodkeelnachtegaal in Hoogwoud

Gestart door Gideon Vreeman, januari 15, 2016, 12:53:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: migratorius op januari 24, 2016, 12:14:24 PM
Nog even over isotopen: de grote dekveren zijn deels geruid. De oude zouden dan bij een wilde vogel in Siberië gevormd moeten zijn, de nieuwe waarschijnlijk wel in West-Europa. Dat moet uit de waterstofisotopen goed af te leiden zijn. De "armoedeband" zou zelfs apart onderzocht kunnen worden.
Ik zou de Nederlandse lijst graag op feiten baseren, niet op aannames, dus wat mij betreft is zulk onderzoek gewenst.

Een voorspelbaar probleem is dat veel mensen het vangen van de vogel waarschijnlijk niet zien zitten:
Twitchers - er bestaat de kans op een negatief resultaat (waardoor hij niet op de lijstjes komt). De +1 komt dus in gevaar.
Vogelliefhebbers - de vogel wordt aan stress blootgesteld (bovenop de merels en katten).
Fotografen - de vogel raakt beschadigd en wordt geringd.

JanHein

We hebben ik-weet-niet-hoeveel gevallen op de NL lijst staan waarvan we alleen maar aangenomen hebben dat de betreffende vogel wild (niet ontsnapt) was/is en die eenzelfde escape-risico met zich meedragen! Moeten die dan allemaal in de revisie? Ook voor de toekomst zou ik er mordicus op tegen zijn om potentiële toevoegingen voor de lijst eerst te vangen, een veertje uit te rukken, op isotopen onderzoeken en dan pas eventueel (niet) te aanvaarden. Ik kan heel prima leven met een tikje minder zekerheid hoor, gewoon een kwestie van afspraken maken ..  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Het zou interessant zijn het beleid van de CDNA wat steviger ondersteund te zien. We hoeven wat mij betreft niet naar een Duitse situatie waar niets geloofd wordt.
Meteen vangen zou ik zeker niet willen (vangen verhoogt de kans op verdwijnen van de vogel aanzienlijk: daar zou je mij ook kwaad mee krijgen!), maar juist bij langer aanwezige (en door iedereen* geziene vogels biedt de mogelijkheid zich aan eens wat dieper naar de materie te kijken.

JanHein

* wachten tot 31 januari!

August

Citaat van: Wouter Puyk op januari 24, 2016, 13:08:51 PM
Eens met JanHein, uitgelezen en uitstekende mogelijkheid om herkomst van deze RKN te onderzoeken!
Waarom onnodig zo,n beestje stress geven ? Omdat we het dan zeker weten! Kom op wat heeft dat voor zin? Welk wetenschappelijk doel zal dat dienen ,globaal gezien ?  Zet liever dan zelf de vogel op escape dan. Kan me een geval  herrineren van Braamsluiper wat het niet had overleeft.  Het speculeren wel of niet wild zal altijd zo blijven. Lekker belangrijk iedereen is vrij om het wel te geloven of niet te geloven.
August van Rijn

Thijs Fijen

Over isotopen analyse: het is niet zo ontzettend makkelijk als dat het lijkt. Onder andere uitgelegd hier: http://www.animalmigration.org/stable_isotopes/index.htm.
Er zit een flinke foutmarge (schatting +/- 25 promille; afbeelding 3) in tussen de te verwachten verhouding in de veren en die linken met de te verwachten waardes deuterium in het neerslaggebied. Daarnaast zijn de deuteriumwaardes in het palearctisch gebied zo verdeeld dat een dergelijke foutmarge een verschil van 1000en km kan betekenen. En dat allemaal bovenop de fout in de meting van de waarden (wellicht verwaarloosbaar (?)) in de veer en de verschillen in deuterium-waarden in de neerslag tussen jaren en periodes (neem je groeiseizoen- of hele jaar-gemiddelden?).

Dan nog het hypothetische geval dat de vogel uit een kooi komt en Aziatisch/Amerikaans vogelvoer gevoerd heeft gekregen.. Wat zou dat doen met deze analyse.
Thijs Fijen

frankneijts

Citaat van: migratorius op januari 24, 2016, 13:39:57 PM
Het zou interessant zijn het beleid van de CDNA wat steviger ondersteund te zien. We hoeven wat mij betreft niet naar een Duitse situatie waar niets geloofd wordt.
Meteen vangen zou ik zeker niet willen (vangen verhoogt de kans op verdwijnen van de vogel aanzienlijk: daar zou je mij ook kwaad mee krijgen!), maar juist bij langer aanwezige (en door iedereen* geziene vogels biedt de mogelijkheid zich aan eens wat dieper naar de materie te kijken.

JanHein

* wachten tot 31 januari!

Een heleboel dwaalgasten vliegen alleen over (Spaanse Keizer), worden vluchtig maar goed waargenomen/gedocumenteerd door enkelingen (Maskerklauwier, Siberische Ruiter bijv.) en kunnen dus eenvoudigweg geen veertjes afstaan al zouden ze het graag willen. Moet je die dan straks in een andere categorie ('iets minder zeker' of géén 'isotoopgarantie' enz.) onderbrengen? Categorie A 'jammer' of zoiets? Tegenover de beestjes mèt 'isotoopgarantie' in categorie A 'hoi' of zoiets? En wat doe je dan met de CDNA? Je hebt daarvoor geen vogelaars meer nodig maar kunt volstaan met een stelletje niet al te luie studenten.
Zie je het allemaal voor je Jan Hein? Stel zulke dingen in Duitsland voor alsjeblieft maar laten we hier lekker blijven vogelen, leuke beestjes vinden, daar fijn over steggelen en noooit helemáál zeker weten of er tòch niet een heel klein smetje aan zo'n vogeltje kleeft, heerlijk toch?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op januari 24, 2016, 13:53:53 PM
Citaat van: migratorius op januari 24, 2016, 13:39:57 PM
Het zou interessant zijn het beleid van de CDNA wat steviger ondersteund te zien. We hoeven wat mij betreft niet naar een Duitse situatie waar niets geloofd wordt.
Meteen vangen zou ik zeker niet willen (vangen verhoogt de kans op verdwijnen van de vogel aanzienlijk: daar zou je mij ook kwaad mee krijgen!), maar juist bij langer aanwezige (en door iedereen* geziene vogels biedt de mogelijkheid zich aan eens wat dieper naar de materie te kijken.

JanHein

* wachten tot 31 januari!

Een heleboel dwaalgasten vliegen alleen over (Spaanse Keizer), worden vluchtig maar goed waargenomen/gedocumenteerd door enkelingen (Maskerklauwier, Siberische Ruiter bijv.) en kunnen dus eenvoudigweg geen veertjes afstaan al zouden ze het graag willen. Moet je die dan straks in een andere categorie ('iets minder zeker' of géén 'isotoopgarantie' enz.) onderbrengen? Categorie A 'jammer' of zoiets? Tegenover de beestjes mèt 'isotoopgarantie' in categorie A 'hoi' of zoiets? En wat doe je dan met de CDNA? Je hebt daarvoor geen vogelaars meer nodig maar kunt volstaan met een stelletje niet al te luie studenten.
Waarom niet? Dat is toch ook een beetje de manier waarop wij admins binnen waarneming.nl werken? Een goedgekeurde waarneming met documentatie heeft een andere status dan een goedgekeurde waarneming zonder documentatie.

Wat zou daarop tegen zijn?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op januari 24, 2016, 14:25:54 PM
Citaat van: frankneijts op januari 24, 2016, 13:53:53 PM
Citaat van: migratorius op januari 24, 2016, 13:39:57 PM
Het zou interessant zijn het beleid van de CDNA wat steviger ondersteund te zien. We hoeven wat mij betreft niet naar een Duitse situatie waar niets geloofd wordt.
Meteen vangen zou ik zeker niet willen (vangen verhoogt de kans op verdwijnen van de vogel aanzienlijk: daar zou je mij ook kwaad mee krijgen!), maar juist bij langer aanwezige (en door iedereen* geziene vogels biedt de mogelijkheid zich aan eens wat dieper naar de materie te kijken.

JanHein

* wachten tot 31 januari!

Een heleboel dwaalgasten vliegen alleen over (Spaanse Keizer), worden vluchtig maar goed waargenomen/gedocumenteerd door enkelingen (Maskerklauwier, Siberische Ruiter bijv.) en kunnen dus eenvoudigweg geen veertjes afstaan al zouden ze het graag willen. Moet je die dan straks in een andere categorie ('iets minder zeker' of géén 'isotoopgarantie' enz.) onderbrengen? Categorie A 'jammer' of zoiets? Tegenover de beestjes mèt 'isotoopgarantie' in categorie A 'hoi' of zoiets? En wat doe je dan met de CDNA? Je hebt daarvoor geen vogelaars meer nodig maar kunt volstaan met een stelletje niet al te luie studenten.
Waarom niet? Dat is toch ook een beetje de manier waarop wij admins binnen waarneming.nl werken? Een goedgekeurde waarneming met documentatie heeft een andere status dan een goedgekeurde waarneming zonder documentatie.

Wat zou daarop tegen zijn?

Ja en? Ik heb toch ook nergens gezegd dat ik dàt een ideale situatie vind? Ik ben in elk geval blij dat de CDNA maar 2 opties biedt: aanvaard of niet aanvaard, "to be or not to be", de dood of de gladiolen ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wouter Puyk

Citaat van: August op januari 24, 2016, 13:45:47 PM
Citaat van: Wouter Puyk op januari 24, 2016, 13:08:51 PM
Eens met JanHein, uitgelezen en uitstekende mogelijkheid om herkomst van deze RKN te onderzoeken!
Waarom onnodig zo,n beestje stress geven ? Omdat we het dan zeker weten! Kom op wat heeft dat voor zin? Welk wetenschappelijk doel zal dat dienen ,globaal gezien ?  Zet liever dan zelf de vogel op escape dan. Kan me een geval  herrineren van Braamsluiper wat het niet had overleeft.  Het speculeren wel of niet wild zal altijd zo blijven. Lekker belangrijk iedereen is vrij om het wel te geloven of niet te geloven.

Hoe weet je dat het vangen onnodig stress geeft?  Als vangen en ringen schadelijk zou zijn voor vogels en vogels vaak in de hand "uitvallen" zouden dan niet de ringbanen gesloten moeten worden?, er zijn dus héél veel gevallen van ringen waarbij de vogel het overleeft.
Welk wetenschappelijk doel dient de Nederlandse lijst ? Wil je die niet zo zuiver mogelijk ( ik wel ). Ik zie dit als een mogelijkheid om onze nieuwsgierigheid te bevredigen, de basis van onderzoek. In ben nieuwsgierig.
Daarom vangt men ook zo nu en dan een Braamsluiper of id, om onze kennis over determinatie, voorkomen, verspreiding en systematiek van vogels te vergroten. Zo ongeveer daarom is de DB is opgericht.
Pleit zeker niet voor structureel vangen van dwaalgasten maar nu de techniek er is waarom er geen gebruik van maken. Rijst de vraag wanneer wel en wanneer niet...of nooit.

En ter info omdat je het zo vriendelijk vraagt, in mijn opschrijfboekje staat; 1kj man Roodkeelnachtegaal.



HPM

Citaat van: Wouter Puyk op januari 24, 2016, 14:49:27 PM

Hoe weet je dat het vangen onnodig stress geeft? ...

Omdat die vogel niet zichzelf komt aangeven om gevangen te worden. Hij heeft er kenneljk geen behoefte aan en dus is voor hem de stress onnodig.

Overigens zie ik niet waarom juist deze vogel 'geholpen' zou moeten worden. Het is toch een gewoon rechttoe-rechtaan beest? Met bijvoorbeeld die Witkruintapuit was dat wel anders.
Hij zal wel gemakkelijk te vangen zijn. Bij gebruik van een klapnetje hoef je hem misschien niet eens meer een veer uit te trekken.
Herman van der Meer

August

Citaat van: Wouter Puyk op januari 24, 2016, 14:49:27 PM
Citaat van: August op januari 24, 2016, 13:45:47 PM
Citaat van: Wouter Puyk op januari 24, 2016, 13:08:51 PM
Eens met JanHein, uitgelezen en uitstekende mogelijkheid om herkomst van deze RKN te onderzoeken!
Waarom onnodig zo,n beestje stress geven ? Omdat we het dan zeker weten! Kom op wat heeft dat voor zin? Welk wetenschappelijk doel zal dat dienen ,globaal gezien ?  Zet liever dan zelf de vogel op escape dan. Kan me een geval  herrineren van Braamsluiper wat het niet had overleeft.  Het speculeren wel of niet wild zal altijd zo blijven. Lekker belangrijk iedereen is vrij om het wel te geloven of niet te geloven.

Hoe weet je dat het vangen onnodig stress geeft?  Als vangen en ringen schadelijk zou zijn voor vogels en vogels vaak in de hand "uitvallen" zouden dan niet de ringbanen gesloten moeten worden?, er zijn dus héél veel gevallen van ringen waarbij de vogel het overleeft.
Welk wetenschappelijk doel dient de Nederlandse lijst ? Wil je die niet zo zuiver mogelijk ( ik wel ). Ik zie dit als een mogelijkheid om onze nieuwsgierigheid te bevredigen, de basis van onderzoek. In ben nieuwsgierig.
Daarom vangt men ook zo nu en dan een Braamsluiper of id, om onze kennis over determinatie, voorkomen, verspreiding en systematiek van vogels te vergroten. Zo ongeveer daarom is de DB is opgericht.
Pleit zeker niet voor structureel vangen van dwaalgasten maar nu de techniek er is waarom er geen gebruik van maken. Rijst de vraag wanneer wel en wanneer niet...of nooit.

En ter info omdat je het zo vriendelijk vraagt, in mijn opschrijfboekje staat; 1kj man Roodkeelnachtegaal.
Kom op wouter natuurlijk geeft het stress !!!.  Dat weet je zelf ook!!!  En argumenten die jij geeft voor ringen zijn helemaal niet van toepassing voor deze ene vogel.  Zelf ervaren ringers zeggen dat er altijd stress voor de vogel is. Heb niks tegen ringbanen hierbij gaat het om structueel onderzoek van trekvogels maar om nu 1 Roodkeelnachtegaal te vangen en dat onder dit kopje (determinatie,voorkomen, verspreiding en systematiek van vogels) te gooien vind ik behoorlijk overdreven. En zoals Thijs Fijen net uitlegt ook bij zo,n onderzoek zal je het ook nooit zeker weten !
August van Rijn

Bram Rijksen

In ieder geval lijkt het erop dat de vogel wel actief lichaamsveertjes aan het ruien is: heel langzaamaan verschijnt er een zwart randje onderaan het rode keeltje..

frankneijts

Citaat van: Bram Rijksen op januari 24, 2016, 15:36:22 PM
In ieder geval lijkt het erop dat de vogel wel actief lichaamsveertjes aan het ruien is: heel langzaamaan verschijnt er een zwart randje onderaan het rode keeltje..

Zou eigenlijk niet 'mogen' Bram: Roodkelen (adult en 1e winter) ruien normaliter niet in januari. Zal dus wel als gevolg van slijtage zijn ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hiskodevries

Voorlopig is deze vogel een enorme (economische) boost voor het plaatsje Hoogwoud . Daar had nog nooit iemand van gehoord.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op januari 24, 2016, 15:53:59 PM

Voorlopig is deze vogel een enorme (economische) boost voor het plaatsje Hoogwoud . Daar had nog nooit iemand van gehoord.

Foei Hisko. Elke beetje serieuze natuurliefehebber heeft van Hoogwoud gehoord. KNNV.
Herman van der Meer

Rients

#375
Het schijnt dat de vogel af en toe zingt. RKN zou meesterlijk andere vogels imiteren, en ik meen dat ze dat in hun eerste jaar kj al leren. Wellicht kan opgelet worden of hij grasparkieten en kanaries imiteert (wijst op "ontsnapt") dan wel buulbuuls en blauwstaart en dergelijke (wijst op "wild")? Dan hoeft hij niet gevangen te worden en geeft het niemand stress, ook de vogel niet.
Rients Niks

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter Puyk

#377
Citaat van: August op januari 24, 2016, 15:25:26 PM
Citaat van: Wouter Puyk op januari 24, 2016, 14:49:27 PM
Citaat van: August op januari 24, 2016, 13:45:47 PM
Citaat van: Wouter Puyk op januari 24, 2016, 13:08:51 PM
Eens met JanHein, uitgelezen en uitstekende mogelijkheid om herkomst van deze RKN te onderzoeken!
Waarom onnodig zo,n beestje stress geven ? Omdat we het dan zeker weten! Kom op wat heeft dat voor zin? Welk wetenschappelijk doel zal dat dienen ,globaal gezien ?  Zet liever dan zelf de vogel op escape dan. Kan me een geval  herrineren van Braamsluiper wat het niet had overleeft.  Het speculeren wel of niet wild zal altijd zo blijven. Lekker belangrijk iedereen is vrij om het wel te geloven of niet te geloven.


Hoe weet je dat het vangen onnodig stress geeft?  Als vangen en ringen schadelijk zou zijn voor vogels en vogels vaak in de hand "uitvallen" zouden dan niet de ringbanen gesloten moeten worden?, er zijn dus héél veel gevallen van ringen waarbij de vogel het overleeft.
Welk wetenschappelijk doel dient de Nederlandse lijst ? Wil je die niet zo zuiver mogelijk ( ik wel ). Ik zie dit als een mogelijkheid om onze nieuwsgierigheid te bevredigen, de basis van onderzoek. In ben nieuwsgierig.
Daarom vangt men ook zo nu en dan een Braamsluiper of id, om onze kennis over determinatie, voorkomen, verspreiding en systematiek van vogels te vergroten. Zo ongeveer daarom is de DB is opgericht.
Pleit zeker niet voor structureel vangen van dwaalgasten maar nu de techniek er is waarom er geen gebruik van maken. Rijst de vraag wanneer wel en wanneer niet...of nooit.

En ter info omdat je het zo vriendelijk vraagt, in mijn opschrijfboekje staat; 1kj man Roodkeelnachtegaal.
Kom op wouter natuurlijk geeft het stress !!!.  Dat weet je zelf ook!!!  En argumenten die jij geeft voor ringen zijn helemaal niet van toepassing voor deze ene vogel.  Zelf ervaren ringers zeggen dat er altijd stress voor de vogel is. Heb niks tegen ringbanen hierbij gaat het om structueel onderzoek van trekvogels maar om nu 1 Roodkeelnachtegaal te vangen en dat onder dit kopje (determinatie,voorkomen, verspreiding en systematiek van vogels) te gooien vind ik behoorlijk overdreven. En zoals Thijs Fijen net uitlegt ook bij zo,n onderzoek zal je het ook nooit zeker weten !

Stress van overwinteren in de Nederlandese kou ipv warm ZO Azië, de hele dag omringd door 20+ vogelaars en fotografen , de plaatselijke katten, verstoring door wandelaar, achter na gezeten worden door een Merel, de grote hoeveelheid aangeboden voedsel ( waar begin je dan! ), vreemde omgevings geluiden ( praten, kamera's, vliegtuigen ); daar kan een vangnetje ook nog wel bij  :angel:.
Persoonlijk zou ik een eerste overwinter geval van deze soort in West Europa graag gestaafd zien met feiten maar als isotopen onderzoek niet waterdicht is zoals Thijs aangeeft dan is vangen onzinnig.

alegro

Citaat van: Rients op januari 24, 2016, 16:23:49 PM
Het schijnt dat de vogel af en toe zingt. RKN zou meesterlijk andere vogels imiteren, en ik meen dat ze dat in hun eerste jaar kj al leren.

Ik ben er afgelopen week ook geweest en heb hem een beetje horen zingen. Overduidelijk Novosibirsk dialect. kan niet missen!
Hiermede was imho het onomstootbare bewijs wel geleverd dat het om een wilde vogel gaat.
Grüezi mitenand,
Arjan

SlechtValk

#379
Citaat van: alegro op januari 24, 2016, 17:32:58 PM
Ik ben er afgelopen week ook geweest en heb hem een beetje horen zingen. Overduidelijk Novosibirsk dialect. kan niet missen!
Hiermede was imho het onomstootbare bewijs wel geleverd dat het om een wilde vogel gaat.

En hoe heb je dan uitgesloten dat hij niet in het broedgebied gevangen en vervolgens door mensen hierheen gebracht is? ;)

EDIT: @frankmeer: i stand corrected :D
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frankmeer

Frank van der Meer

Guus Peterse

Nou bewijst het feit dat een vogel in Hoogwoud ongeveer zingt zoals een vogel in Burjatije, natuurlijk ook niet alles. Maar hoor ik daar nou niet iets bladkoning-achtigs aan het eind van de opname uit Hoogwoud?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ArjenDrost †

Maar ja, misschien heeft hij wel ooit met een bladkoning opgesloten gezeten in een kooitje  :rolleye: :angel: ;D

alegro

Citaat van: FrankR op januari 24, 2016, 18:37:10 PMP.S. Nee, we kunnen niet uitsluiten dat de Hoogwoud-vogel in Burjatije al in een kooitje zat en daar is vrijgelaten etc. etc.

Ook zonder kennis van de verschillende Roodkeelnachtegaaldialecten (2x woordwaarde) is het natuurlijk evident dat de Hoogwoudse vogel over iets heel anders zit te zingen dan zijn Buryatiaanse soortgenoot.
De Hoogwoudse zingt a la Willy Alberti een bedankliedje voor al die lekkere meelwormen die hij geheel gratis & voor niks op z'n bordje heeft gekregen, terwijl het liedje van de Buryatiaanse het best als "Zomerhit" kan worden omschreven.
Zowiezo zingen verreweg de meeste vogelsoorten heel anders in de zomer dan in de winter. Let er maar eens op!
Grüezi mitenand,
Arjan

August

Citaat van: ArjenDrost op januari 24, 2016, 18:57:54 PM
Maar ja, misschien heeft hij wel ooit met een bladkoning opgesloten gezeten in een kooitje  :rolleye: :angel: ;D
ja waarschijnlijk met de Bladkoning die nu in Gouda aanwezig is, want bladkoningen overwinteren niet in Nederland dus escape😄
August van Rijn

HPM

Is hij echt dood?

http://waarneming.nl/waarneming/view/114198326

- I wish to complain about this parrot what I purchased not half an hour ago from this very boutique.
- Oh yes, the, the Norwegian Blue. What's wrong with it?
- I'll tell you what's wrong with it, my lad. It's dead, that's what's wrong with it!
Herman van der Meer

frankneijts

No no it is resting... Polly parrot wake up!  ;D
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

We kunnen er nu wel om lachen, Frank, maar die foto is natuurlijk van een absolute treurigheid. Natuurbeleving in de 21e eeuw.
Herman van der Meer

August

Citaat van: HPM op januari 24, 2016, 22:12:46 PM
We kunnen er nu wel om lachen, Frank, maar die foto is natuurlijk van een absolute treurigheid. Natuurbeleving in de 21e eeuw.
wat is er zo treurig?
August van Rijn

HPM

Citaat van: August op januari 24, 2016, 22:18:18 PM
Citaat van: HPM op januari 24, 2016, 22:12:46 PM

We kunnen er nu wel om lachen, Frank, maar die foto is natuurlijk van een absolute treurigheid. Natuurbeleving in de 21e eeuw.

wat is er zo treurig?

Sorry, August, maar als je dat niet ziet kan ik het ook niet aan je uitleggen.

Voor mij is dit trouwens nu al de foto van het jaar.
Herman van der Meer