Roodkeelnachtegaal in Hoogwoud

Gestart door Gideon Vreeman, januari 15, 2016, 12:53:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op januari 16, 2016, 20:41:26 PM
Als de vogel inderdaad al in de herfst hier naartoe is gekomen en door de relatief comfortabele temperaturen afgelopen maanden is blijven 'hangen' (zie http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=13477&page=zoek bijdrage Marcel), leeft-ie hier dus al een maand of 3 op kosten van moedertje natuur en zou bijvoeren dus overbodig moeten zijn om m in leven te houden. Is natuurlijk anders als de vogel op die plek 'moet' blijven omwille van ons plezier en/of als het weer langduriger verslechtert: dan kan-ie wel wat extra's gebruiken. Hoogwaardig insectenvoer is tegenwoordig bij elke goede vogelwinkel te krijgen en als je daar wat levende beestjes (Jan Harteman geeft voorbeelden) doorheen mengt en aanbiedt in een niet te laag kommetje/bakje, leert de vogel dat in principe snel eten. En als t een escape is weet-ie zo'n bakje bij wijze van spreken 'blindelings' te vinden ... 8)
Dat is precies de reden waarom ik twijfel aan wilde herkomst van deze vogel. Als hij hier sinds afgelopen herfst zit is het praktisch uitgesloten dat hij voldoende voedsel heeft kunnen vinden. Nachtegalen leven van spinnen en kevers die ze onveranderlijk op de grond zoeken en die zijn er 's winters domweg niet. Ze kunnen al maanden niet aan de kost komen in noordwest Europa.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hiskodevries

Bram op de waarneming facebook pagina
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op januari 16, 2016, 21:31:17 PM
Citaat van: frankneijts op januari 16, 2016, 20:41:26 PM
Als de vogel inderdaad al in de herfst hier naartoe is gekomen en door de relatief comfortabele temperaturen afgelopen maanden is blijven 'hangen' (zie http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=13477&page=zoek bijdrage Marcel), leeft-ie hier dus al een maand of 3 op kosten van moedertje natuur en zou bijvoeren dus overbodig moeten zijn om m in leven te houden. Is natuurlijk anders als de vogel op die plek 'moet' blijven omwille van ons plezier en/of als het weer langduriger verslechtert: dan kan-ie wel wat extra's gebruiken. Hoogwaardig insectenvoer is tegenwoordig bij elke goede vogelwinkel te krijgen en als je daar wat levende beestjes (Jan Harteman geeft voorbeelden) doorheen mengt en aanbiedt in een niet te laag kommetje/bakje, leert de vogel dat in principe snel eten. En als t een escape is weet-ie zo'n bakje bij wijze van spreken 'blindelings' te vinden ... 8)
Dat is precies de reden waarom ik twijfel aan wilde herkomst van deze vogel. Als hij hier sinds afgelopen herfst zit is het praktisch uitgesloten dat hij voldoende voedsel heeft kunnen vinden. Nachtegalen leven van spinnen en kevers die ze onveranderlijk op de grond zoeken en die zijn er 's winters domweg niet. Ze kunnen al maanden niet aan de kost komen in noordwest Europa.

Kom Maarten: in m'n voortuin bloeien al narcissen vanaf de kerstdagen, er worden zowat elke dag rondvliegende vlinders gemeld, Muurhagedissen kruipen op elk zonnig moment al rond in Maastricht, er zijn bevestigde meldingen van 10-tallen vogels die we eigenlijk ergens ver weg vermoedden en dan zouden er geen spinnen en kevers rondkruipen? Zeker in wat minder strak georganiseerde tuinen zoals die waar die nachtegaal nu verblijft?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RoelofdeB

Het is ongeveer 2 weken geleden fors kouder geworden in scandinavie, beest zit er volgens bewoner 1,5 week, zou hij niet door de kou-inval verder zuidelijk zijn gevlogen?

MarcelHaas

Citaat van: RoelofdeB op januari 16, 2016, 22:26:22 PM
Het is ongeveer 2 weken geleden fors kouder geworden in scandinavie, beest zit er volgens bewoner 1,5 week, zou hij niet door de kou-inval verder zuidelijk zijn gevlogen?

Bijvoorbeeld. Vandaar ook dat ik "noordwest Europa" schrijf. Bewust dus.

Jos Welbedacht

Tja, de aankomstdatum en de herkomst zijn helaas niet te bepalen, maar mijn scepsis van gisteren is iig ook veranderd in optimisme. Met name het feit dat het een ongeringde 2e kj is doet mij deugd, in combinatie met het feit dat er niets blauwborstigs is waargenomen (zal dan wel Heggenmus o.i.d. geweest zijn) heeft de vogel net zulke goede papieren als bijvoorbeeld de Baltimoretroepiaal of de Grijze Junco. Muy bien!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Richardus

"Let op! Linkerbaan A7 is glad, en let ook op op N241 (A7 -> Hoogwoud). In dorp ligt ook sneeuw. Vandaag is de laatste kans om de vogel vanuit de woonkamer te zien! Aub steeg achter de tuin vrijhouden vandaag en GEDRAAG je de komende dagen."

Kwartier geleden door Remco Hofland gepost op DBA

Sander Bot

#157
Een vergelijking met Blauwstaart lijkt me nuttig: beide algemene soorten in Siberië, die overwinteren in Zuidoost-Azië en in de najaarstrek af en toe in West-Europa opduiken. Recent vinden we Blauwstaart niet alleen in de herfst maar ook in de winter. Voor het winterse geval van Zandvoort was er al een in Duitsland, niet ver van Nederland. Zo bezien verbaast het me weinig dat we in een zachte winter ook een geval Roodkeelnachtegaal krijgen.


1e winter man, perfecte conditie, helemaal niets wat op gevangenschap duidt (waarom zouden beesten in gevangenschap in vredesnaam lichtere poten hebben???), ik heb niet het idee dat ik mezelf voor de gek hou als ik denk dat dit een wilde vogel is. 

HPM

Citaat van: Sander Bot op januari 17, 2016, 09:57:27 AM

...  (waarom zouden beesten in gevangenschap in vredesnaam lichtere poten hebben???) ...

Misschien schrobben ze in Rusland de poten van hun gekooide Roodkeelnachtegalen dagelijks met wodka.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Sander Bot op januari 17, 2016, 09:57:27 AM
Een vergelijking met Blauwstaart lijkt me nuttig: beide algemene soorten in Siberië, die overwinteren in Zuidoost-Azië en in de najaarstrek af en toe in West-Europa opduiken. Recent vinden we Blauwstaart niet alleen in de herfst maar ook in de winter. Voor het winterse geval van Zandvoort was er al een in Duitsland, niet ver van Nederland. Zo bezien verbaast het me weinig dat we in een zachte winter ook een geval Roodkeelnachtegaal krijgen.


1e winter man, perfecte conditie, helemaal niets wat op gevangenschap duidt (waarom zouden beesten in gevangenschap in vredesnaam lichtere poten hebben???), ik heb niet het idee dat ik mezelf voor de gek hou als ik denk dat dit een wilde vogel is.

Gebrek aan het juiste voedsel in gevangenschap kan tot allerlei 'kwalen' leiden en verkleurde pootjes en snavel zijn dan nog het minste denk ik. Maar inmiddels is wel gebleken dat pootkleur bij die soort niet veel zegt en dat zulke lichte pootjes ook in het wild voorkomen. Verder valt er inderdaad weinig of niks op aan te merken qua aanvaardbaarheid alleen zou je m misschien nog liever in oktober in een duinvalleitje op een waddeneiland zien dan in een winters stadstuintje. Anderzijds kan-ie nu door iedereen die dat wil vanachter de centrale verwarming op een paar meter open en bloot worden gezien & gefotografeerd, min of meer op bestelling zelfs en dat is ook wat waard evenals het feit dat o.a. daardoor verstoring geen issue is .. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

Citeer[size=0px]Een vergelijking met Blauwstaart lijkt me nuttig: beide algemene soorten in Siberië, die overwinteren in Zuidoost-Azië [/size]


Blauwstaarten zijn wel die-hards, hier in Beijing hippen ze vrolijk in de sneeuw rond.

Chris van Rijswijk

Hypocriet
Kijk, die roodkeelnachtegaal is natuurlijk een ontsnapte kooivogel, dat weet een ieder. We zijn niet kritisch omdat hij zo mooi staat op ons vogellijstje. En omdat het een mooie vogel is natuurlijk. De kleur van de borst klopt net niet helemaal, de pootkleur is het niet, tam en dan vooral de tijd van het jaar. Ja hoor, januari klopt echt niet! Nog nooit zat er een winterse roodkeelnachtegaal in West-Europa. Gevalletje Perzische roodborst noem ik het (november 1986, Maasland). Die werd gezien in een periode dat import van deze vogels heel normaal was. Wij Hollanders geloven weer eens in een rare vogel waar een nog rarer luchtje aan zit.

Lees meer op http://www.birdshooting.nl/birdtalk/131-hypocriet
Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

HPM

Citaat van: Chris van Rijswijk op januari 17, 2016, 16:17:38 PM

... Wij Hollanders geloven weer eens in een rare vogel waar een nog rarer luchtje aan zit.


Hij heeft op speciaal verzoek alleen maar wat meelwormen met een knoflooksausje gegeten.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: gerdwichers8 op januari 17, 2016, 16:33:37 PMdraai die pietlut achter je toetsenbord eens de nek om Herman; al was het jezelf.

Dus jij gelooft er wel in, Gerd?...
Met vriendelijke groet, Rob

gerdwichers8

't heeft niets met de nachtegaal te maken Rob.
De wilde herkomst betreffend: ik zou niet weten waar ik me op moet richten om er wel/niet in te geloven. ID zeker; herkomst onduidelijk; daar zit ik 'ergens'.

Rob Koelman

Citaat van: gerdwichers8 op januari 17, 2016, 17:19:51 PM't heeft niets met de nachtegaal te maken Rob. De wilde herkomst betreffend: ik zou niet weten waar ik me op moet richten om er wel/niet in te geloven. ID zeker; herkomst onduidelijk; daar zit ik 'ergens'.

Dan snap ik niet waarom jij Chris een 'pietlut' wilt noemen. Ik zie gewoon een kritisch stuk dat tot nadenken zou kunnen aanzetten. Kan geen kwaad als tegenwicht voor alle juichende verhalen...
Met vriendelijke groet, Rob

laatvlieger

Er zijn een hoop Nederlandse gevallen waar een luchtje aan zit en die toch goed gepraat zijn... Lees de gevallen op dutchavifauna er  maar eens op na, smullen!!!

Ik kan bijvoorbeeld de gevallen van steppearend bijzonder aanbevelen!

Maar bij deze roodkeelnachtegaal heb ik niet meteen het idee dat het fout zit (al was het alleen maar omdat ik er 2 dagen ben geweest...  ;) ).
Dit soort uniek zwakke winters brengen ons een hoop verdwaalde vogels die in andere winters waarschijnlijk al lang ergens halverwege waren doodgevroren. Ik denk daarom dat het onverstandig is om deze gevallen alleen daarom af te schrijven...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

DuDe

Citaat van: Rob Koelman op januari 17, 2016, 17:28:20 PM
Citaat van: gerdwichers8 op januari 17, 2016, 17:19:51 PM't heeft niets met de nachtegaal te maken Rob. De wilde herkomst betreffend: ik zou niet weten waar ik me op moet richten om er wel/niet in te geloven. ID zeker; herkomst onduidelijk; daar zit ik 'ergens'.

Dan snap ik niet waarom jij Chris een 'pietlut' wilt noemen. Ik zie gewoon een kritisch stuk dat tot nadenken zou kunnen aanzetten. Kan geen kwaad als tegenwicht voor alle juichende verhalen...
Ik denk dat daar Herman mee wordt bedoeld.....
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

gerdwichers8

Citaat van: laatvlieger op januari 17, 2016, 17:51:30 PM
bij deze roodkeelnachtegaal heb ik niet meteen het idee dat het fout zit (al was het alleen maar omdat ik er 2 dagen ben geweest...  ;) ).
Dit soort uniek zwakke winters brengen ons een hoop verdwaalde vogels die in andere winters waarschijnlijk al lang ergens halverwege waren doodgevroren. Ik denk daarom dat het onverstandig is om deze gevallen alleen daarom af te schrijven...


Klinkt plausibel; al heb je nog een hoop verdwaalde vogels aan het licht te brengen en moet je nog een aantal barre winters naar buiten voor negatief resultaat.


Die Rufous-tailed zat in meters sneeuw in Polen in 2005 meen ik?

gerdwichers8

Citaat van: gerdwichers8 op januari 17, 2016, 18:12:54 PM

Klinkt plausibel; al heb je nog een hoop verdwaalde vogels aan het licht te brengen en moet je nog een aantal barre winters naar buiten voor negatief resultaat.



mij komen de Koolmezen de neus uit; 7 Atlasblokken winters lang geen ene **** gezien. Maar methodiek is vast niet voor de mooiboys weggelegd?

Guus Peterse

De ongelovigen voeren hier het hoogste wordt. Het zou toch fijn zijn als ze daar ook eens serieuze argumenten bij gaven.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rob Koelman

#172
Citaat van: guusp op januari 17, 2016, 18:28:46 PMDe ongelovigen voeren hier het hoogste wordt. Het zou toch fijn zijn als ze daar ook eens serieuze argumenten bij gaven.

De gelovigen voeren hier het hoogste woord. Het zou toch fijn zijn als ze daar ook eens serieuze argumenten bij gaven...  B)

Overigens zal in dit specifieke geval nooit te bewijzen zijn of het nou een vogel van wilde herkomst is of toch een escape. Daar hebben ze in de landen om ons heen een D-lijst voor. Die heeft ons land dus niet, wat er toe leidt dat er 'dubieuze' soorten op de A-lijst komen...
Met vriendelijke groet, Rob

laatvlieger

Citaat van: Rob Koelman op januari 17, 2016, 18:30:40 PM
Citaat van: guusp op januari 17, 2016, 18:28:46 PMDe ongelovigen voeren hier het hoogste wordt. Het zou toch fijn zijn als ze daar ook eens serieuze argumenten bij gaven.

De gelovigen voeren hier het hoogste woord. Het zou toch fijn zijn als ze daar ook eens serieuze argumenten bij gaven...  B)

Overigens zal in dit specifieke geval nooit te bewijzen zijn of het nou een vogel van wilde herkomst is of toch een escape. Daar hebben ze in de landen om ons heen een D-lijst voor. Die heeft ons land dus niet, wat er toe leidt dat er 'dubieuze' soorten op de A-lijst komen...
nou ja, dat zeg je nou wel, maar in vleugel en staart zitten veren die in geboortestreek zijn gegroeid. Isotopen onderzoek zou waarschijnlijk kunnen aantonen of vogel in west Europa of elders is opgegroeid.

Goed, dan kan het (als veren niet hier zijn gegroeid) nog steeds een illegaal ingevoerde vogel zijn... Voor de die-hard critici
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Oenanthe

Citaat van: guusp op januari 17, 2016, 18:28:46 PM
De ongelovigen voeren hier het hoogste wordt. Het zou toch fijn zijn als ze daar ook eens serieuze argumenten bij gaven.
De vogel zit in een achtertuin en wordt bijgevoerd. Escapes, zelfs als ze in het wild gevangen zijn en langer dan een jaar in gevangenschap hebben gezeten, verleren om zelf voedsel te zoeken. Nu al gedraagt hij zich als escape, als dat nog een week of wat zo blijft is mijn laatste twijfel weg.


De vogel moet, als hij hier niet al vele maanden zit, lange tijd hebben getrokken door gebieden waar geen voedsel voor hem te vinden was. Ook over de beschikbaarheid van natuurlijk voedsel hier en nu wordt naar mijn mening veel te luchtig gedaan. Als je een nachtegaal, (onze eigen, een wilde) nu in Nederland zou loslaten zou hij geen drie dagen te leven hebben. De enige verwante soort die hier 's winters goed gedijt is de roodborst en daarvan zijn er ontzettend veel aanwezig en die zijn veel beter bestand tegen winterse omstandigheden. Concurreer daar als rkn maar eens tegenop.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

StevenGeurts

#175
Is er nog navraag gedaan bij de bewoonster over het "stelletje" dat ze in eerste instantie meldde? Neem aan dat mevrouw met een vogelboekje vast het verschil kan zien tussen heggemus, blauwborst en/of de andere vogel die ze gezien heeft?

Zijn er nog andere voer-testen gedaan dan de meelwormen?

HPM

Citaat van: DuDe op januari 17, 2016, 17:56:52 PM
Citaat van: Rob Koelman op januari 17, 2016, 17:28:20 PM
Citaat van: gerdwichers8 op januari 17, 2016, 17:19:51 PM't heeft niets met de nachtegaal te maken Rob. De wilde herkomst betreffend: ik zou niet weten waar ik me op moet richten om er wel/niet in te geloven. ID zeker; herkomst onduidelijk; daar zit ik 'ergens'.

Dan snap ik niet waarom jij Chris een 'pietlut' wilt noemen. Ik zie gewoon een kritisch stuk dat tot nadenken zou kunnen aanzetten. Kan geen kwaad als tegenwicht voor alle juichende verhalen...
Ik denk dat daar Herman mee wordt bedoeld.....

Daar lijkt het op maar ik zou niet weten waarom, terwijl ik me wel kan voorstellen dat hij iets tegen Chris zou willen zeggen naar aanleiding van diens blog, maar ook dan lijkt 'pietlut' niet de juiste term. Maar ja, Gerd is wel vaker niet de meest duidelijke spreker.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: StevenGeurts op januari 17, 2016, 19:00:27 PM
Argumenten voor:
- Is een mooie soort voor de lijstjes?
- ....

Je vergeet de belangrijkste  ( ;) ): het beestje is ONGERINGD! (Voor wat 't waard is...)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: laatvlieger op januari 17, 2016, 18:48:16 PM

... in vleugel en staart zitten veren die in geboortestreek zijn gegroeid. Isotopen onderzoek zou waarschijnlijk kunnen aantonen of vogel in west Europa of elders is opgegroeid.
Goed, dan kan het (als veren niet hier zijn gegroeid) nog steeds een illegaal ingevoerde vogel zijn... Voor de die-hard critici

Of, voor de die-hard gelovigen, al veel eerder zijn verdwaald waardoor de rui hier heeft plaatsgevonden.

Voor wie wil is overal wel een mouw aan te passen, ongeacht geloofsovertuiging.
Herman van der Meer

zwarteleeuwerik

Citaat van: Rob Koelman op januari 17, 2016, 19:04:34 PM
Citaat van: StevenGeurts op januari 17, 2016, 19:00:27 PM
Argumenten voor:
- Is een mooie soort voor de lijstjes?
- ....

Je vergeet de belangrijkste  ( ;) ): het beestje is ONGERINGD! (Voor wat 't waard is...)


Op advertentiesites staan het vol met roodkeelnachtegalen die ongeringd zijn ,.... het zou zelfs positief zijn mocht hij geringd geweest zijn in zijn thuisland . ;) [size=78%]  [/size]
Erik vb.