Ruigpoot?

Gestart door e.walstra, januari 14, 2016, 23:49:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/113972117
onzeker Ruigpootbuizerd - Buteo lagopus gezien op 2016-01-14 [obscured]
Foto's:








Toelichting:
Dit denk ik omdat; -buikschild -donkere polzen lichte armen -witte staart zwarte eindband. Maar ben niet zeker. Sorry voor de slechte foto`s.
bij voorbaat dank Erwin Walstra

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

e.walstra

Beste mensen,

Het antwoord Buizerd kwam heel snel dus ik heb even gewacht op de reactie van anderen. Maar die kwamen niet  :blink:
Ik ben geen kenner hoor, maar heb nu zo vaak een verdenking ruigpoot zien verdwijnen dat ik steeds minder vaak een verdenking zie  ;D :rolleye:

Maar bij deze (in het veld duidelijker te zien dan op de foto`s  :'() zie ik toch wel erg veel kenmerken van ruig waardoor ik het toch maar weer eens wilde proberen of ik goed zat.

1 - Ik zie een witte staart met zwarte eind band, de band is niet super strak te zien op de foto maar leek in het veld wel strakker.
2 - Ik zie donkere ronde vlekken (geen komma`s) op de pols, met weinig tekening op de arm. Wel een bruine kleur die misschien wit hoort te zijn.
3 - Ik zie een buikschild die tot de poten lijkt te gaan en zie een witte baan daarboven alvorens een donkerder hoofd. 
4 - Ik zie een zwarte baan die de vleugens omlijst.
5 - Ik zie lichte vlekken op de bovenkant van de handpennen. De lichte kleur op de bovenkant armen vind ik ook bijzonder in contrast met de rest van de vleugels(niet specifiek ruig, maar ook niet buizerd toch?)

Zie ik dit helemaal mis? of mis ik een aspect waardoor het toch geen ruig is? Iets wat ik nog niet weet en wel op moet gaan letten om ruig te kunnen afschrijven ;D

Groeten ERwin

BramtK

Hoi Erwin, op foto 2 staat een andere vogel dan op de andere foto's. Je lijstje kenmerken lijkt een mix van beide vogels te zijn. De lichte vogel op de andere foto's dan foto 2, heeft licht kleine dekveren op bovenvleugel (atypisch voor Ruigppoot) en wel een lichte staart, maar inderdaad geen solide donkere eindband. Ook is die vogel nogal compact voor een Ruigpootbuizerd. De vogel op foto 2 is wat te rossig en lijkt ook een donkere kop te hebben, 1 foto is wat weinig, maar dat lijkt me evenmin een Ruigpootbuizerd.

Over die 'donkere baan die de vleugels omlijst', ik weet dat er op facebook een foto circuleert waarin dat gegeven als kenmerk is genoemd, misschien heb je het daar van, maar Buizerd kan ook een brede eindband aan de arm- en handpennen hebben. Dat is dus geen onderscheidend kenmerk.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Eens met Bram (en het kan ook geen kwaad om dit http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=154659.0 nog eens door te nemen ..)

Geen waarheid als een koe maar gaat vaak wèl op: "Een 'verdachte' Ruigpootbuizerd is er meestal géén ..."  8) Een èchte Ruigpoot valt in veel gevallen eigenlijk onmiddellijk op door zijn andere manier van vliegen (meer als kiek of wouw), zijn wat andere bouw (langere, iets rechtere vleugels en wat langere staart die de indruk 'kiek' ondersteunen) en 'koudere' kleurstelling. Veronderstelt natuurlijk wel dat je enigszins ervaren bent met gewone Buizerd en Blauwe Kiekendief in allerlei omstandigheden ..

En we proberen Jacob een beetje op te voeden zodat hij zijn vaak juiste maar veelal erg summiere antwoorden wat beter onderbouwt maar daar zit nog niet zoveel schot in ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Ik denk trouwens dat men het met Jacob eens was en daarom niet de neiging had nog te reageren. Dat gold in elk geval voor mij.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

e.walstra

Hoe heb ik het in godsnaam voor elkaar gekregen om twee buizerd tot 1 te voegen  :huh:
Maar goed, ik begrijp de uitleg nu ook wel als het er twee zijn hebben ze beide idd geen
definitief doorslaggevende kenmerken. Ik dacht idd dat die zwarte baan op de vleugels wel
een kenmerk was, maar nu ik mijn buizerd foto`s bekijk heb ik daar niets aan dus  ;D
Ik heb ooit een ruigpoot gefotografeerd en bijna de foto weg gegooid omdat ik er niets van dacht. Toen toch maar ingevoerd en bleek ruigpoot. Dus blijkbaar zijn ze niet zo direct herkenbaar als iedereen zegt.
Misschien moet je eerst bewust 1 gezien hebben om dat te kunnen :blink: en dat heb ik niet  :'(

Ik vond het korte antwoord niet erg hoor, want daardoor ga ik zelf ook weer kritisch kijken naar mijn eigen inschatting. maar uiteindelijk is het lange antwoord bevredigender.  :duim:

Groeten ERwin

frankneijts

Citaat van: e.walstra op januari 29, 2016, 14:23:29 PM

Ik heb ooit een ruigpoot gefotografeerd en bijna de foto weg gegooid omdat ik er niets van dacht. Toen toch maar ingevoerd en bleek ruigpoot. Dus blijkbaar zijn ze niet zo direct herkenbaar als iedereen zegt.
Misschien moet je eerst bewust 1 gezien hebben om dat te kunnen :) en dat heb ik niet  :'(


Groeten ERwin

Dat betrof deze http://waarneming.nl/waarneming/view/51147986# vogel maar dat was in zit en dan zijn bouw en vliegwijze natuurlijk minder relevant hoewel hier dan juist het verenkleed kenmerkend is.. Maar er vaker 1 zien helpt natuurlijk enorm bij de herkenning en dat is wèl een waarheid als een koe .. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'