Bijzondere zwam => Slijmzwam onbekend....

Gestart door Josee, januari 11, 2016, 12:19:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het betreft deze waarneming[/size]http://waarneming.nl/waarneming/view/113912538Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2011-07-26 Adorp - Paddepoelsterweg e.o.Foto's:bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wimperzwam

Bij de slijmzwammen zetten.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Josee

Dank wederom!


Gedaan en al dozijnen boomkussens bekeken. De zilveren? En vormt het met het oranje één geheel, of zit er een zwam op de zwam?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Gert Kremer

Zilveren boomkussen daar loopt dat spul soms uit. (inwendig oranje-achtig)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

xenion

Gezien de zichtbare structuur moet je denk ik aan andere soorten denken, misschien Dropkussen (Amaurochaete), maar deze is niet helemaal rijp en daardoor nog niet goed te determineren.
Groeten,
Martin

Josee

Dankjewel Xenion,


Ja die structuur zag ik niet bij het zilveren... Bij het zwarte dropkussen zie ik wel iets terug van de structuur, maar ook niet overtuigend. Van de 2de soort zijn geen foto's.


Blijft het een slijmzwam onbekend...?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Marian Jagers

Dag José,

Handiger is gewoon alleen rijp materiaal te fotograferen. Rijp materiaal heeft aan de binnenzijde een poederige sporenmassa. Aan de kleur daarvan zou de keuze tussen Lycogala, Reticularia of Amaurochaete eenvoudig te maken zijn.
Het lijkt me, hoewel een goed idee om ook aan te denken, overigens geen Amaurochaete gezien de kleur die er naar buiten treedt in combinatie met het stadium van bijna rijpheid van het vruchtlichaam.
Groeten Marian

Josee

Hartelijk dank Marian voor je uitgebreide reactie.


Eerlijk gezegd is het mijn eerste kussen en dat ze ook nog 'rijp' kunnen zijn is ook nieuw voor mij. Terugkeer naar de vindplaats is ook niet altijd eenvoudig. Boeiend en leerzaam blijft het  :D


Fijne avond

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

#9
Deze slijmzwam is me bezig blijven houden. Echt zo jammer dat ik niet terug kon (ik wandelde het Pieterpad) en ik zie dat ik nooit een afmeting heb genoteerd. Nou is dat na zo'n lange tijd natuurlijk wel riskant, maar deze was best wel groot. Op steen en in mijn herinnering 5 x 3 cm.

Moest toch even van mijn hart  :lol:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Gert Kremer

Citaat van: Josee op februari 26, 2018, 21:27:11 PM
Deze slijmzwam is me bezig blijven houden. Echt zo jammer dat ik niet terug kon (ik wandelde het Pieterpad) en ik zie dat ik nooit een afmeting heb genoteerd. Nou is dat na zo'n lange tijd natuurlijk wel riskant, maar deze was best wel groot. Op steen en in mijn herinnering 5 x 3 cm.

Moest toch even ven mijn hart  :lol:

bekijk deze eens.   ook jong hoor, kom ze vaak tegen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Josee

Dank voor reageren  :blink: Ja het zijn opvallende kussentjes. Mis wel het craquelé-achtige huidje bij die jij hier toont. Wat ik hier terugvind lijkt wel allemaal op hout waardoor ik ga twijfelen of ik de ondergrond wel écht goed heb bekeken...
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Dit niet nader te determineren Kussen staat overigens tussen een prachtige verzameling 'Myxomyceet indet - Myxomycota indet.' Het blijft een prachtig fenomeen!

Een aardig aantal kreeg overigens als zodanig wel een  :right:-tje. Zo te merken is er een forse achterstand voor en/of te kort aan validatoren, want er wordt maar zelden iets goedgekeurd of gecorrigeerd bij mijn ingevoerde paddenstoelen. Vind ik best wel jammer.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers