Spitsmuis Gabon

Gestart door paulhoekstra, januari 15, 2016, 21:54:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra


Deze spitsmuis liep beduusd rond langs de weg. Weet iemand welke soort/genus het is?


http://observation.org/waarneming/view/113985845[/size]Sorex spec. observed at 2015-11-10 Gabon- Ogooué-IvindoPhotos:
groeten,
Paul

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

paulhoekstra

Dank, ik heb er voorlopig een onzekere Crocidura van gemaakt.
groeten,
Paul

Theo Linders

Crocidura kan, maar Sylvisorex zou imo ook een optie zijn....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rob Koelman

Citaat van: Theo Linders op januari 16, 2016, 19:52:55 PM...Sylvisorex zou imo ook een optie zijn....

Als ik even snel wat afbeelding bekijk op Google dan lijken de soorten van dit genus allemaal een langere staart te hebben dan het dier op de foto...
Met vriendelijke groet, Rob

bas.drost96

Ik heb hier een lijst gevonden met spitsmuizen van Gabon (geen idee of die compleet is). Ik denk dat de Crocidura denti een te lange staart heeft en de Crocidura goliath een te lichte buik. De Crocidura olivieri lijkt er behoorlijk op, maar van de C. batesi, C. crenata, C. dolichura C. grassei, C. maurisca en C. turba kan ik niet zo snel afbeeldingen vinden, dus ik durf er niet meer over te zeggen.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Theo Linders

Citaat van: Rob Koelman op januari 16, 2016, 20:52:30 PM
Citaat van: Theo Linders op januari 16, 2016, 19:52:55 PM...Sylvisorex zou imo ook een optie zijn....

Als ik even snel wat afbeelding bekijk op Google dan lijken de soorten van dit genus allemaal een langere staart te hebben dan het dier op de foto...

Ik ben even wat dieper de literatuur ingedoken.

Vanaf de foto zou ik de staartlengte op +- 70% schatten.

De 2 Sylvisorexsoorten die volgens Mammals of Africa in Gabon voorkomen, hebben beide een staartlengte van 50-60% van de lichaamslengte. Die 2 zijn wel te onderscheiden op grootte S. johnstoni heeft een gemiddelde lichaamslengte van 48 mm, S. ollula een van 103 mm. Dus die vallen qua staartlengte dan af.

De gemiddelde staartlengte van de  Crocidura's van Gabon hebben batesi (60-75%), crenata (120%), denti (60-75%), dolichura (120%), goliath (68% en bovendien heeft deze een bruinrode vacht), grassei (95%), maurisca (89%), oliveiri (70-80%), turba (58%)

Qua staartlengte zouden Crocidura batesi, denti of oliveiri de beste opties zijn. Batesi heeft een chocoladebruine vacht, denti een donkerbruine en oliveiri heeft een erg variabele vachtkleur die ook zwart kan zijn.

Dus dan is C. oliveiri misschien de beste optie, dit is volgens Mammals of Africa ook een erg algemene soort
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

paulhoekstra

Bedankt voor het uitzoeken! Ik maak er een onzekere Crocidura olivieri van.
groeten,
Paul