Hoofdmenu

frater verborgen

Gestart door zwarteleeuwerik, januari 06, 2016, 16:09:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

zwarteleeuwerik

Iets dat mij opvalt ;   ik kan er inkomen dat er iets verborgen moet worden in verband met kwetsbaarheid of niet toegankelijk gebied , maar het lijkt dat er bij de huidige waarnemingen van 3 fraters de term verborgen niet meer opgaat met meer dan 60  waarnemingen of mis ik iets .  . 
Erik vb.

hiskodevries

als ik hier ga uitleggen waarom dat is dan is het embargo ook verder niet zinvol.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rob Koelman

Citaat van: hiskodevries op januari 06, 2016, 16:18:47 PMals ik hier ga uitleggen waarom dat is dan is het embargo ook verder niet zinvol.

Hmm, nogal ontwijkend en nietszeggend antwoord. Je kunt vast wel in heel algemene termen aangeven waarom er van deze soort zoveel waarnemingen (gezien de aantallen - steevast 3 exemplaren - steeds op dezelfde locatie) op embargo staan...
Met vriendelijke groet, Rob

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

zwarteleeuwerik

#4
Citaat van: hiskodevries op januari 06, 2016, 17:37:21 PM
Nee
Ok,  zelf dan een hopelijk verkeerde conclusie trekken ;  dat de eerste waarnemer het aan enkele bevoorrechte personen wel gezegd heeft maar de grote massa mag het niet weten . En dit voor 3 fraters buiten broedtijd .   Erg ,  ik ben het totaal eens dat men iets onder embargo zet voor de soort  te beschermen of de plaats ,maar wees dan fair en zeg het tegen niemand of tegen een handvol plaatselijke vogelaars die het natuurlijk ook niet vertellen .  Gr. Erik
Erik vb.

Rob Koelman

Of zijn het soms lokfraters met gps-zendertjes om illegale vogelvangers te pakken?  ;)

Hmm, dan zou je de locatie nou juist wel bekend moeten maken...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: hiskodevries op januari 06, 2016, 17:37:21 PMNee

Tja, zo'n antwoord roept alleen maar meer vragen en discussie op...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 06, 2016, 18:15:35 PM
een hopelijk verkeerde conclusie trekken ;  dat de eerste waarnemer het aan enkele bevoorrechte personen wel gezegd heeft maar de grote massa mag het niet weten . En dit voor 3 fraters buiten broedtijd .   Erg ,  ik ben het totaal eens dat men iets onder embargo zet voor de soort  te beschermen of de plaats ,maar wees dan fair en zeg het tegen niemand of tegen een handvol plaatselijke vogelaars die het natuurlijk ook niet vertellen .  Gr. Erik

Je kan het dus niet hebben dat het niet op prijs wordt gesteld dat ook jij naar die drie Fraters gaat kijken. Anders zouden die paar Fraters je niets kunnen schelen. Wat een drukte om niks.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op januari 06, 2016, 18:36:50 PMWat een drukte om niks.

Genoeg om jou een reactie uit te lokken...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

zwarteleeuwerik

Citaat van: HPM op januari 06, 2016, 18:36:50 PM
Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 06, 2016, 18:15:35 PM
een hopelijk verkeerde conclusie trekken ;  dat de eerste waarnemer het aan enkele bevoorrechte personen wel gezegd heeft maar de grote massa mag het niet weten . En dit voor 3 fraters buiten broedtijd .   Erg ,  ik ben het totaal eens dat men iets onder embargo zet voor de soort  te beschermen of de plaats ,maar wees dan fair en zeg het tegen niemand of tegen een handvol plaatselijke vogelaars die het natuurlijk ook niet vertellen .  Gr. Erik

Je kan het dus niet hebben dat het niet op prijs wordt gesteld dat ook jij naar die drie Fraters gaat kijken. Anders zouden die paar Fraters je niets kunnen schelen. Wat een drukte om niks.
Is naast de kwestie, of het nu fraters zijn of bv. Grijskopspecht . Als deze onder embargo gezet worden kan ik er niet bij dat er 65 waarnemingen van zijn .dan heeft de embargo niet echt zin . En ik ben de eerste die akkoord ga met iets onder embargo te zetten maar men moet er geen lachertje van maken. 
Erik vb.

Jan Borst

Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 06, 2016, 18:43:34 PM
Citaat van: HPM op januari 06, 2016, 18:36:50 PM
Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 06, 2016, 18:15:35 PM
een hopelijk verkeerde conclusie trekken ;  dat de eerste waarnemer het aan enkele bevoorrechte personen wel gezegd heeft maar de grote massa mag het niet weten . En dit voor 3 fraters buiten broedtijd .   Erg ,  ik ben het totaal eens dat men iets onder embargo zet voor de soort  te beschermen of de plaats ,maar wees dan fair en zeg het tegen niemand of tegen een handvol plaatselijke vogelaars die het natuurlijk ook niet vertellen .  Gr. Erik

Je kan het dus niet hebben dat het niet op prijs wordt gesteld dat ook jij naar die drie Fraters gaat kijken. Anders zouden die paar Fraters je niets kunnen schelen. Wat een drukte om niks.
Is naast de kwestie, of het nu fraters zijn of bv. Grijskopspecht . Als deze onder embargo gezet worden kan ik er niet bij dat er 65 waarnemingen van zijn .dan heeft de embargo niet echt zin . En ik ben de eerste die akkoord ga met iets onder embargo te zetten maar men moet er geen lachertje van maken.

En je weet zeker dat dat embargo niet toevallig er vandaag pas op gezet is, omdat men er bijvoorbeeld achter kwam dat er een kwetsbare situatie (misschien wel niks met de fraters te maken) is? Tenzij je zeker weet dat het embargo er vanaf het begin opzat snap ik echt niet waar je je druk over maakt.......

Rob Koelman

Citaat van: Jan Borst op januari 06, 2016, 18:55:07 PMEn je weet zeker dat dat embargo niet toevallig er vandaag pas op gezet is, omdat men er bijvoorbeeld achter kwam dat er een kwetsbare situatie (misschien wel niks met de fraters te maken) is?

In dat geval kan dat toch gewoon gezegd worden? Een kwetsbare situatie snapt iedereen. Nu zijn er zonder duidelijke reden tientallen waarnemingen onder embargo gezet en worden vragen daarover ontwijkend beantwoord...
Met vriendelijke groet, Rob

zwarteleeuwerik

#12
Citaat van: Jan Borst op januari 06, 2016, 18:55:07 PM
Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 06, 2016, 18:43:34 PM
Citaat van: HPM op januari 06, 2016, 18:36:50 PM
Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 06, 2016, 18:15:35 PM
een hopelijk verkeerde conclusie trekken ;  dat de eerste waarnemer het aan enkele bevoorrechte personen wel gezegd heeft maar de grote massa mag het niet weten . En dit voor 3 fraters buiten broedtijd .   Erg ,  ik ben het totaal eens dat men iets onder embargo zet voor de soort  te beschermen of de plaats ,maar wees dan fair en zeg het tegen niemand of tegen een handvol plaatselijke vogelaars die het natuurlijk ook niet vertellen .  Gr. Erik

Je kan het dus niet hebben dat het niet op prijs wordt gesteld dat ook jij naar die drie Fraters gaat kijken. Anders zouden die paar Fraters je niets kunnen schelen. Wat een drukte om niks.
Is naast de kwestie, of het nu fraters zijn of bv. Grijskopspecht . Als deze onder embargo gezet worden kan ik er niet bij dat er 65 waarnemingen van zijn .dan heeft de embargo niet echt zin . En ik ben de eerste die akkoord ga met iets onder embargo te zetten maar men moet er geen lachertje van maken.

En je weet zeker dat dat embargo niet toevallig er vandaag pas op gezet is, omdat men er bijvoorbeeld achter kwam dat er een kwetsbare situatie (misschien wel niks met de fraters te maken) is? Tenzij je zeker weet dat het embargo er vanaf het begin opzat snap ik echt niet waar je je druk over maakt.......


Op 30 december en 28 december stonden deze al verborgen. (op die dag zelf gekeken)
Erik vb.

HPM

Je hoeft alleen maar te accepteren dat er wel eens dingen worden verborgen. Meer is het niet.
Herman van der Meer

zwarteleeuwerik

Citaat van: HPM op januari 06, 2016, 19:04:36 PM
Je hoeft alleen maar te accepteren dat er wel eens dingen worden verborgen. Meer is het niet.


.......voor een deel van het vogelend publiek dan.....
Erik vb.

Jacob Molenaar

Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 06, 2016, 19:06:38 PM
Citaat van: HPM op januari 06, 2016, 19:04:36 PM
Je hoeft alleen maar te accepteren dat er wel eens dingen worden verborgen. Meer is het niet.


.......voor een deel van het vogelend publiek dan.....
Heel veel mensen zullen het weten omdat de waarnemingen daar eerst niet op embargo stonden. En ja, het zijn maar frater hoor...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Rob Koelman

Citaat van: Jacob Molenaar op januari 06, 2016, 19:08:00 PMEn ja, het zijn maar frater hoor...

Het gaat in dit geval niet over de fraters op zich, maar over het ontbreken van een duidelijke reden om deze onder embargo te zetten. Dat roept bij meerdere mensen vragen op, die vervolgens niet worden beantwoord...
Met vriendelijke groet, Rob

zwarteleeuwerik

#17
Citaat van: Jacob Molenaar op januari 06, 2016, 19:08:00 PM
Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 06, 2016, 19:06:38 PM
Citaat van: HPM op januari 06, 2016, 19:04:36 PM
Je hoeft alleen maar te accepteren dat er wel eens dingen worden verborgen. Meer is het niet.


.......voor een deel van het vogelend publiek dan.....
Heel veel mensen zullen het weten omdat de waarnemingen daar eerst niet op embargo stonden. En ja, het zijn maar frater hoor...


ok als dit zo is , maar niets communicatie daarover , waarom ?       dus is de embargo een lachertje geworden,  nu maar hopen dat dit niet gebeurt met een zeldzamere soort (bij frater mag dit ook niet gebeuren) die  ergens zit te broeden of in een kwetsbaar gebied zit.
Erik vb.

Vincent Hart

Verbazend hoe deze discussie blijft terugkeren. Er is reden gezien soort X op locatie Y op embargo te zetten. Als je daardoor de locatie niet kent, deal with it! Niemand heeft 'recht' op de locatie van bepaalde vogels, noch 'recht' op de beweegredenen achter een embargo. Als je daar niet mee kunt leven, vraag gerust je contributie terug  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jameslidster

Citaat van: Vincent Hart op januari 06, 2016, 19:16:40 PM
Verbazend hoe deze discussie blijft terugkeren. Er is reden gezien soort X op locatie Y op embargo te zetten. Als je daardoor de locatie niet kent, deal with it! Niemand heeft 'recht' op de locatie van bepaalde vogels, noch 'recht' op de beweegredenen achter een embargo. Als je daar niet mee kunt leven, vraag gerust je contributie terug  ;)

maar....ze hebben wel een punt toch? Het kan me niet schelen waar die Fraters zitten, vorige week was misschien leuk geweest toen ik in Zeeland was. Maar waarom onder embargo en dan toch 80+ waarnemers laten invoeren (vast meer dan dat maar laten we vanuit gaan dat niet iedereen hun waarnemingen invoert), zo kwetsbaar zijn ze dus ook niet.
Met mijn excuses als ik deze terugkerende discussie niet eerder gelezen heb omdat ik niet zo vaak op het forum zit.
Grappig spelletje vogels kijken!
James

Jan Borst

Citaat van: jameslidster op januari 06, 2016, 19:26:32 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 06, 2016, 19:16:40 PM
Verbazend hoe deze discussie blijft terugkeren. Er is reden gezien soort X op locatie Y op embargo te zetten. Als je daardoor de locatie niet kent, deal with it! Niemand heeft 'recht' op de locatie van bepaalde vogels, noch 'recht' op de beweegredenen achter een embargo. Als je daar niet mee kunt leven, vraag gerust je contributie terug  ;)

maar....ze hebben wel een punt toch? Het kan me niet schelen waar die Fraters zitten, vorige week was misschien leuk geweest toen ik in Zeeland was. Maar waarom onder embargo en dan toch 80+ waarnemers laten invoeren (vast meer dan dat maar laten we vanuit gaan dat niet iedereen hun waarnemingen invoert), zo kwetsbaar zijn ze dus ook niet.
Met mijn excuses als ik deze terugkerende discussie niet eerder gelezen heb omdat ik niet zo vaak op het forum zit.
Grappig spelletje vogels kijken!
James

Als je er net als de Zwarte Leeuwerik automatisch vanuit gaat dat de soort onder embargo stond en alleen een klein groepje vogelaars ze mag (en blijft) zien, hebben ze misschien een puntje. Maar er zijn nog genoeg andere scenario's te verzinnen hoe dit gegaan kan zijn. Dus misschien is het ook gewoon niet nodig om gelijk in complottheorieën te denken  B)

jameslidster

ze stonden niet onder embargo, en dan opeens wel. Want de foto's en verhalen stonden op Facebook/blogs. Dus was ook benieuwd wat er zo ergs gebeurd was dat ze niet meer zichtbaar waren, maar dat sommige mensen mochten toch elke dag heen.
Mijn complottheorie ging over fotograven maar volgens mij was dat de reden waarom ik minder vaak op fora zit.  :angel:
Groet,
James

HPM

Citaat van: Rob Koelman op januari 06, 2016, 19:11:03 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op januari 06, 2016, 19:08:00 PMEn ja, het zijn maar frater hoor...

Het gaat in dit geval niet over de fraters op zich, maar over het ontbreken van een duidelijke reden om deze onder embargo te zetten. Dat roept bij meerdere mensen vragen op, die vervolgens niet worden beantwoord...

Tja, zo is het leven nou eenmaal. Gewoon accepteren en proberen om nou eindelijk eens aan het vogelen te raken.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: jameslidster op januari 06, 2016, 19:26:32 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 06, 2016, 19:16:40 PM
Verbazend hoe deze discussie blijft terugkeren. Er is reden gezien soort X op locatie Y op embargo te zetten. Als je daardoor de locatie niet kent, deal with it! Niemand heeft 'recht' op de locatie van bepaalde vogels, noch 'recht' op de beweegredenen achter een embargo. Als je daar niet mee kunt leven, vraag gerust je contributie terug  ;)

maar....ze hebben wel een punt toch? Het kan me niet schelen waar die Fraters zitten, vorige week was misschien leuk geweest toen ik in Zeeland was. Maar waarom onder embargo en dan toch 80+ waarnemers laten invoeren (vast meer dan dat maar laten we vanuit gaan dat niet iedereen hun waarnemingen invoert), zo kwetsbaar zijn ze dus ook niet.
Met mijn excuses als ik deze terugkerende discussie niet eerder gelezen heb omdat ik niet zo vaak op het forum zit.
Grappig spelletje vogels kijken!
James
Veel mensen 'laten invoeren'? Dat doen die mensen toch zelf? CDNA 'laat' toch ook niet 'veel gevallen indienen'?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

Citaat van: jameslidster op januari 06, 2016, 19:41:48 PM
ze stonden niet onder embargo, en dan opeens wel. Want de foto's en verhalen stonden op Facebook/blogs. Dus was ook benieuwd wat er zo ergs gebeurd was dat ze niet meer zichtbaar waren, maar dat sommige mensen mochten toch elke dag heen.
Mijn complottheorie ging over fotograven maar volgens mij was dat de reden waarom ik minder vaak op fora zit.  :angel:
Groet,
James
Voila daar heb je je antwoord. Blijkbaar wist je dat al en loop je gewoon te trollen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jameslidster

@ Vincent - ja je hebt gelijk, maar zou het niet beter zijn als zelfs die 80 waarnemingen niet zichtbaar waren? Want 'niemand mag het weten', maar blijkbaar weten veel mensen het al (2 mensen hebben mij de locatie al geappt omdat ze dit thread gezien hebben vanavond), dus verborgen helpt niet echt? Of is er een verschil tussen 80 waarnemers en 200 waarnemers?

@ Jeroen - dat was een grapje over fotograven, maar als dat de waarheid is dan is het nog erger. Ik heb een hekel aan suppressie (als er geen goede reden is, en als de vogels echt last hadden van vogelaars/fotograven dan prima zet ze onder embargo/verborgen maar mijn punt is dat het waardeloos is als 80+ mensen nog langs gaan?)

Ik ben soms door vrienden gevraagd wat ik zou doen als ik een goede soort in de tuin vind, simpel iedereen of niemand. Als de buren het niet willen of de straat het niet aan kan dan zelfs mijn beste vrienden zullen het niet horen. Als iemand mij uitnodigd om een soort in hun tuin te zien ga ik ook niet als de rest ook niet mogen. Dat lijkt me logisch toch?

Groet,

James

zwarteleeuwerik

Citaat van: jameslidster op januari 06, 2016, 21:03:00 PM
@ Vincent - ja je hebt gelijk, maar zou het niet beter zijn als zelfs die 80 waarnemingen niet zichtbaar waren? Want 'niemand mag het weten', maar blijkbaar weten veel mensen het al (2 mensen hebben mij de locatie al geappt omdat ze dit thread gezien hebben vanavond), dus verborgen helpt niet echt? Of is er een verschil tussen 80 waarnemers en 200 waarnemers?

Groet,

James


men kan instellen dat  men deze waarnemingen niet meer ziet
Erik vb.

Jan Borst

#27
Citaat van: jameslidster op januari 06, 2016, 21:03:00 PM
Ik ben soms door vrienden gevraagd wat ik zou doen als ik een goede soort in de tuin vind, simpel iedereen of niemand. Als de buren het niet willen of de straat het niet aan kan dan zelfs mijn beste vrienden zullen het niet horen. Als iemand mij uitnodigd om een soort in hun tuin te zien ga ik ook niet als de rest ook niet mogen. Dat lijkt me logisch toch?

Groet,

James

Jep, maar stel jij hebt die kwetsbare soort in de tuin en meldt hem aan niemand en vraagt wrn.nl netjes om hem onder embargo te zetten voor dat gebied (voor het geval dat.....). Je buurman vindt vervolgens een super zeldzame soort in zijn tuin en meldt hem wel, dan is de kans groot dat al die vogelaars die bij de buurman komen kijken ook die soort bij jou zien en hem invoeren, door het eerder geregelde embargo komen die als vervaagd op de site. Niks vriendjespolitiek of wat dan ook... gewoon stom toeval  O0 (je hebt de locatie inmiddels dus dan snap je het zelf verder denk ik wel)  ;)

Vincent Hart

Er is geen manier om de waarnemingen 'meer onzichtbaar' te maken dan ze nu zijn, dit is de 'zwaarste' vorm van embargo.
Overigens: Ik weet de reden van dit embargo niet, maar er zijn diverse goede redenen voor een embargo die niet beïnvloed worden door het aantal bezoekende vogelaars.
En ook als het embargo wel minder zinvol wordt als 'iedereen' (behalve de mensen die hier komen zeuren blijkbaar) het weet, is het nog niet aan Waarneming.nl om het embargo op te heffen.
Ten slotte: Er zijn diverse plekken om fraters te zien die gewoon open en bloot op Waarneming.nl staan, en met een beetje kennis van het voorkomen van de soort in het verleden is het ook niet vreselijk ingewikkeld er zelf tegenaan te lopen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jameslidster

bedankt Jan en Vincent voor jullie antwoorden, dat maakt het veel duidelijker. Als iemand die oorspronkelijk uit noord Engeland komt ga ik niet meer dan 10km rijden voor een Frater, maar dat was meer mijn vraag ''konden ze niet helemaal onzichtbaar zijn''. Niet dus.
Ik probeer helemaal niet meer op fora te kijken, maar dan zie ik die botte opmerkingen en reacties van anderen en denk ''jezus jongens, leuk dat we allemaal zoveel kunnen genieten van onze hobby''
Tot over 6 maanden  :-X
James