Hoofdmenu

truffels?

Gestart door andre.schulten, januari 01, 2016, 12:44:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

andre.schulten

In Park De hoge Veluwe zijn de wilde zwijnen momenteel de diepte ingegaan: met name op de begroeide stuifduinen maken ze momenteel gaten van meer dan en halve meter diep. Vraag me af waar ze naar zoeken. Truffels misschien?


Rob Koelman

#2
Wilde varkens zijn echte alleseters en graven - vooral 's winters - alles wat maar enigszins eetbaar is uit. Dat kunnen bijvoorbeeld wortelstokken zijn (o.a. van adelaarsvaren) of insectenlarven. Het is dus vermoedelijk niet te zeggen wat ze hier precies hebben opgegraven (wortels van bosbes?).
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Zie ik ook grafheuvels op de foto?
Herman van der Meer

Rob Koelman

#4
Citaat van: andre.schulten op januari 01, 2016, 12:44:58 PMmet name op de begroeide stuifduinen maken ze momenteel gaten van meer dan en halve meter diep.

Citaat van: HPM op januari 01, 2016, 18:29:46 PMZie ik ook grafheuvels op de foto?

Er zijn aardig wat grafheuvels op de Veluwe, maar hier gaat het waarschijnlijk gewoon om stuifduintjes (waar er nog veel meer van zijn)...

Als je er over twijfelt of een bult in het landschap een grafheuvel is of een stuifduintje: bij vrijwel alle geïdentificeerde grafheuvels staat een paaltje met een ROB-plaatje met een registratie-nummer...
Met vriendelijke groet, Rob

andre.schulten

Dit deel heet de Eikehoutbergen, met eiken begroeide stuifuinen. Prachtig met hele velden bosbes en steeds de verrassing wat je achter de volgende heuvel ziet.. Helaas is per vandaag het struinen in het park verboden. Abonnement dus direct opgezegd.

OlivierO

Citaat van: andre.schulten op januari 01, 2016, 22:16:53 PM
Dit deel heet de Eikehoutbergen, met eiken begroeide stuifuinen. Prachtig met hele velden bosbes en steeds de verrassing wat je achter de volgende heuvel ziet.. Helaas is per vandaag het struinen in het park verboden. Abonnement dus direct opgezegd.

Ik was even gaan opzoeken wat er nu veranderd is qua regelgeving, en ik kwam dit tegen:

http://binnenland.eenvandaag.nl/index.php/tv-items/62653/struinen_hoge_veluwe_verboden_wegens_gestreste_herten

Citeer
En daarom moet het recht op struinen op de Veluwe worden opgeheven vindt jachtopziener Jacob Leidekker.

Is dat nu een jager die daarmee afkomt?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op januari 01, 2016, 22:30:40 PMIs dat nu een jager die daarmee afkomt?

De Hoge Veluwe is natuurlijk één groot omheind wildpark. De dieren kunnen niet vrij in en uit het gebied. Beheer is dan noodzakelijk en beheer betekent in dit geval afschot.

Overigens geeft het artikel aan dat het struinen op zich niet het belangrijkste probleem is, maar het gericht opsporen van edelherten door plaatjesbeluste fotografen:

Natuurliefhebbers en fotografen, soms compleet gekleed in camouflagekleding maken edelherten zenuwachtig. ... Soms gaan bezoekers zelfs zo ver dat ze een soort drijfjacht organiseren om de herten uit hun dekking te jagen, recht op de fotocamera af.
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Soms gaan bezoekers zelfs zo ver dat ze een soort drijfjacht organiseren om de herten uit hun dekking te jagen, recht op de fotocamera af.

Dat doen jagers ook meen ik. Maar in plaats van plaatjes schieten zij kogels. Misschien is het moeilijker voor hen om gestreste herten op te drijven voor de jacht? Beetje hypocriete opmerking.
Ben het er wel mee eens dat men het beste op de paden kan blijven en vind extra paden wat dat betreft niet echt noodzakelijk. Er is meer dan genoeg te beleven op die paden zelf.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Douwe van der Ploeg

Zo hypocriet is het niet, gezien dhr. Leidekker volgens mij het hoofd bedrijfsvoering van het hele park is, waaronder ook taken als jachtopziener vallen. Even lui via de Van Dale:
Citeerjacht·op·zie·ner (de; m,v; meervoud: jachtopzieners) 1persoon die belast is met het toezicht op naleving van de jachtwet - See more at: http://vandale.nl/opzoeken?pattern=jachtopziener&lang=nn#.Vow29FK4yVo
Die persoon hoeft dus zelf niet per sé jager te zijn, maar is degene die bijvoorbeeld contact heeft met jagers.

Als het beheer van het park merkt dat er overlast wordt veroorzaakt door mensen die mooie plaatjes willen, hebben zij als beheerders natuurlijk het volste recht om mensen te beperken tot de paden.
Douwe van der Ploeg

Merel

Oké zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt voor je reactie.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jeroenroelofsen

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 05, 2016, 22:35:33 PM
Zo hypocriet is het niet, gezien dhr. Leidekker volgens mij het hoofd bedrijfsvoering van het hele park is, waaronder ook taken als jachtopziener vallen. Even lui via de Van Dale:
Citeerjacht·op·zie·ner (de; m,v; meervoud: jachtopzieners) 1persoon die belast is met het toezicht op naleving van de jachtwet - See more at: http://vandale.nl/opzoeken?pattern=jachtopziener&lang=nn#.Vow29FK4yVo
Die persoon hoeft dus zelf niet per sé jager te zijn, maar is degene die bijvoorbeeld contact heeft met jagers.

Als het beheer van het park merkt dat er overlast wordt veroorzaakt door mensen die mooie plaatjes willen, hebben zij als beheerders natuurlijk het volste recht om mensen te beperken tot de paden.
Is zowiezo een verstandig idee om op te paden te blijven. Of je nu liefhebber, fotograaf of jager bent, dan hebben de beesten optimaal rust ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

andre.schulten

Nog een laatste persoonlijke noot hierover, en dan laat ik het er bij.

De dieren (het gaat in de discussie alleen over grofwild) hebben in het park hele lappen rustgebied en er lopen geen wolven, dus wat maakt een beetje stress op z'n tijd dan uit? Blijven ze fit van. En moeten de jagers echt jagen..
Van het nabijgelegen vliegveld en per ongelijk overvliegende luchtballonnen hebben ze blijkbaar geen last..

Kijk, als je nou in het rustgebied betrapt wordt, dan is een boete natuurlijk op z'n plaats, maar vanaf nu blijft iedereen gewoon braaf op de paden.
Probleem opgelost.

Rob Koelman

Citaat van: andre.schulten op januari 06, 2016, 18:45:42 PM...wat maakt een beetje stress op z'n tijd dan uit?

Als het echt alleen maar om incidentele verstoring zou gaan, dan is dat natuurlijk geen probleem. Gezien het zeer grote aantal personen in ons land dat zich heden ten dage bezighoud met natuurfotografie moet je er echter rekening mee houden dat de dieren in het gebied iedere dag meerdere keren verstoord worden, zeker in het weekend...
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Citaat van: Merel op januari 05, 2016, 22:20:55 PM
Soms gaan bezoekers zelfs zo ver dat ze een soort drijfjacht organiseren om de herten uit hun dekking te jagen, recht op de fotocamera af.

Dat doen jagers ook meen ik. Maar in plaats van plaatjes schieten zij kogels. Misschien is het moeilijker voor hen om gestreste herten op te drijven voor de jacht? Beetje hypocriete opmerking.
Drijfjacht is, na de excessen van het koningshuis met op de hekken lopende zwijnen en edelherten en daar afgeschoten worden, verboden in Nederland.
René Janssen

jeroenroelofsen

Weet je dat wel zeker Rene. Volgens mij is het met de plezier jacht in de polders nog steeds de meest gebruikte methode.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rene Janssen

Voor kleinwild (haas, fazant,...)  is het mogelijk niet verboden (dat weet ik eigenlijk niet); voor wild zwijn Is enkel 1 op 1 drukjacht toegestaan.
René Janssen