welke Aplicaties gebruiken jullie?

Gestart door marckolk, januari 08, 2018, 19:09:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

marckolk

Hallo allemaal,

Voor onze vogelwerkgroep zijn we bezig met een vogelcursus voor beginners.
Nou willen we ook een stuk doen over het digitaal vogelen.
Vandaar de vraag welke app's gebruiken jullie.

Zelf ben ik erg fan van Bird Guide en uiteraard Iobs en sinds kort Merlin Bird id.

Maar jullie hebben vast en zeker ook de nodige tips

mochten jullie nog tips hebben over goeie websites dan hoor ik dat ook graag.

groetjes

Marc van der Kolk
Vogelwerkgroep IJsseldelta

jeroen vinke

Ornithopedia Europe is eentje die ik gebruik.
Voordelen/handigheid:
Veel vogels met verschillende foto's en verschillende geslachten en soms juvenielen
Veel geluiden van Xeno Cantho
downloadbare wikipedia-artikelen
Quiz op basis van foto's of geluid (eigen keuze) Op zich erg leuk
Quiz is in stappen. Begint met 10 veelvoorkomende vogels en bij elke stap worden er vogels toegevoegd (max 400)
gratis
makkelijk zoeken in de lijst omdat de zoekfunctie ook op woordonderdelen werkt, bijv als je kwikstaart invoert, komen de witte, gele, grote gele en citroen ook meteen naar voren met bijbehorende plaatje

Nadelen:
Erg veel vogels die cursisten waarschijnlijk toch niet zien. (1144 totaal incl dwaalgasten)
Soms missen foto's (maar niet van algemene soorten)
Soms zijn foto's van slechte kwaliteit (je kan betere kwaliteit in de app downloaden, gratis maar kost ruimte)
De quiz wordt wel lastig als je op basis van foto boomkruipers uit elkaar moet houden of kleine karekiet en bosrietzanger
Het is een beta-versie die waarschijnlijk niet meer geüpdate gaat worden aangezien hij al best lang in de lucht is
Sommige soorten die je in de quiz eerder zou verwachten dan anderen komen er niet in voor (kneu, sijs, kokmeeuw etc tegenover witbandkruisbek en bulwers stormvogel, gelukkig pas bij de quiz over 400 verschillende vogels)
Ik twijfel wel eens over of de foto's wel de soort laten zien die bedoeld wordt.
Staan allerlei opties in die onduidelijk zijn

Enfin, mijn vogelkennis is snel gestegen door het spelen van de quiz, maar voor echte determinatie van moeilijke soorten zou ik deze app niet gebruiken. Toch kan ik er beter mee omgaan dan met Vogels van Europa van Naturalis.

Vergeet de Obsmapp voor android niet als equivalent voor IObs

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar dit zijn mijn ervaringen. Succes met de cursus

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

marckolk

Dank je wel Jeroen,

Helaas heb ik zelf een apple dus kan dezze app niet testen.
Ik zal even kijken of ik iemand kan vinden die het kan proberen voor me.

Iig hartelijk dank voor je tip en goeie uitleg

Groetjes Marc