Zwaluw 10 x 50 van Vogelbescherming

Gestart door Paul van Eik, december 31, 2015, 01:28:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Paul van Eik

Ik ben hard toe aan een nieuwe verrekijker. Ik zit te denken in de prijsklasse van om en nabij de 500 euro. De vogelbescherming biedt voor dat geld de Zwaluw 10 x 50 aan. Heeft iemand positieve of negatieve ervaring(en) met die kijker? Of is er er in die prijsklasse een beter (tweedehands) alternatief denkbaar? Alvast bedankt voor de hulp.
Met vriendelijke groet,
Paul

Jaap van Steensel

Als je echt naar een 10x50 kijker wilt is de keuze wat beperkt, bovendien is 10x50 al een vrij forse kijker om vogels te kijken (even er vanuit gaande dat je dat wilt gaan doen). Daarvoor is 10x42 eigenlijk net wat handzamer. Die extra milimeters zijn wel handig in situaties met weinig licht, dus in de schemer, overdag is het vooral extra gewicht dat je meedraagt. In 10x42 is de keuze volgens mij ook een stuk breder. Ook de genoemde Zwaluw van de VB is in 10x42 uitvoering beschikbaar en heb ik ook getest in mijn zoektocht naar nieuwe kijker, inmiddels alweer ruim 1,5 jaar terug. In de genoemde prijsklasse is de Zwaluw wel een heel goede kandidaat. Echter, deze kijker heeft geen ED glas (kleurcorrecties), iets wat je van kijkers in deze prijsklasse al wel mag verwachten. De Bushnell Ultra Legend HD is ook een erg goede kijker, evenals de Zeiss Terra (hoewel deze laatste qua afwerking wel merkbaar een low-end model is van een topmerk). Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Nikon Monarch 7 10x42 die van alle opties qua bouwkwaliteit en optische prestaties (scherpte, kleuren, blikveld op 1000m) het beste scoorde. Een niet heel gangbaar model volgens mij, maar Nikon maakt qua optiek wel heel goede spullen. Nog geen moment spijt van gehad, en al wel heel veel kijkplezier.
Een tweedehands kijker in deze prijsklasse wordt lastig denk ik, een goede tweedehands Leica, Swarovski of Zeiss vind je volgens mij niet zo snel voor rond de 500 euro.

Groeten,
Jaap

Paul van Eik

Super, bedankt voor de uitgebreide reactie Jaap. Heb je de Eden kijkers nog overwogen in je orientatie destijds?
Met vriendelijke groet,
Paul

Jaap van Steensel

Geen dank Paul.
Ja, ik heb ook de Eden XP 10x42 kijker beoordeeld, evenals een Pentax (8x42) kijker. Van de Pentax weet ik het type even niet meer uit mijn hoofd. Beide kijkers zijn echter wel een stukje goedkoper dan je budget van 500 euro, maar beide zijn dan ook niet uitgerust met ED glas. De Pentax heb ik uitgebreid getest maar 8x vond ik toch te weinig. Wel prachtig scherp beeld tot aan de randen, maar wel heel lichte kleurvervorming (PF) omdat het geen ED glas was. De Eden kijker heb ik ook heel uitgebreid getest, ook een mooi scherp beeld maar toch ook waarneembaar paarse randjes, ook als gevolg van het ontbreken van ED glas. Ik ging dat overigens pas goed merken nadat ik door ED kijkers gekeken had, het kijken door betere kijkers maakt je ook kritischer.
Maar voor zijn geld (nu 279 euro) is zo'n Eden kijker wel erg goed. Mijn broer heeft de 8x42 variant en is er erg te spreken over. Dat ik de Eden kijker uiteindelijk niet gehouden heb heeft dus deels te maken met het feit dat ik de fout maakte door de Nikon te kijken ;-) Daarnaast had mijn exemplaar ook last van speling op de scherpstelknop waardoor je bij het focussen steeds een stukje vrije slag had, dat vond ik erg hinderlijk, maar dat was exemplarisch, wat later ook door de leverancier is bevestigd.
Dus ja, de Eden kijkers zijn voor hun prijs zo'n beetje de beste die je als niet-ED kijker kunt krijgen. Wil je toch richting de 500 euro uitgeven dan zou ik toch voor een ED kijker gaan. Ik vind dat het prijsverschil wel waard. Er zijn overigens ook al ED kijkers voor rond de 300 euro, bijv. van Barr and Stroud, maar die kijkers hebben bijna allemaal een relatief smal blikveld. De B&S Series4 10x42 heeft bijvoorbeeld maar 94 meter op 1000m, dat kijkt echt niet fijn. Mijn Nikon Monarch 7 10x42 is met 117 meter juist weer aan de brede kant, zoals gezegd ook één van de redenen van aankoop.

Groeten,
Jaap

Paul van Eik

Top, ik denk dat ik er uit ben. Nogmaals dank voor je uitgebreide toelichting!
Met vriendelijke groet,
Paul

Jaap van Steensel

Nogmaals geen dank, laat maar weten wat het geworden is ;-) Ben wel benieuwd welke afweging je uiteindelijk gemaakt hebt.

Groeten,
Jaap

Wilfred

#6
Zwaluw 10 x 50 ?
Een objectief van 50 is eigenlijk alleen nodig als je veel in de schemering gaat vogelen.
Voor de rest heb je eigenlijk alleen maar ongemak van zo'nwat zwaardere kijker. 
Een vergroting van 10 x is prima mits je een vaste hand hebt.
Met 8x en een stabiel beeld zie je veel meer detail als met 10 x in een onrustig beeld en het kijkt veel prettiger.
De kijkers 8x42 of 10x42 zijn zo'n beetje het meest gangbare formaat bij vogelaars.
Voor een budget van 500 euro kun je een fijne kijker kopen waar je jarenlang plezier van hebt.
Eden, Nikon en de betere Vogelbescherming modellen om er maar een paar te noemen.
Ook een van de bestsellers van Bynolyt, de Buzzard past in dat plaatje.
SUCCES

jpk

Groeten, Jan Koen