welke lijsterachtige??

Gestart door stan moors, december 27, 2015, 19:05:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

stan moors

Ik, Stan, 11 jaar, wil graag weten welke vogel dit is.
gezien in Hochter Bampd in Lanaken

bas.drost96

Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

mgieskens

Lijkt mij ook geen lijsterachtige
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Dag Stan,

Het is nuttig om in het veld niet alleen maar lukraak foto's van vogels te maken en daar dan achteraf een naam aan proberen te geven, maar om voordat je een foto maakt ook te kijken naar gedrag, formaat, geluid, etc. Dan heb je meestal wel een indruk over welke soort of groep het gaat.

In dit specifieke geval had je dan ongetwijfeld kunnen zien dat het om een pieper ging, en niet om een lijster...
Met vriendelijke groet, Rob

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Verzoek aan Stan om nog wat andere foto's van dit beestje en aan de anderen zoals Bas en Jacob om hun antwoord(en) toe te lichten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

stan moors

Sorry, maar ik heb geen andere foto! maar ik weet wel dat het vlot achter elkaar tjilpte!
het was langs de monding van de maas.
bij Hochter Bampd!

frankneijts

Citaat van: stan moors op december 28, 2015, 11:26:04 AM
Sorry, maar ik heb geen andere foto! maar ik weet wel dat het vlot achter elkaar tjilpte!
het was langs de monding van de maas.
bij Hochter Bampd!

De "monding van de Maas" zou ik bij Rotterdam willen situeren Stan  8) maar ik begrijp dat het een natuurgebied is in Belgisch Limburg langs de Grensmaas: http://www.rlkm.be/nl/maasvallei/natuur-en-landschap/kamers/hochterbampd/
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op december 28, 2015, 12:28:07 PM
Citaat van: stan moors op december 28, 2015, 11:26:04 AM
Sorry, maar ik heb geen andere foto! maar ik weet wel dat het vlot achter elkaar tjilpte!
het was langs de monding van de maas.
bij Hochter Bampd!

De "monding van de Maas" zou ik bij Rotterdam willen situeren Stan  8) maar ik begrijp dat het een natuurgebied is in Belgisch Limburg langs de Grensmaas: http://www.rlkm.be/nl/maasvallei/natuur-en-landschap/kamers/hochterbampd/

Er is hier ook eens iemand geweest met een waarneming van de maasvlakte bij Dinant.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op december 28, 2015, 12:42:47 PM
Er is hier ook eens iemand geweest met een waarneming van de maasvlakte bij Dinant.

En wat is daar verkeerd aan?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: HPM op december 28, 2015, 12:42:47 PMEr is hier ook eens iemand geweest met een waarneming van de maasvlakte bij Dinant.

Citaat van: OlivierO op december 28, 2015, 12:49:34 PMEn wat is daar verkeerd aan?

Nou, je hebt dé Maasvlakte en de vlakte (dal) van de Maas...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op december 28, 2015, 12:53:31 PM
Citaat van: HPM op december 28, 2015, 12:42:47 PMEr is hier ook eens iemand geweest met een waarneming van de maasvlakte bij Dinant.

Citaat van: OlivierO op december 28, 2015, 12:49:34 PMEn wat is daar verkeerd aan?

Nou, je hebt dé Maasvlakte en de vlakte (dal) van de Maas...

Voor jullie Nederlanders heb je "dé" Maasvlakte in Nederland bij Rotterdam, voor ons Belgen (wereldburgers  ;D ), heb je de Maasvlakte bij Rotterdam en de Maasvlakte bij Dinant (maar niet beperkt tot).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: HPM op december 28, 2015, 12:42:47 PMEr is hier ook eens iemand geweest met een waarneming van de maasvlakte bij Dinant.

Citaat van: OlivierO op december 28, 2015, 12:49:34 PMEn wat is daar verkeerd aan?

Citaat van: Rob Koelman op december 28, 2015, 12:53:31 PMNou, je hebt dé Maasvlakte en de vlakte (dal) van de Maas...

Citaat van: OlivierO op december 28, 2015, 12:55:42 PMVoor jullie Nederlanders heb je "dé" Maasvlakte in Nederland bij Rotterdam, voor ons Belgen (wereldburgers  ;D ), heb je de Maasvlakte bij Rotterdam en de Maasvlakte bij Dinant (maar niet beperkt tot).

Klopt! Er zijn oorlogen om minder begonnen...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

bas.drost96

Citaat van: frankneijts op december 28, 2015, 10:21:48 AM
Verzoek aan Stan om nog wat andere foto's van dit beestje en aan de anderen zoals Bas en Jacob om hun antwoord(en) toe te lichten.

Ik dacht zelf in de eerste instantie dat het een pieper was. Nu ik er nog een blik op werp begin ik meer te twijfelen aan mijn eigen determinatie, ik houd het toch maar bij pieper spec.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

mgieskens

#14
De licht gevorkte staart met witte zijranden (buitenste staartpennen) wijst op een pieper (geen lijsterachtige). Alleen een Grote Lijster heeft nog wel iets van witte hoeken aan de staart, maar lijkt verder helemaal niet.
Welke pieper vind ik zelf ook altijd nog lastig. Op de borst en kop lijkt een wat gelige ondertoon aanwezig. Ook zijn de vleugelstrepen boven op de vleugel niet zo duidelijk. Niet echt hard bewijs, maar volgens mij pleit dat meer voor een Graspieper dan een Waterpieper.

Edit: Geen duidelijke witte (lange) wenkbrauwstreep zou ook Water- en Oeverpieper uitsluiten.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankmeer

Ik vind de snavel voor een Graspieper nochtans wat groot. Snavelbasis lijkt geel. Waterpieper zou ik (ook) zeggen.
Frank van der Meer