Is er iets te zeggen over dit wollige coconnetje?

Gestart door Josee, december 26, 2015, 08:06:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

arpwifi

Hoi Josée,

Hoe groot?  Het zou van spinnetje kunnen zijn (die ei-coconvormen ken ik niet goed genoeg) of eventueel het verpoppingscocon van een Chrysopidae (Groene Gaasvliegen), maar het is niet helemaal de typische uitvoeringsvorm die ik daarvoor ken (erg gelig en wat veel "rommel"-draden) - maar ik ken ze ook niet van alle soorten.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Josee

Goedemorgen Arp,


Dank voor je reactie. het was een minipluisje van enkele millimeters, ontdekt bij omkering van een dood boomstammetje. Bij mijn volgende waarnemingstochtje neem ik een centimeter mee :)


Op mijn zoektocht online leek ook de gaasvlieg mij een kandidaat...


Mooie afronding van dit jaar gewenst en alle goeds voor het komende  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

gbeersma

Misschien een tip voor het achteraf 'meten' van kleine beestjes en andere voorwerpen: wat ik altijd doe is van de foto's die ik maak minimaal 1 exemplaar maken met volledig uitgetrokken lens (ingezoomd), in mijn geval werk ik meestal met een tussenring maar zonder kan natuurlijk ook. In mijn fotobestanden heb ik een foto opgeslagen waarop ik in diezelfde stand een centimeter gefotografeerd heb. Achteraf kun je dan deze 2 foto's over elkaar leggen en heb je een aardig goede inschatting van de maat. Zie onderstaand voorbeeld van een Plagiognathus arbustorum. Belangrijk hierbij is dat je het beestje 'recht van boven' of 'recht van opzij' fotografeert. Kop en staart moeten allebei scherp op de foto staan, als je bijvoorbeeld schuin van voren gefotografeerd hebt zou je met deze methode natuurlijk op een te grote maat uitkomen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

gbeersma

Wat ik nog vergeet te vermelden: de bovenste foto zoals ik hem op waarneming.nl plaats is een detail van de oorspronkelijke foto. Die laatste gebruik ik uiteraard voor het nemen van de maat.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Josee

#5
Goed nog eens terug te lezen, want ik zie dat je heel vriendelijk een handige tip aanreikte Gerard, waar ik niet goed naar heb gekeken en ook niet op heb gereageerd. Slordig! Excuses daarvoor.


Ik ben een amateurtje op alle fronten en gebruik standaard mijn camera in de stand 'slim automatisch'. Ik ben altijd al heel blij als ik enigszins scherpe opnames kan maken voor het levend wezentje weer vertrekt!


Maar wat bij me opkomt is: Bij het fotograferen van je meetlat was er ruimte tussen je lens en de meetlat. Hoe weet je of de afstand met het te meten beestje even groot is? Het gaat om millimeters. Is jouw methode dan wel betrouwbaar?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

gbeersma

hoi Josee,

zoals ik schreef draai ik de lens in de meest uitgetrokken stand. Scherpstellen op de meetlat doe ik dus niet door aan de lens te draaien, maar door de lens naar de meetlat toe te bewegen tot hij scherp is. Die afstand is hetzelfde als wanneer ik de lens naar een kever beweeg totdat die scherp is. Dit kan uiteraard alleen als je de stand 'automatisch scherpstellen' uitgezet hebt. Het automatisch scherpstellen gebruik ik overigens nooit.

Groetjes, Gerard
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Josee

Heb inmiddels meer tijd dan in het verleden en kan wat meer gaan experimenteren en leren. Ik neem je adviezen en beschreven methode mee Gerard. Dankjewel  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

gbeersma

Mocht je een keer met me mee willen als ik insecten ga fotograferen (ik woon in Zwolle) dan ben je welkom. Neem in dat geval even contact met me op via g.beersma@hetnet.nl
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Josee

Wat een vriendelijk voorstel  :)  Ik leer graag van anderen en gedeelde pret is dubbele pret! Dankjewel  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers