Hoi Peter,
Zoals je misschien al had begrepen denk ik dat er een goede kans bestaat (maar voor mij van foto niet zeker) dat het om een nieuwe soort voor Nederland zou kunnen gaan. Het blijkt dat zowel JeeWee als ik voor de zekerheid aan Charles Lienhard (
de expert voor Stofluizen) hebben gevraagd om naar de foto's te kijken, maar ook als hij instemt is het voor de wetenschappelijke bewijsvoering dat de soort in Nederland voorkomt gebruikelijk ("nodig") om enkele exemplaren te vangen, te prepareren en onder een microscoop aan hand van het genitaal de juistheid van de toegedachte soortnaam te bevestigen, want een paar andere soorten kunnen qua vleugeltekening/habitus nog wel naar dicht bij deze in de buurt komen.
De verzamelde exemplaren komen dan na onderzoek in de collectie van Naturalis terecht als "bewijs" voor de aanwezigheid van deze soort in Nederland. Dit is met name van belang op het ogenblik dat in de toekomst misschien twijfel ontstaat over de identiteit van een soort, waarbij een soort dan bijvoorbeeld opgesplitst wordt in twee of meer soorten. Men kan dan altijd op de collectie-exemplaren terugvallen om opnieuw te bepalen welke van de dan nieuw gedefinieerde soorten in Nederland voorkomt/voorkwam.
"Verzamelen" in de meest eenvoudige betekenis houdt dan dus in om een aantal exemplaren te vangen en in een doosje/potje te doen. Bij deze kleine, kwetsbare beestjes is het doorgaans gebruikelijk om ze meteen maar te doden en op alcohol te bewaren of op te sturen, maar het is zeker ook leuk om voor publicatie (mocht het inderdaad een nieuwe soort zijn) goede foto's van levende beesten te kunnen maken en mogelijk zelfs meteen wat nimfjes op te kweken zodat we ook meteen kunnen vastleggen hoe die er uitzien (liefst in verschillende stadia).
Mijn voorstel zou dus zijn om er een aantal in een bakje (met deksel

) te vangen en samen met wat vochtig substraat - bladeren, schors - even te bewaren. Zelf heb ik gelegenheid om vrijdagavond of zaterdagochtend bij je langs te komen om ze op te halen (of om dan samen te zoeken?), maar misschien kan iemand anders eerder, of misschien wil JeeWee graag dat je hem er een paar opstuurt. In dat geval kan hij je aanwijzingen geven. Hoe dan ook - het is op zich handig om er zo snel mogelijk een aantal in een potje te hebben voordat ze misschien door plotselinge weersomslag verdwenen zijn.