Ijslandse Koperwiek (coburni) status in NL en identificatie

Gestart door maartenwielstra, december 18, 2015, 15:12:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra






De linker vogel betreft steeds de vogel die Fred Visscher ontdekte omstreeks vorige week, gefotografeerd door F&S Martens. De rechter vogel is door Merijn Loeve van 21 november. Niet helemaal een eerlijke vergelijking qua datum, maar ik denk wel heel interessant om een vermeende coburni (links) te vergelijken met een vermeende iliacus (rechts). Wij kunnen alleen extreme coburni herkennen. Maar wanneer noem je zo'n ding extreem? Ik ben benieuwd hoe wij in woorden kunnen omschrijven waar de verschillen liggen tussen de twee vogels in deze compilatie. Wat mij opviel bij het bekijken van de foto's (ook bij andere gevallen), is dat de pootkleur sterk kan verschillen per foto (van zalmkleurig roze naar donker bruinroze). Daarmee m.i. niet zo'n heel sterk kenmerk. Het vermoedelijke harde kenmerk van de onderstaartdekveren gaat hier ook niet echt op. Volgens mij ligt het bij deze twee vogels in de overlapzone (of in elk geval in de nominaatzone). De centrale onderstaartdekveren zijn alleen bij de linkervogel te zien en deze zijn wit. Is het dan nog een extreme coburni? Of een twijfelvogel? Dat laatste willen we niet aan, deze vogel is gewoon afwijkend en lijkt verder in alles op de coburni's die de juiste (extreme) onderstaartdekveren laten zien. @HPM: dat bedoelde ik met semi-extreem. De rechtervogel heeft een wat nettere streping op de onderzijde, en lijkt ook wat meer bleke ondergrondkleur te tonen. De keurige rijen strepen doen erg nominaat-achtig aan, terwijl de linkervogel juist random bezaaid lijkt. Verder is de vorm en de kleur van het rood op de flank verschillend bij beide vogels, waarbij de rechtervogel meer doet denken aan de gewone ondersoort. Zijn deze subtiele verschillen voldoende om de twee tot verschillende ondersoorten te kunnen bestempelen? Onderstaartdekveren, pootkleur, en met name de borsttekening (heel belangrijk denk ik!) zijn m.i. gelijkwaardig. De kleur van de bovendelen en de tint van de wenkbrauw vind ik ook niet punten van onderscheid tussen beide vogels. @Frank: moeten we de vogel van Merijn vergeten? En is de vogel van Fred extreem? Zo ja, dan daag ik je uit om het onder woorden te brengen! ;)

maartenwielstra

Iemand die het email van Henry van Lierop naar mij kan/mag toesturen? maarten.wielstra@gmail.com.


http://waarneming.nl/waarneming/view/62013200


Zou toch grappig zijn als hij zijn 2e zelf ontdekte nieuwe voor NL kan bijschrijven ;) (na de Rosse Waaierstaart).


maartenwielstra

http://webirdnorthwales.blogspot.nl/2012/03/icelandic-v-scandinavian-redwings.html


Linkje uit 2012, vergelijking met (herinnerd aan) jonge Zwartkeellijster of Oeverpieper. Dat vind ik wel herkenbaar.


Andere 'nieuwe'/te onderzoeken kenmerken die ik lees in beschrijvingen op waarneming.nl:


-opvallende donkere dijvlek.
-samengeknepen wenkbrauwstreep, met name vóór het oog.


En hier nog een gloednieuwe gewone Koperwiek met druk getekende onderstaart (om de variatie te onderzoeken). De exacte intekening per veer zou interessant kunnen zijn om die twee te onderscheiden (zie ook eerder gelinkt artikel C.S.Rooselaar):



maartenwielstra




En hier nog een gewone Koperwiek met zeer donkere poten, die ik enkele weken per toeval tegenkwam (tam, solitair beest op drukke kinderboerderij)

maartenwielstra


Ik ben momenteel mijn eigen foto's aan het bestuderen van twee vogels op Terschelling. Het blijken er in elk geval drie te zijn en wie weet 'ontdek' ik er nog meer. Laat wat zien van de individuele variatie en juist de overeenkomsten (mogelijke 'kenmerken' van het taxon)!. Een volgende stap zou kunnen zijn, het vergelijken met overige waarnemingen, om te kijken of ze terug gevonden zijn (of juist eerder gezien zijn). Tijdrovend...

maartenwielstra




[size=78%]De drie vogels van Terschelling, met elk een eigen compilatie. Verschil in tekening op oorstreek, borst en keel.[/size]

Henry van Lierop

Citaat van: maartenwielstra op januari 02, 2016, 13:58:44 PM
Iemand die het email van Henry van Lierop naar mij kan/mag toesturen? maarten.wielstra@gmail.com.


http://waarneming.nl/waarneming/view/62013200


Zou toch grappig zijn als hij zijn 2e zelf ontdekte nieuwe voor NL kan bijschrijven ;) (na de Rosse Waaierstaart).



Maarten, bedankt voor je goede speurwerk en voor je reactie. N.a.v. van dit bericht ben deze foto's gaan bekijken.
Inmiddels heb deze waarneming ingediend als onzekere IJslandse Koperwiek. Deze waarneming heb ik ingevoerd http://waarneming.nl/waarneming/view/113840997  Bijgevoegde foto's heb ik donkerder gemaakt, omdat deze onbewerkt veel te licht waren. Het was bewolkt en zonlicht kwam links van achter. De witte keelvlek zit dus in de schaduw.

Groet,
Henry


maartenwielstra

Bedankt voor de reactie Henry. Het is jammer dat de onderstaartdekveren niet te zien zijn, maar de anaalstreek suggereert dat de osd ook lekker getekend zullen zijn. Verder is de pootkleur en de vorm en uitbreiding van de flankvlekking keurig, evenals de kleur van de bovendelen, ondergrond borst enz. Ik noem dit een Ijslandse. En wel de 1e voor NL (na een Rosse Waaierstaart!). Het is nu de vraag of CDNA streng is m.b.t. de onderstaartdekveren, zo ja dan zou het grootste gedeelte van de vogels van dit jaar door de plé gespoeld kunnen worden.

maartenwielstra




Mooie coburni in Brabant, incl. smalle wenkbrauw. Kan door de lichaamshouding liggen, maar herinnert (uit het hoofd) aan één van de eerste Texel vogels met de scheve witte borst, wat meer gesleten dan inmiddels.

maartenwielstra


Een 'gewone' uit 2013, via google. Zulke ex. komen ook in Ijsland voor. Zullen we ze ooit als coburni bestempelen? Check met name de anaalstreek/aanzet onderstaart.


maartenwielstra


Vlaardingen, recent. Toch wel op meerdere punten opvallend beestje. Heb waarnemer om meer foto's gevraagd.

maartenwielstra

Dit jaar (pas) twee goede, nieuwe beesten: Werkendam (moet nog wel even wat mooier op de foto voor CDNA) en vandaag bij Stroe. Eventueel startende praatjes over de laatste (Fred Visscher had hem natuurlijk weer) op de al bestaande link: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=8&fid=13344&page=zoek. Goed om eens een Coburni op statisch beeld te vergelijken met een donkere Gewone. Leuk om te zien hoe structuurverschillen meegenomen kunnen worden in de determinatie.

Karel Hoogteyling

http://waarneming.nl/waarneming/view/114192977


Vandaag een kandidaat, eerst zittend al direct opvallend door donkere onderzijde. Helaas kort daarop opgevlogen en twee foto's kunnen maken. Kortom, jammer, en ben benieuwd naar jullie idee.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

maartenwielstra

Afgaande op foto's die ik heb bekeken van de ondersoort (en enige eigen ervaring) geloof ik hier in voor 100% coburni. Gave foto/actie zeg! CDNA zal wel iets strenger zijn...Het rood op de flank/oksel lijkt overigens ook iets donkerder. Details die het hem in combinatie doen: patroon onderdelen, kleur poten,onderstaartdekveren, zijn niet te beoordelen helaas. Coburni lijkt typisch zo'n beest van 'het is er gewoon eentje, ik kan niet zeggen waarom'. En dan moet je om anderen te overtuigen (helaas) komen met een afgesproken combinatie van kenmerken om het objectief te maken.

maartenwielstra


Heb hem er voor het gemak even ingevoegd. Ondanks dat je het niet heel precies kunt zien, is er in elk geval veel donkere tekening op aanzet onderstaart (in elk geval laterale veerpartij) en (achter)flank. Op de flank zie je zelfs een dikke vlekking. Je ziet eigenlijk nergens opvallende openingen in de donkere tekening van de onderdelen. De bleke kopstrepen zijn ook donkerder ingekleurd. Omdat ik er op heb gelet, denk ik ook te zien dat de buik (anaalstreek) ronder/voller loopt. Zoner deukje, bij waar de onderstaartdekveren beginnen. De stuit lijkt wel donkerder (bij nominaat zie je eerder een ietwat oplichtende grijsgetinte stuit), maar dat is hier wishful thinking denk ik. Helaas is grootteverschil (natuurlijk) niet te beoordelen.

Karel Hoogteyling

Thx Maarten voor je reactie, ik laat 'm voorlopig op onzeker staan — ook al heb ik van verschillende meekijkers dezelfde strekking: 'zeer/hoogst waarschijnlijke coburni'. Op naar de volgende!

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

Edwin Schuller

CDNA-update: "Na aanvaarding van de eerste IJslandse Koperwiek Turdus iliacus coburni voor Nederland in 2014 lijkt dit taxon deze winter veelvuldig op te duiken. Besloten is deze ondersoort voorlopig in de ijskast te plaatsen tot een helderder beeld ontstaat van de status om zo te kunnen bepalen of dit taxon nog moet worden beoordeeld. Waarnemers wordt geadviseerd gevallen zo goed mogelijk te blijven documenteren om zo bij te dragen aan de kennis omtrent voorkomen en herkenning van deze ondersoort."
Edwin Schuller

frankneijts

Citaat van: maartenwielstra op januari 26, 2016, 00:01:01 AM

... Omdat ik er op heb gelet, denk ik ook te zien dat de buik (anaalstreek) ronder/voller loopt. Zoner deukje, bij waar de onderstaartdekveren beginnen....

Het lijkt me (heel) erg sterk als dat een taxon-verschil is/zou blijken Maarten. Immers is dat juist de plek waar zich vet ophoopt: de vogel in kwestie heeft gewoon net iets beter voor zichzelf gezorgd dan die andere 2.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op februari 08, 2016, 09:41:36 AM

CDNA-update: "Na aanvaarding van de eerste IJslandse Koperwiek Turdus iliacus coburni voor Nederland in 2014 lijkt dit taxon deze winter veelvuldig op te duiken. Besloten is deze ondersoort voorlopig in de ijskast te plaatsen tot een helderder beeld ontstaat van de status om zo te kunnen bepalen of dit taxon nog moet worden beoordeeld. Waarnemers wordt geadviseerd gevallen zo goed mogelijk te blijven documenteren om zo bij te dragen aan de kennis omtrent voorkomen en herkenning van deze ondersoort."

Dit lijkt me nou typisch zo'n soort/ondersoort waarvan het aantal waarnemingen gaat exploderen als hij niet meer wordt beoordeeld.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op februari 08, 2016, 11:56:09 AM
Citaat van: Edwin Schuller op februari 08, 2016, 09:41:36 AM

CDNA-update: "Na aanvaarding van de eerste IJslandse Koperwiek Turdus iliacus coburni voor Nederland in 2014 lijkt dit taxon deze winter veelvuldig op te duiken. Besloten is deze ondersoort voorlopig in de ijskast te plaatsen tot een helderder beeld ontstaat van de status om zo te kunnen bepalen of dit taxon nog moet worden beoordeeld. Waarnemers wordt geadviseerd gevallen zo goed mogelijk te blijven documenteren om zo bij te dragen aan de kennis omtrent voorkomen en herkenning van deze ondersoort."

Dit lijkt me nou typisch zo'n soort/ondersoort waarvan het aantal waarnemingen gaat exploderen als hij niet meer wordt beoordeeld.

Precies en dan is het dus van belang dat we een setje goede kenmerken gaan hanteren (waarvoor Nils van Duivendijk een uitstekende basis heeft gelegd) en niet zoiets als een meer of minder dik kontje ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op februari 08, 2016, 13:43:58 PM
Citaat van: HPM op februari 08, 2016, 11:56:09 AM
Citaat van: Edwin Schuller op februari 08, 2016, 09:41:36 AM

CDNA-update: "Na aanvaarding van de eerste IJslandse Koperwiek Turdus iliacus coburni voor Nederland in 2014 lijkt dit taxon deze winter veelvuldig op te duiken. Besloten is deze ondersoort voorlopig in de ijskast te plaatsen tot een helderder beeld ontstaat van de status om zo te kunnen bepalen of dit taxon nog moet worden beoordeeld. Waarnemers wordt geadviseerd gevallen zo goed mogelijk te blijven documenteren om zo bij te dragen aan de kennis omtrent voorkomen en herkenning van deze ondersoort."

Dit lijkt me nou typisch zo'n soort/ondersoort waarvan het aantal waarnemingen gaat exploderen als hij niet meer wordt beoordeeld.

Precies en dan is het dus van belang dat we een setje goede kenmerken gaan hanteren (waarvoor Nils van Duivendijk een uitstekende basis heeft gelegd) en niet zoiets als een meer of minder dik kontje ... 8)

Inderdaad.
Het is me overigens niet duidelijk wat het ijskastbesluit voor gevolgen heeft voor die ene geaccepteerde. Het lijkt mij in ieder geval raadzaam om die, hangende het onderzoek, gewoon de nek om te draaien, zodat daar geen stimulans meer van uitgaat.
Herman van der Meer

maartenwielstra

http://waarneming.nl/waarneming/view/11452249


Omschrijving klinkt overtuigend.


De vogels van het F.l.veen van laatst 'herken' ik niet als coburni, maar de foto's zijn natuurlijk niet optimaal.

maartenwielstra

Overzichtje van fotografisch overtuigend (in mijn ogen, maar CDNA zou strenger zijn) vastgelegde gevallen (ontdekker en 1e datum vermeld:

25-1-2016 Vlaardingen (Karel Hoogteyling)

24-1-2016 Stroe (Fred Visscher)
14-1-2016 Werkendam (Bas Verhoeven)
26-12-2015 Stroe (Fred Visscher)
18-12-2015 Wieringerwerf (Otto de Vries)
15-12-2015 Wageningen (Chantal in 't Groen)
13-12-2015 Leiden (Wouter Teunissen
05-12-2015 Terschelling (Maarten Wielstra)
29-11-2015 Texel (Ruud van Beusekom)
23-11-2015 Oom Keesweg (Fred Visscher)
22-11-2015 Texel (Ruud van Beusekom)
25-10-2014 Vlieland (Vincent het Hart)
04-12-2011 Zijdewing (Henry van Lierop)

maartenwielstra

Volgens deze statistiek dus nog geen sprake van een niet-beoordeelsoort, maar wellicht hebben we nog twee winters nodig om te kunnen bekijken of het deze winter om een influx gaat of dat het een jaarlijks tafereel is. Gezien de Noord-Duitse situatie (daar is het al langer geen beoordeelsoort meer, volgens mij gebaseerd op extrapoleren van ringvangst-aantal) leek er wel degelijk een explosie aan de gang afgelopen najaar.

laatvlieger

Misschien heeft situatie op Groenland er wel mee te maken? En zien we hier "Groenlandse" koperwieken?

"his changing of the Euro Turds in Newfoundland corresponds to the change in status of these birds in Greenland.  Redwings quickly built up a small pocket of breeders in the southwest (?) part of the country exactly the same time the species began regularly showing up in Newfoundland. Meanwhile the tiny breeding population of Greenland Fieldfares diminished" bron:http://brucemactavish1.blogspot.nl/2015/12/time-for-change-of-targets.html?m=1
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

pdeknijff

Voordat je dit serieus gaat nemen moet je natuurlijk eerst de vraag beantwoorden: waar komen die Groenlandse vogels vandaan (klopt dit verhaal wel?).
Dan moet je bewijzen dat een eventuele Groenlandse koperwiek diagnostische kenmerken heeft, gevolgd door de vraag of de NF vogels wel uit Groenland afkomstig zijn.
Veel sterkte!
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

maartenwielstra

Vogel Oegstgeest:


pro:


-meer en donkerdere en warrigere (connecting) vlekking onder
-donkere poten
-enkele onderstaartdekveren met extreem groot donker centrum en smalle lichte rand
-schubpatroontje (naumanns-achtig) op flank van ca. 5 schubben (kenmerk heb ik zelf verzonnen)
-buitenste onderstaartdekveren/anaalstreekveren aardig getekend.
-achterflankvlek gevormd door samengesmolten vlekken.


con:


-bovendelen lijken niet donkerder
-wenkbrauw lijkt niet roomkleurig
-veel druppelvormige i.p.v. evenwijdiger gevormde vlekken
-Meeste onderstaartdekveren wit


Al met al zo'n vogel die niet erkend wordt als zijnde coburni, maar wellicht wel in de variatie valt (maar misschien ook van iliacus). Veel van dit soort donkere 'gewone' hebben opvallend zwarte borstveren (en bruinere buikveren), lijkt het. Mogelijk hier ook het geval.


Wel interessant om deze vogel op de grond met mooi licht naast typische iliacus te forograferen.


Nu snel weer even gezellig/sociaal doen. Heb visite ;)

Rein Genuït

Dat fotograferen op de grond zal niet meevallen denk ik, vogel(s) zitten als ze op de grond foerageren op een kwekerij die niet vrij toegankelijk is!!
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

maartenwielstra

#58
Visite weg, nog een blik geworpen.


Mezelf corrigeren/aanvullen:


-Buitenste onderstaart/anaal, wat ik schreef klopt niet, ik zag de buitenste bovenstaartdekveren (dacht dat ik tegen de onderkant aankeek). Valt dus af als 'pro'.
-Vlekking onderdelen, beter dan gemiddeld, maar nog steeds 'magertjes' (groot wit centraal gebied), dus 'semi-pro' ;) .
-5 schubjes moet zijn 9 schubjes.
-Ik kan nog wel door gaan met ouwehoeren, maar ik moet ook eens naar bed.


maartenwielstra

http://waarneming.nl/waarneming/view/132802259

Zou door de kwaliteit of belichting van de foto kunnen zijn, maar heb de waarnemer gemaild voor meer foto's. Toch ook even hier in de spotlight, want wie weet levert het een twitchje op.